וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נמתח עשרות אלפי ק"מ של סיבים אופטיים"

מאת אמיתי זיו

15.3.2011 / 6:52

חברת החשמל נמצאת בישורת האחרונה לפני השקת מיזם הסיבים שישמש להעברת אינטרנט במהירות. בכירה בחברה מבטיחה שהודעת הפרישה של המנכ"ל לסקר לא תשפיע על המיזם



>> לאחר אישור הממשלה בשבוע שעבר, חברת החשמל קרובה מאי פעם להקמת מיזם הסיבים האופטיים שלה, שיאפשר בתוך כמה שנים לכל אזרח בישראל ליהנות מאינטרנט במהירות של 100 מגה-ביט לשנייה סימטרי (שקצב העלאת והורדת החומרים מהאינטרנט הוא זהה).



נאוה טרינצר היא סגנית מנהל אגף מערכות המידע בחברת החשמל ואחת מדמויות המפתח בחברה בפיתוח מיזם הסיבים. בראיון ראשון לתקשורת היא משחזרת: "ב-15 לדצמבר 2009 קיימנו פגישה רבת-משתתפים במתקן מאור דוד (נחל חדרה). בפגישה נכח שר התקשורת משה כחלון, מנכ"ל החברה עמוס לסקר, המנהל שלי יוסי שנק ואני. המטרה היתה לשכנע את השר שחברת החשמל היא גוף ראוי להשתלב בשוק התקשורת וכי פוטנציאל התרומה הוא גדול".

הפגישה הצליחה, והשאר כבר ידוע: כחלון העניק לחברת החשמל רישיון לניסוי בסיבים אופטיים עד הבית (ftth) בקרית שמונה שבמסגרתו חוברו 150 בתי אב בעיר לתשתית זו, בשיתוף שלוש ספקיות אינטרנט: פרטנר, 013 נטוויז'ן ו-012 סמייל. "המטרה היא לקרב את הפריפריה למרכז ולגשר על פערים. נושא הרווחה עמד לנגד עינינו. הקמנו את המיזם בקצב מטאורי", אומרת כעת טרינצר, במה שעשוי לרמוז על יכולות קצב הפרישה של חברת החשמל: "התחלנו את העבודה ב-7 בפברואר 2010 והפרויקט הושלם והיה תפעולי כבר ב-1 ביוני 2010 - הוא כולל 150 בתים ואת מתחם בית ספר דנציגר שבנינו לו רשת lan פנימית עם 200 מגה-ביט גלישה. בשלב הראשון היינו צריכים להשיג הסכמים מול ספקיות האינטרנט כך שהעבודות בפועל ארכו שלושה חודשים, אבל מסביב לשעון. זה היה מבצע צבאי".



על אף הניסוי המוצלח בעיר הצפונית, עד עכשיו ישנה אי-ודאות גדולה לגבי התוכניות העסקיות ומודל הרווח של מיזם הסיבים. חברת החשמל תצטרך להקים עבור מיזם הסיבים חברה נפרדת שבה תחזיק רק 49% מהמניות ואילו את השליטה ירכוש במכרז משקיע פרטי שיחזיק 51% מהחברה.



טרינצר מגיבה: "חברת הסיבים תהיה חברה פרטית עם אמות מידה מקובלות, ואם היא תחלק דיווידנדים, חברת החשמל תקבל את חלקה. בנוסף, חברת החשמל תהיה קבלן משנה לעבודות ההקמה של פרישת רשת הסיבים על גבי רשת החשמל - זוהי עבודה שרק עובדי חברת החשמל יוכלו לבצע. 95% מהעבודה במיזם היא על גבי רשת החלוקה של חברת החשמל ו-70% מהתשתית במיזם הן עיליות (על גבי קווי המתח). לחברת החשמל יש עוצמות והיא לא היתה ניגשת למיזם הזה אם לא היתה חושבת שזו השקעה משובחת".



חברת החשמל אמורה לקבל בתוך ימים ספורים את רישיון התקשורת שלה. הרישיון עתיד לקבוע שהחברה תהיה חייבת בפרישה ארצית מלאה בתוך שבע שנים. טרינצר קושרת בין חובת הפרישה לבין המודל העסקי של החברה וסיכוי מציאת שותף: "אנחנו נפרוש עשרות אלפי קילומטרים של סיבים אופטיים ולקצב הפרישה יש משמעות כספית. באיחוד האירופי מדברים על 50% פרישה ב-2020 - אצלנו מדברים על 100% פרישה בתוך שבע שנים. הבעיה היא עלות כוח האדם ועלות החומר והציוד". באשר לנעלם של מספר העובדים בחברת הבת אומרת טרינצר: "חברת התקשורת לא תהיה משופעת בעובדים. אפשר להניח שמדובר בכמה עשרות".



פרישה גם בפריפריה



ל-themarker נודע כי רישיון חברת החשמל יגביל אותה לא רק במסגרת זמן של פרישת התשתית אלא גם בתוכנית הפרישה: חברת החשמל תצטרך לפרוש את הסיבים באופן מאוזן - גם במרכז וגם בפריפריה. רבים העלו חשש שעם הודעת הפרישה של מנכ"ל חברת החשמל הנוכחי, עמוס לסקר, ייזנח גם מיזם הסיבים היות שלסקר גדל בשוק התקשורת.



על כך מגיבה טרינצר: "דווקא היו"ר החדש (יפתח רון-טל) נכנס לעניינים והעסק מנוהל יפה מאוד. לסקר בהחלט היה הרוח החיה, אבל ברגע שהעסק הותנע - הוא רץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully