וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עננים רדיואקטיביים בשמי הבורסות

דפנה פפר

15.3.2011 / 14:05

אחרי שבורסת טוקיו צנחה ב-10.5% – שווקי העולם, ובהם גם הבורסה בת"א - רועדים. דפנה פפר חושבת שסוף העולם לא הגיע ושלכל אסון יש את היום למחרת. המלצות למשקיעים המודאגים

הבוקר קרסה בורסת טוקיו ב- 10.5% בצל הפחד מאסון רדיואקטיבי כבד והמשך הספקות לגבי מצב הכורים הגרעיניים בפוקושימה ומקומות נוספים ביפן. אתמול, למי ששכח, מדד הניקיי בטוקיו כבר נפל 6.2%. מדד MSCI אסיה פסיפיק, המייצג ממוצע מדדי בורסות במזרח נפל היום בכ-6% - שיעור חריג לכל הדעות. הנפילות במזרח השפיעו כמובן על בורסות העולם וגם תל אביב פתחה הבוקר בירידות חדות. באירופה, בעיצומו של יום המסחר, המדדים המרכזיים ירדו בכ-3%.

נבואות עלולות להתגשם?

הענן הרדיואקטיבי שנע לכיוון טוקיו בשילוב פחד מאורניום שמתמוסס בכורים יוצר תחושת סיכון חיים ביפן עם אפשרות להשפעות מזהמות על אזורים מסביב. סיכון חיים הוא מושג שאינו ניתן לכמת בצורה כלכלית ולכן הירידות בבורסת טוקיו הן החריפות והמבוהלות ביותר מאז המפולת ב-1987. חשוב להבהיר: כל חוות דעת מצד מומחי בורסה כאלה ואחרים במצב של סיכון רדיואקטיבי רחוקות מלשקף מצב עתידי והם בגדר נבואות.

אזרחים יפנים עוברים בדיקות לאיתור קרינה באזור פוקושימה. רויטרס
כשהקרינה בטוקיו עומדת על פי 23 מהמותר, חוסר הוודאות מפחידה/רויטרס

מצב רוח עגום "ותחזיות"

מעבר לתקוות ולתפילות שהיפנים יצליחו לצנן את הכורים, ברור לשווקים שהסכנה רבה והמידע המרגיע שנמסר בימים הקודמים מטוקיו לא עמד במבחן המציאות. פיצוצי כורים "מבוקרים", כדורי יוד והרחקת תושבים, התמסמסות ליבת הכור ומוטות אורניום, קירור באמצעות מי ים - כל אלה רק מגבירים את חוסר הוודאות והחרדה. במצב כזה לאיש אין רצון לקנות ניירות ערך אלה רק למכור ולעבור לאמצעים נזילים כדי לנסות ולהגן על כספו. זוהי כמובן התנהגות משקיעים שמוכרת היטב מאסונות ובעיות בהיסטוריה הכלכלית.

מצב הרוח של המשקיעים יורד וכך, מניות מבטיחות שרק לפני שבוע הומלצו לקנייה נלהבת, נזרקות ללא דורש בבהלה ובירידות שערים תלולות. התחושה בקרב משקיעים רבים היא שאנחנו נמצאים בתזוזה על פני תהום וכי יתכנו ירידות נוספות. כבר הבוקר, החוזים העתידיים על המסחר הערב בוול סטריט צפו ירידות של כ-2.3%. המשמעות היא שגל הירידות רחוק מלהיבלם.

שווקים מטבעם אינם מתפקדים כאשר קיימת עליה קיצונית בחוסר הוודאות, במיוחד בעיתות סכנה מוחשית לחייהם של המונים. כשהקרינה בטוקיו עומדת על פי 23 מהמותר, חוסר הוודאות מפחידה. לכן אין טעם במצב כזה לנסות להרגיע או לצפות קדימה.

כזכור, יפן היא מעצמה כלכלית בעלת תעשיה מהמתקדמות בעולם בתחומים רבים, בהם תחומי הרכב, האלקטרוניקה והמזון. לכן, מצבה משפיע במישרין על כל השווקים העולמים.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
עוברי אורח מביטים בנתוני מדד המניות האסייתי דרך חלון. רויטרס
מעטים אלו המסתכלים אל העתיד/רויטרס

מורה נבוכים לפחד קיצוני

משקיע נבון בעת כזו אמור לפעול בצורה רציונלית להקטנת סיכונים. המשמעות המיידית היא כפי שקורה בפועל - להחזיק פחות מניות. ברור שבעתיד לא מעט חברות מתחומי הטכנולוגיה, הרפואה, המזון והתקשורת יפיקו רווחים ומכירות, זאת כיוון שיפן תצטרך לעבור שיקום לאחר הצונאמי וההרס. פרושו של השיקום הוא בהשקעת מאות מיליארדי דולרים בתחומי חיים רבים. רק שבעת זו של חוסר ודאות, מעטים אלו המסתכלים אל העתיד.

לכן, נדרשת מידה של סלקטיביות בהקטנת ההחזקות במניות. במניות רבות הגיוני לספוג שחיקה היום ומחר בתקווה שיפן תתחיל שיקום בקרוב. את הכסף שהתפנה ממכירת חלק מתיקכם עדיף בזמן הקרוב להשאיר בנזילות. חכו להתבהרות המצב, עקבו אחרי הכורים המתנדנדים ואחר הבורסות, שנמצאות בדפרסיה, ושעם בשורה טובה יתהפכו למאניה כללית. שבו בצד ואל תעשו הרבה עד שיחלוף זעם. אל תתפתו לקנות מייד בסימן הראשון להתייצבות ביפן, שכן רעידות ורעשי ההמשך יכולים לגרום נזק נוסף.

תתעלמו מזעקות שבר של כלכלנים ופרשנים שסוף העולם הגיע. סוף העולם לא הגיע ולכל אסון יש את היום למחרת בו השווקים מתייצבים וההשקעות חוזרות לתפקד כבעבר.

מי שלא ייתפס לפאניקה בהשקעותיו, גם לנוכח כורים אטומיים מתנדנדים ברוח ועננים רדיואקטיביים מאיימים, עשוי בעוד מספר שבועות לגלות שהשקט חזר לשווקים ועימו התיקון המיוחל במניות, במטבעות ובכלל הבורסות.


* ד"ר דפנה פפר, כלכלנית, מרצה בתוכנית MBA במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully