וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדוד סם יתגעגע ליפאנים

אשר שכטר

15.3.2011 / 6:52

BenchMarker



>> לאחר שהגיע בסוף השבוע לקליפורניה, הצונאמי היפאני עשוי להגיע לוושינגטון. שבוע המסחר בארה"ב נפתח אתמול בסימן חשש מפני מכירה המונית של אג"ח ממשלתיות אמריקאיות על ידי ממשלת יפאן וחברות הביטוח במדינה, הזקוקות עתה לכל הון שביכולתן לגייס.

החשש הוא שבדומה לרעידת האדמה בעיר קובה ב-1995, החברות היפאניות ימכרו נכסים זרים, כמו אג"ח ממשלתיות אמריקאיות, ויזרימו הון חזרה ליפאן כדי לעמוד בתביעות הביטוח - הצפויות להסתכם ב-35 מיליארד דולר, לפחות - ולשקם את הנזקים שגרמה רעידת האדמה.



בעקבות החשש, נפתח אתמול המסחר בשוק האג"ח הממשלתיות בארה"ב בירידות של האג"ח ארוכות הטווח. התשואה על האג"ח הממשלתיות האמריקאיות ל-30 שנה עלתה עם פתיחת המסחר בוול סטריט ב-0.3% - ל-4.56%. המשקיעים החוששים, שחיפשו מפלט בטוח, מצאו אותו באג"ח קצרות הטווח, שרשמו עליות. לעומת זאת, התשואות על האג"ח הממשלתיות היפאניות נפלו לשפל של חודשיים, לאחר שהבנק המרכזי של יפאן הודיע על הרחבת תוכנית רכישת האג"ח שלו ועל הזרמת 15 טריליון ין (183 מיליארד דולר) לכלכלה.



רעידת האדמה בקובה, שבה נהרגו 6,400 בני אדם, גרמה לנזקים בסך 100 מיליארד דולר והובילה חברות וחברות ביטוח ביפאן למכור את נכסיהן הזרים הנזילים ביותר, כמו אג"ח ממשלתיות אמריקאיות. רעידת האדמה הנוכחית והצונאמי שהגיע בעקבותיה גרמו לנזקים גדולים בהרבה. נוסף על כך, הנכסים הזרים של יפאן שווים כיום 57% מהתמ"ג היפאני, לעומת 16% ב-1995, כך שפוטנציאל הפגיעה גבוה בהרבה.



יפאן נאבקת לשלם את נזקי האסון ואינה רוכשת אג"ח ממשלתיות אמריקאיות חדשות. יפאן היא כיום המחזיקה השנייה בגודלה באג"ח ממשלתיות אמריקאיות, עם אחזקות של 900 מיליארד דולר. בשש השנים האחרונות רכשו המשקיעים היפאנים אג"ח ממשלתיות אמריקאיות בשווי של 260 מיליארד דולר - שני-שלישים מהן בשנה האחרונה.



הבנק הפדרלי הוא הרוכש של האג"ח הממשלתיות האמריקאיות ואחראי ל-70% מרכישות האג"ח הממשלתיות החדשות שמנפיק משרד האוצר. ואולם ברגע שתסתיים בקרוב תוכנית ההרחבה הכמותית שלו (qe2), ירגיש הדוד סם את היעדרם של המשקיעים היפאנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully