וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר: מספר עסקות הנדל"ן עלה ב-11%

רנית נחום הלוי

15.3.2011 / 14:30

הצעירים עוזבים את המרכז: מנתוני משרד האוצר עולה כי ברבעון הרביעי של 2010 נרשמה עלייה בהיקף עסקות הנדל"ן הנובע בעיקר מעלייה חריגה במכירות באזור ב"ש ורחובות

משרד האוצר מדווח היום על עלייה בשיעור של 11% בהיקף העסקות ברבעון הרביעי של 2010, לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בתקופה זו נרכשו 28.6 דירות, כאשר היקף העסקות נובע בעיקר מעלייה חריגה במכירת דירות באזור באר שבע (29.4%) ועסקות שנעשו באזור רחובות (19.3%).

כתוצאה מכך, ברבעון הרביעי של 2010 נבלמה מגמת הירידה ברכישת דירות חדשות שנמשכה מאז הרבעון השלישי של 2009.

ברבעון זה נמכרו באזור באר שבע 1,200 אלף דירות חדשות, רמת המכירות הגבוהה ביותר מאז תחילת העשור ועלייה בשיעור של 82% לעומת 2009. לפי הנתונים, מה שתרם לגידול בהיקף העסקות באיזור באר שבע הוא שיעור הולך וגדל של תושבי המרכז שרכשו דירה למגורים באזור הדרום. בעוד שברבעון הראשון של 2009 היו התושבים המקומיים מאיזור באר שבע כ-92% מסך רוכשי הדירות באזור, ירד משקלם לשיעור של 77% בלבד ברבעון הרביעי של 2010.

על רקע העליות החדשות באיזור באר שבע ורחובות, בולטים איזורי המרכז, תל אביב וירושלים עם גידול מינורי בלבד בהיקף העסקות בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

עלייה מתונה באזור ת"א

באזור נתניה היקף העסקות המשיך לרדת בשיעור מתון (1%) והוא ממשיך את מגמת הירידה שנרשמה ברבעון הקודם בשיעור של 22%. באיזור המרכז ניכרת ירידה במכירות ברבעון זה, וסך הדירות שנרכשו בתקופה אמנם עלה בשיעור של 5.2% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אך היקף העסקאות היה נמוך, פחות ממחצית שיעור העליה ברמה הארצית. הגורם הדומיננטי שהשפיע על רמת המכירות הנמוכה באזור זה בשנת 2010 היא ירידה משמעותית ברכישת דירות להשקעה.

אזור תל אביב מתנהג באופן דומה ורושם עליה מתונה בשיעור של 7.7% במספר העסקאות ברבעון הרביעי לעומת התקופה המקבילה אשתקד. במשרד האוצר מציינים כי שיעור העלייה המתון שנרשם באזור זה ברבעון הרביעי מוטה כלפי מעלה בעקבות שיווק מוגבר של פרויקט חדש בהיקף רחב שריכז קרוב ל-30% מסך הדירות החדשות שנמכרו באזור.

באיזור ירושלים סך הדירות החדשות שנרכשו עמד על 2,075 דירות - ירידה בשיעור של 19.5% בהיקף העסקות בשנת 2010 בהשוואה לשנת 2009. הדבר נובע בעיקר משינוי בהרכב רוכשי הדירות החדשות, כאשר השנה האחרונה מאופיינת בעיקר ברוכשי דירות למגורים ולא משקיעים.

מחירי הדירות ממשיכים לרדת

מנתוני משרד האוצר עולה כי מחירי הדירות החדשות ברבעון האחרון של 2010 ממשיכים לרשום ירידה וברבעון האחרון ירדו מחירי הדירות בשיעור של 2.8 אחוז בהשוואה לרבעון השלישי. כך הושלמו שלושה רבעונים רצופים של ירידות מחירים, לאחר עליה רצופה של עליות מאז הרבעון השני של 2009. בניתוח זה ההתייחסות היא בעיקר לדירות חדשות בלבד, הנמכרות על ידי קבלנים ולא על ידי קבוצות רכישה.

שיעור הירידה הגבוה ביותר נרשם באזור ירושלים (ירידה בשיעור של 4.4 אחוז בהשוואה לרבעון השלישי), באזור המרכז (3.4 אחוז), באזור רחובות (3.1%), בחיפה (0.5%) ובאזור באר שבע (1.3%).

הצעירים עוזבים את תל אביב

החוקרים מבחינים בירידה משמעותית בהיקף העסקאות באזור תל אביב כמו-כן בשינוי בזהות רוכשי הדירות שהשתנתה, ותושבים מקומיים שעוזבים את האזור.

על אף שנרשמה עליה מתונה ברכישת דירות יד שניה ברבעון הרביעי, לאחר ירידה ברבעון השלישי, עליה זו מושפעת בעיקר מעסקאות יד שניה שנעשו באזור באר שבע. מדובר בעליה חדה בשיעור של 15% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד ועסקאות שנעשו על-ידי תושבים שאינם מאזור הדרום ולא לצרכי השקעה. באזור חיפה נרשמה עליה בשיעור של 9% ברכישת דירות יד שניה ברבעון הרביעי לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אך הגידול נובע מרכישת דירות להשקעה.

באזור תל אביב, לעומת זאת, נמשכת הירידה בעסקאות לדירות יד שניה, זה הרבעון השלישי ברציפות. סך הכל מספר העסקאות באזור תל אביב עמד על כ-8.1 אלף עסקאות, ירידה בשיעור של 6% לעומת 2009 וירידה בשיעור של 21% מהמכירות של 2007. "בסיכום שנתי", נרשם בדוח", "נרשמה באזור זה רמת שפל של 6 שנים ברכישת דירות יד שניה".

כאשר מפלחים את העסקאות בדירות יד שניה בין דירות שנרכשו לצורכי השקעה באזור תל אביב, לעסקאות שנרכשו כדירה יחידה, - שיעור הירידה חד עוד יותר. בין שנת 2007-2010 ירד מספר דירות יד שניה שנרכשו כדירה יחידה בשיעור של 36% וירידה בולטת יותר בשיעור של 18% נרשמה בין השנים 2009-2010. גם אזור נתניה רושם ירידה בשיעור של 5% בעסקאות יד שניה ברבעון הרביעי בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

מגמה נוספת בה מבחינים החוקרים, הוא ירידה משמעותית בשיעור התושבים המקומיים באזור תל אביב שרוכשים דירות למגורים. שיעור זה עמד על 78.8 אחוז בשנת 2009 וירד בשנת 2010 עד לשיעור של 71.7 אחוז ברבעון הרביעי. "ניתוח הממצאים מלמד כי עוזבת את העיר אוכלוסיה צעירה ומגיעה אוכלוסיה מבוגרת יותר, עובדה הבאה לידי ביטוי בעליה משמעותית בגילאי רוכשי הדירות למגורים בתל אביב. כך, בעוד שבשנת 2009 עמד הגיל הממוצע של רוכשי הדירות בתל אביב על 38.2, עלה ממוצע זה ל-40.6 בשנת 2010 עד 46, בעיקר לרוכשי הדירות שהגיעו מאזור מרכז הארץ", נכתב בדוח משרד האוצר.

גם באזור נתניה מבחינים החוקרים במגמה דומה. בעוד שהיקף העסקאות באזור נתניה שנעשה על ידי התושבים המקומיים עמד ב-2009 על 81.8 אחוז, הוא ירד בהדרגה לשיעור של 78.4 אחוז ברבעון הראשון של 2010 והוסיף לרדת עד לשיעור של 74.4 אחוז ברבעון הרביעי של השנה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

המשקיעים חוזרים

על אף הודעת משרד האוצר על הכבדת המיסוי לרוכשי דירה נוספת - דירה להשקעה, ברבעון הרביעי של 2010 מבחינים חוקרי משרד האוצר מבחינים בחזרתם של המשקיעים ועליה בשיעור של כ-10% בהיקף העסקאות שנעשו על ידם. אזור חיפה הוביל את רמת הרכישות של דירות להשקעה ברבעון הרביעי בפרט ובשנת 2010 בכלל.

חוקרי משרד האוצר מבחינים עוד ברבעון זה בעליה בשיעור של 10% ברכישת דירות על ידי תושבי חוץ, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. סך הדירות שנרכשו על-ידם ברבעון הרביעי של השנה הסתכם בכ-900 דירות, עליה בשיעור של 25% גם בהשוואה לרבעון השלישי של 2010. עיקר פעילות תושבי החוץ מתרכזת באזור ירושלים - עליה של 33% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ובאזור הדרום בעיקר באילת, בו נרשמה עליה של 25%. באזור תל אביב לעומת זאת נרשמה עליה מתונה ברכישות של תושבי החוץ ברבעון האחרון בשיעור של 3% בלבד, בעוד שמכירות שנעשו על ידי תושבי החוץ עלו בשיעור של 33% , ורשמו את הרמה הגבוה בשנתיים האחרונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully