וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התנועה לאיכות השלטון: ניגודי עניינים עלולים למנוע מינוי גילה

אורה קורן

15.3.2011 / 18:55

התנועה חשפה חוות דעת שהעניק גילה למגזר העסקי; אתמול פורסם כי גילה וגולן הם המועמדים הסופיים לתפקיד



התנועה למען איכות השלטון פנתה היום לבכירים במשק ודרשה לבחון את ניגודי העניינים של דיוויד גילה, אם ימונה לתפקיד הממונה על ההגבלים העסקיים.



התנועה חשפה שורת חוות דעת שכתב גילה למיגזר העסקי וציינה, כי עלולים להיווצר מצבים של ניגודי עניינים, אשר יימנעו מגילה להיות חלק מקבלת ההחלטות בנושאים שיבואו בפני רשות ההגבלים העסקיים.



"התנועה סבורה, כי יש לבחון את השאלות, מהי כמות הנושאים בהם יהיה פרופ' גילה מנוע מלטפל, מהי כמות הגורמים והיקף עסקיהם במשק הישראלי, עבורם הכין חוות דעת, והאם אין בכך כדי לעקר את יכולתו האופרטיבית לשמש כממונה על ההגבלים העסקיים, זאת לאור העובדה שעסקינן במשק שבו מספר השחקנים קטן במיוחד".



עוד ציינה התנועה כי נוכח היות התפקיד כה מרכזי ומהותי במשק הכלכלי בישראל, מן הראוי כי כלל המועמדים הסופיים לתפקיד יצהירו בפומבי על עמדותיהם ביחס לסוגיות העומדות במרכז סדר היום הציבורי, ובמיוחד בכל הנוגע לסוגית הריכוזיות במשק הישראלי, פירמידות השליטה, הבעלויות הצולבות כולל בין נכסים פיננסים לריאליים ועוד, ועל האופן בו הם מתכוונים לפעול ולקדם סוגיות אלו ועל ניגודי העניינים הצפויים להתעורר עם מינוים לתפקיד.



התנועה התייחסה לפרסומים על פניית ועדת האיתור לדיוויד גילה להצגת מועמדותו לתפקיד הממונה על ההגבלים ועל הבחירה בו כאחד משני מועמדים שיוצגו לבחירתו של השר שמחון. "אין כל ספק, כי מדובר באדם מוכשר, העומד בתנאי הכשירות הנדרשים לתפקיד ומבין המומחים באקדמיה הישראלית בתחום ההגבלים העסקיים. עם זאת, דווקא נוכח מומחיותו הידועה בתחום ההגבלים העסקיים, היה פרופ' גילה פעיל רבות בתחום ואף נתן חוות דעת עבור תאגידים גדולים במשק הישראלי מהמגזר העסקי, שהובאו בפני רשות ההגבלים העסקיים, על מנת שרשות ההגבלים תקבל את עמדת התאגידים בנושא חוות הדעת.



"כך למשל, בהתאם לפרסומים, חברת בזק שכרה את שירותיו של פרופ' גילה ושל ד"ר יוסי שפיגל, על מנת שיכינו עבורה חוות דעת כלכלית-משפטית, שתוצג לרשות ההגבלים העסקיים במסגרת דרישה להסיר מעל בזק את ההגדרה של מונופול".



המכתב פירט את עמדותיו של גילה, כפי שבאו לידי ביטוי בתקשורת, לפיהן הוא מתנגד להורדת דמי הקישוריות בטלפונים סלולריים ובכך נקט עמדה זהה לזו של חברות הסלולר. בנוסף, לפי פרסומים, פרופ' גילה נשכר על ידי חברת מליסרון, על מנת לתת את חוות דעתו בעניין מיזוג חברות הקניונים הציבוריות בריטיש ישראל ומליסרון. באותה חוות דעת קבע פרופ' גילה, כי המיזוג אינו פוגע בתחרות.



"כמו כן, בהתאם לפרסומים פרופ' גילה מונה בשנת 2005 כחבר בבית הדין להגבלים עסקיים, על ידי שרת המשפטים דאז, ציפי לבני. משמעות המינוי לפי סעיף זה הינה כי, פרופ' גילה היה אמור לשמש במשך שלוש שנים בבית הדין להגבלים עסקיים כנציג עניינם של ארגונים כלכליים בפני רשות ההגבלים העסקיים. "אין ספק, כי במסגרת תפקיד הממונה על ההגבלים העסקיים, נושאים מאין אלה, בהם טיפל פרופ' גילה בכובעו הפרטי, יגיעו לשולחנו כסוגיות מהותיות ומרכזיות, לצורך הכרעה בשאלות הנוגעות לתאגידים מהמגזר העסקי", ציינה התנועה לאיכות השלטון.



על רקע זה ביקשה התנועה לקבל תשובה לשאלה, האם מילא פרופ' גילה מסמך בו חושף את ענייניו האחרים או תפקידיו האחרים העלולים לגרום לו להיות במצב של חשש לניגוד עניינים במילוי תפקידו הציבורי כנדרש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully