וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לשכת העצמאים: המדד הנמוך לא מהווה תמריץ להעלאת הריבית

ואדים סבידרסקי

15.3.2011 / 20:14

אמיר כהנוביץ': הברירה בפני פישר היא להעלות ריבית או לספק הסברים לממשלה



מדד המחירים לצרכן עלה בחודש פברואר ב-0.3%, כך הודיעה הערב הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. קונסנזוס הכלכלנים חזה עלייה מתונה של 0.1% בלבד, כאשר מקצת מהכלכלנים העריכו שהמדד יעלה ב-0.2% לכל היותר ומקצתם חזו אף דפלציה במשק. מתחילת השנה עלה מדד המחירים לצרכן ב-0.5% וב-12 החודשים האחרונים מסתכמת האינפלציה ב-4.2% - עמוק מעל היעד האינפלציה הממשלתי אשר עומד על 1%-3% בשנה.



לשכת העצמאים: המדד הנמוך לא צריך להוות תמריץ להעלאת הריבית



יהודה טלמון, נשיא להב, לשכת העצמאים והעסקים בישראל, הגיב לעליית המדד: "הטלטלות ברחבי העולם, הן במדינות המזרח התיכון, שלהן שליטה במאגרי הנפט והן המשבר שפקד את יפן בימים האחרונים, עלולות להכניס את השווקים הבינלאומיים למצב קשה ולמיתון חמור. בעת כזו, אין מקום להחריף את המצב ולהכביד על המגזר העסקי עם עול הריבית. בכל מקרה, המדד הנמוך שפורסם היום, בוודאי אינו צריך להוות תמריץ להעלאת הריבית".



כלל פיננסים: הברירה בפני פישר היא להעלות ריבית או לתת הסברים לממשלה



אמיר בהנוביץ', כלכלן מקרו ראשי של כלל פיננסים סבור אחרת, ומציין כי "עליית מדד פברואר הפתיעה את כל הכלכלנים זו הפעם השנייה ברציפות. מדובר באירוע נדיר. כנראה שלבנק ישראל לא תהיה ברירה אלא להעלות את הריבית במשק פעם הנוספת בהודעה הקרובה. אירועים גיאו-פוליטיים, התחזקות השקל לאחרונה ואירועי יפן מיתנו את הציפיות להעלאת ריבית מהירה, עם זאת, כל הצעדים שננקטו על מנת לצנן את שוק הדיור לא הרגיעו את המצב. סעיף הדיור תרם הכי הרבה לעליית המדד החודש".



כהנוביץ' הוסיף כי "בנק ישראל לא יעמוד ביעד האינפלציה הממשלתי השנה ויצטרך לתת הסברים על כך. הנזק למשק בעקבות המחירים המתנפחים יחמיר בטווח הארוך יותר. מחירי המזון בעולם עולים בעקבות הסחורות החקלאיות, אך מה שצינן עלייה חזקה עוד יותר במדד היה ירידת מחיר הנפט בעקבות האירועים בעולם".



מזרחי-טפחות: הסיכויים להעלאת ריבית או להותרתה ללא שינוי נראים כעת מאוזנים



רונן מנחם, ראש יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות ציין כי "מדד המחירים לצרכן עלה מעל להערכות המוקדמות מזה חודש שלישי ברציפות, אך החלטתו של בנק ישראל לגבי החודש הבא תהיה מורכבת. מחד, התחזקות השקל כנגד הדולר, העלאות הריבית הרצופות בשני החודשים הקודמים, הירידה החדה במדד מנהלי הרכש עליה התבשרנו היום והאירועים בחו"ל תומכים הפעם בהותרת הריבית ללא שינוי. מנגד, נתוני המשק ומדדי המחירים הגבוהים, ובמיוחד סעיף הדיור שעלה שוב יותר מהמדד הכללי, מצדיקים העלאת ריבית שלישית ברציפות. להערכתנו, ההחלטה תיקבע סמוך למועדה בסוף החודש, בכפוף להתפתחויות שתהיינה בשער החליפין עד אז. הסיכויים להעלאת ריבית, או להותרתה ללא שינוי, נראים כעת מאוזנים".



איילון: המדד שוב הגבוה הכה בצורה מהותית את התחזיות



יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, אמר כי "ציפיות האינפלציה היו גבוהות אבל לא גבוהות מספיק - שוב המדד הגבוה היכה בצורה מהותית את התחזיות. במדד האחרון ראינו המשך התייקרות במחירי המזון והדיור כשפתרונות הקסם שמוצעים חדשות לבקרים אינם פותרים את הבעיה. בנק ישראל צפוי להמשיך להעלות את הריבית שצפויה להגיע ל-3.5% כבר בתום המחצית הראשונה של שנת 2011. השקל חזק וצפוי להמשיך להתחזק בצורה מהותית אל מול הדולר בחודשים הקרובים נוכח פער הריביות אשר צפוי להתרחב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully