וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החשב הכללי גייס 124 מיליון דולר ממוסדיים תאילנדים

מוטי בסוק

15.3.2011 / 16:44

בנוסף להנפקה ביצעה הממשלה עסקת "החלף" - והמירה את ההתחייבות מדולרים לשקלים



החשב הכללי, שוקי אורן, ביצע בשבוע שעבר הנפקה פרטית לחברות ניהול נכסים תאילנדיות בהיקף 124 מיליון דולר לטווח של שנה. ההנפקה בוצעה תחת תוכנית המדף להנפקות של ממשלת ישראל באירופה (european medium term note). בנוסף להנפקת איגרות החוב ביצע החשכ"ל עסקת "החלף" (swap) אשר באמצעותה המירה הממשלה את ההתחייבות מדולרים לשקלים. החתם בהנפקה היה בנק ההשקעות ברקליס קפיטל, המכהן כעושה שוק ראשי באג"ח ממשלתיות. עסקת ההחלף בוצעה אל מול אחד הבנקים הישראלים עמם חתמה באחרונה המדינה על הסכמי isda (ארגון בינ"ל של סוחרי עסקות החלף).



מתווה העסקה, הנפקת האג"ח ובמקביל ביצוע עסקת ה"החלף", איפשר לממשלה להשיג עלות גיוס נמוכה ביותר, כאשר עלות המימון לממשלה בשקלים לאחר העסקה היתה נמוכה ב-0.56% מתשואת אג"ח ממשלתי בריבית שקלית קבועה לתקופה מקבילה.



ההנפקה הפרטית שבוצעה תורמת להוזלת עלויות הגיוס ולהפחתת תשלומי הריבית בתקציב המדינה. אורן ציין כי "ההנפקה מהווה מימוש תוכנית העבודה של משרד האוצר לשדרוג היחסים הכלכליים בין המדינה לכלכלות המזרח הרחוק. במסגרת זו, אחד מהיעדים הוא חשיפת המשק הישראלי למשקיעים חדשים מהמזרח".



לדברי אורן, "היחידה לניהול החוב בחשכ"ל מבצעת מעקב שוטף אחר שוקי ההון הבינלאומיים על מנת להוזיל את עלויות הגיוס של מדינת ישראל. נמשיך לנצל הזדמנויות אטרקטיביות לביצוע עסקות מימון כגון הנפקה זו ונמשיך למצות את כל את האפשרויות העומדות לרשותנו לצורך מימון יעיל של הגירעון".



סגן החשכ"ל שהוביל את העסקה, ערן היימר, ציין כי ההנפקה הינה חלק מתוכנית אסטרטגית להגדיל את החשיפה למשקיעים מהמזרח הרחוק, וכי מדובר בהנפקה שנייה למשקיע אסיאתי בשנה האחרונה. ההנפקה הקודמת בוצעה באפריל 2010. לדעת היימר, "העובדה שמשקיעים מסוג כזה בחרו לבצע עסקה זאת עם מדינת ישראל היא הבעת אמון בחוסנו של המשק הישראלי ובכלכלה הישראלית".



להנפקה פרטית זו קדמו חמש הנפקות פרטיות - ב-1999, הנפקת 100 מיליון ליש"ט לטווח של 35 שנה; ב-2001, הנפקת 20 מיליארד ין לטווח של 30 שנה; ב-2002, הנפקת 75 מיליון דולר לטווח של 10 שנים; ב-2006, הנפקת 500 מיליון דולר צמוד לריאל הברזילאי לטווח של שנה; ב-2010, 200 מיליון דולר לטווח של שנתיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully