וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו סיכם עם נשיא קפריסין על בחינת יצוא הגז מלוויתן

אבי בר-אלי

14.3.2011 / 19:03

ראשי המדינות נפגשו בלשכת ראש הממשלה והחליטו להקים צוות עבודה משותף



ישראל וקפריסין יקימו צוות עבודה משותף לבחינת האפשרות ליצוא הגז הטבעי ממאגר לוויתן שלחופי ישראל לשווקים באירופה, דרך קפריסין - כך סיכמו היום ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא קפריסין, דמיטריס כריסטופיאס. השניים נפגשו בלשכת נתניהו בירושלים לדיון בהרחבת שיתוף הפעולה בין שתי המדינות.



על הקמת הצוות הוחלט למרות כוונת משרד התשתיות להודיע כי יתיר יצוא גז טבעי ממאגרי הגז של ישראל רק לאחר שיוכחו עתודות גז אסטרטגיות ל-50 שנות צריכה במשק. משמעות מדיניות זו הינה כי בהיעדר גז טבעי ממצרים ובהיעדר תגליות גז נוספות - לא יותר כלל יצוא גז מלוויתן או ממאגרי תמר ודלית.



, המחזיקה ב-45% מן הזכויות בלוויתן לצד נובל (40%) ו (15%) - בדקה בשנה האחרונה אפשרויות ליצוא הגז מן המאגר לאחר הנזלתו. נתניהו כבר דן בסוגייה בעת ביקור אצל עמיתו היווני, וכך גם שר החוץ אביגדור ליברמן, אשר ערך ביקור רשמי בקפריסין.



במכתב ששיגר מנכ"ל קבוצת דלק אסי ברטפלד לנשיא קפריסין, הציע ברטפלד למכור לאי גז טבעי מתגלית לוויתן - וכן גז טבעי אשר עשוי להתגלות בשנים הקרובות, בשטח החיפושים שבו מחזיקות נובל אנרג'י ודלק (אופציה) מול חופי האי. כמו כן, נשא ברטפלד בקשה לשיתוף פעולה בהקמת מתקן הנזלת גז (lng), וכן בהקמת טרמינל ליצוא הגז לרחבי העולם באזור סחר חופשי קפריסאי-ישראל שיוכרז בחופי האי.



"הקמת מתקן להנזלת גז טבעי עמנו תאפשר לקפריסין את היכולת ליהנות מאנרגיה נקייה וזולה, ולהפוך לעצמאית על פני יבוא גז טבעי. למתקן זה יש את היכולת לחולל שינוי בכלכלת קפריסין ולהוות מרכיב מוביל בפיתוח כלכלתכם" - כתב ברטפלד לכריסטופיאס.

בקפריסין הודיעו כי יבחנו את ההצעה לאחר שכבר קיבלו הצעה לאספקת גז טבעי מענקית האנרגיה "של" בהיקף 9.4 מיליארד דולר.



מבנה לוויתן הממוקם 130 ק"מ מערבית לחיפה, מרוחק 30 ק"מ מקו הגבול הימי עם קפריסין - וכ-200 ק"מ לערך מהחוף. בנוסף, בידי דלק אופציה לאחזקה של 15% בהיתר חיפוש מטעם ממשלת קפריסין בשטח של 4,000 קמ"ר (בלוק 12), הממוקם בסמיכות למים הכלכליים של ישראל. בזכויות הקידוח בו מחזיקה שותפתה האמריקנית לקידוחים בישראל, נובל אנרג'י. גורמי ממשל בקפריסין העריכו את פוטנציאל הגז בשטח זה - כ-65 ק"מ מערבית לתגלית תמר - בכ-10 tcf גז טבעי (כ-280 מיליארד מ"ק).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully