וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלכלן המקרו של לידר שוקי הון: "מי שנכנס לפוזיציה על הנפט - רק קטסטרופה בסעודיה תציל אותו"

ערן אזרן

14.3.2011 / 19:45

רפי גוזלן: "מחירים של 110-120 דולר לחבית הן זעזוע שהעולם לא יכול להתמודד אתו"



"מי שנכנס לפוזיציה על הנפט - רק קטסטרופה בסעודיה תציל אותו", כך אמר היום כלכלן המקרו של לידר שוקי הון רפי גוזלן, שהסביר כי העלייה במחיר הנפט מגובה בגידול חד בפעילות הספקולטיבית סביב הנוזל השחור. "הפעילות הספקולטיבית נמצאת כרגע בשיא של כל הזמנים, ובאה לידי ביטוי בעוצמה חריגה. מספר החוזים הפתוחים הוא פי שתיים מהשיא שנקבע בשנת 2008, אז הנפט עלה לרמה של 147 דולר לחבית. צריך לזכור שכרגע אין מחסור בשווקים, ובמבט של חצי שנה קדימה מחירי הנפט צפויים להיות הרבה יותר נמוכים. רק מהומות בסעודיה יכולות להציל ספקולנטים כאלה", הסביר.



בעיני גוזלן, התפשטות המהומות גם ליצואנית הנפט הגדולה בעולם "ישחרר טריגר" שעשוי לשנות את התמונה כולה. "אם יבוא הטריגר, מחירי הנפט יזנקו והספקולנטים יינצלו. באותו הזמן השווקים ייאלצו להתאים את עצמם למחיר החדש. מצב כזה עלול להעמיד את העולם בפני סמי-מיתון. מחירים של 110-120 דולר לחבית הן זעזוע שהעולם לא יכול להתמודד אתו".



גוזלן מציין כי זינוק במחיר הנפט משפיע באופן שונה על שני סוגי מדינות – כאלה שנפגעו ממשבר ברמה מינורית וכאלה שנפגעו באופן קשה. "מדינות שצלחו את המשבר בצורה טובה עתידות לעמוד בפני לחצים אינפלציוניים גבוהים. עליית המחירים תגיע מצד ההיצע ולא מצד הביקוש. אם בנקים מרכזיים בעולם היו צריכים להתמודד עם אינפלציה רק בשלבים מאוחרים יותר של היציאה מהמשבר – הרי שעליית המחירים תיאלץ אותם להעלות את הריבית בשלב מוקדם.



"מאידך, מדינות שנפגעו מהמשבר בצורה קשה יותר כמו ארה"ב ואירופה, עשויות להיפגע ממחירי נפט גבוהים באופן קשה יותר. מדובר על מקומות ששיעור האבטלה גבוה במיוחד. גלגול מחירי הנפט אל הצרכן יפגע בהכנסה הפנויה ובצריכה, ויקשה על השוק המקומי לצאת מהמשבר", הסביר.



בעיני גוזלן מחיר הנפט משמעותי הרבה יורת מהאירועים האחרונים ביפן. לדבריו, האירועים שם דווקא הורידו את מחיר הנפט, וזאת מאחר שיפן היא יבואנית הנפט השנייה בעולם. גוזלן מציין כי כרגע השוק מתמחר את האסון כפגיעה מקומית. "אנחנו מכירים אירועים כאלה מהעבר. התהליך הראשוני הוא פגיעה במלאי ההון ואז מתחילה בנייה. כנראה שצפויים שני רבעונים עם צמיחה שלילית, אך לאחריהם נראה צמיחה חזקה. כל זאת בהנחה שהאירועים לא יתפשטו לאסון טבע רחב היקף כדוגמת אסון צ'רנוביל – אז ההשפעה לא תישאר במסגרת המדינה אלא תיעשה לדרמטית הרבה יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully