וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

FXCM ישראל: בין אסון הטבע ביפן למשבר במזרח התיכון - שוק פיננסי במערבולת

TheMarker Online

15.3.2011 / 15:02

שוקי המניות העולמיים: אם לא יהיה אסון גרעיני, שוקי המניות יתייצבו. השוק ביפן עשוי לחוות תקופה ממושכת של ירידות, כפי שקרה ב-1995 בעקבות רעידת האדמה בקובה



ירידות השערים החריפו הלילה בבורסה של יפן, כאשר מדד ניקיי צנח בשיעור של כ-10.5%, וזאת לאחר שאתמול ירד ב-6.2%. לעומת אתמול, ירידות השערים הלילה לא היו מוגבלות רק ליפן אלא סחפו את השווקים באסיה כולה, כאשר גם בהונג קונג, סין ובאוסטרליה נרשמו ירידות שערים בולטות.



נראה כי נוצר סחף שלילי שיכביד על שוקי המניות העולמיים כולם בתקופה הקרובה. ואולם, שוק המניות בארצות הברית מגלה עמידות לכל זעזוע, וזאת בעקבות המשך הזרמת הכסף של הבנק הפדרלי.



"בדומה להשפעתו של המשבר במזרח התיכון, סביר מאוד להניח שנראה מגמה שלילית בתקופה הקרובה ושהמשקיעים יעדיפו למכור את הנכסים המסוכנים שברשותם עד להתבהרות המצב", אומרים במחלקת המחקר של fxcm ישראל. "ואולם, במידה והמשבר ביפן לא יתפתח לכדי אסון גרעיני הרי שהשווקים העולמיים צפויים להתייצב."



אגב, בששת החודשים שלאחר האסון בקובה ב-1995 מדד הניקיי איבד כמעט 25% מערכו.



הין היפני שומר על כוחו הודות לחזרת הון ארצה ומעמדו של המטבע כנכס מקלט בטוח בזירת המטבעות. הין היפני ממשיך לשמור על כוחו כאשר גם היום נסחר הדולר-ין ללא שינוי משמעותי סביב 81.5 ין לדולר. בשונה מאשר אוסטרליה וניו זילנד, שם אסונות הטבע שפקדו באחרונה את המדינה החלישו משמעותית את המטבע, הרי שביפן המצב שונה. הין מתחזק משתי סיבות: חזרה של הון יפני אל המדינה, והביקוש של המשקיעים אל הין בהיותו מטבע מקלט בטוח.



למוסדות היפניים יש נכסים זרים רבים בחו"ל, ואנו עדים כעת לחזרה אדירה של הנכסים הללו למדינה לצורך שיקום עתידי של התשתיות שנפגעו. בעקבות כך הין מתחזק, או לפחות שומר על כוחו. כמו כן, יש לזכור כי בשל הריבית האפסית הין היפני נהנה בשוק ממעמד של מטבע מקלט בטוח, ובעתות של אי-וודאות המשקיעים רוכשים את הין, ועל כן המטבע מתחזק.



אם ללמוד ממקרי העבר, הרי שבעקבות רעידת האדמה שפקדה את העיר קובה ב-1995 הין התחזק משמעותית והעפיל לשיא של כל הזמנים אל מול הדולר, מאותם סיבות.



הנפט: האסון ביפן מקזז את השפעת המשבר במזרח התיכון



נכס נוסף המושפע מהאירועים הוא הנפט. המשבר הנוכחי ביפן למעשה מקזז את השפעתו של המשבר במזרח התיכון. אם המשבר במזרח התיכון הביא לעלייה במחיר הנפט בשל חשש מירידה בהיצע בעקבות פגיעה אפשרית בהזרמה הסדירה של הנפט, הרי שהמשבר ביפן מביא לירידה בציפיות לביקושים.



יפן היא הכלכלה השלישית בגודלה בעולם, ותצרוכת הנפט שלה נשענת באופן כמעט מוחלט על ייבוא. האטה בכלכלה היפנית מטבע הדברים תביא לירידה בתצרוכת האנרגיה שלה, ולירידה בביקושים העולמיים.



יש לזכור, כי הפוקוס כעת בשווקים הוא על המשבר ביפן, אולם גם במזרח התיכון ממשיכים להתרחש אירועים דרמטיים, כאשר רק אתמול פלש צבא סעודיה לבחרייין כדי להגן על המשטר. המשבר במזרח התיכון גולש למדינות המפרץ עתירות הנפט, והתערערות היציבות במדינות הללו עשויה להעצים שוב את החששות ולהזניק את הנפט חזרה מעלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully