וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הלווים הגדולים יצטרכו להחזיר מיליארדים עד סוף השנה"

מאת מיכאל רוכוורגר

16.3.2011 / 6:49

בעקבות חשיפת TheMarker החזר האשראי - בשל השינוי בתקנות של הפיקוח על הבנקים. "אנו מעדיפים להדק את החגורות כשמערכת הבנקאות נמצאת במצב טוב ולא במשבר", אמר אתמול בכיר בבנק ישראל



>> "אנחנו מעדיפים להדק את החגורות בבנקים, כשהשמים במערכת הבנקאות בהירים יותר והיא נמצאת במצב טוב ולא במשבר. זה כמו הפתגם שהלוואות רעות נותנים בזמנים טובים. אין כאן כוונה לזעזע - לא את המערכת ולא את הלווים הגדולים - אלא להקטין סיכונים וריכוזיות של תיקי האשראי ולטייב נוהלי עבודה בבנקים, כשהזמן שניתן להתארגנות יהיה מספיק".



את הדברים האלה אמר אתמול בכיר בבנק ישראל, בתגובה לפרסום ב-themarker על כוונתו של המפקח החדש על הבנקים, דוד זקן, להחמיר את המגבלות על ריכוזיות תיקי האשראי של הלווים הגדולים במשק. זקן פירסם בימים האחרונים טיוטה לתיקון שבה מוצע שינוי בהגדרה של מגבלת קבוצת לווים.

לפי הערכות של חלק מהמקורות הבכירים במערכת הבנקאות, סכומי ההחזרים עשויים להגיע לכ-10 מיליארד שקל, ובהתאם תקטן יכולתן של הקבוצות אלו לקבל אשראי בנקאי חדש בעתיד בסכומים שעשויים להגיע לכמה עשרות מיליארדי שקלים.



כיום המגבלה קובעת כי בנק יכול להעניק לכל אחת מקבוצות הלווים הגדולים אשראי בהיקף של עד 30% מההון העצמי של הבנק. במסגרת ההוראה החדשה יירד השיעור ל-25%.



כיום מבין הבנקים הגדולים רק החטיבה העסקית של בנק לאומי, בניהולה של רקפת רוסק עמינח, אימצה ב-2006 את המגבלה של 25% - כחלק ממדיניות ניהול הסיכונים. בנק הפועלים נמצא בטווח קרוב למגבלה המחמירה החדשה, ולפי הערכות לא יתקשה לעמוד בקריטריונים של הדרישות החדשות. מבין הבנקים הבינוניים והקטנים, כך מעריכים, רק הבינלאומי אימץ את המגבלה, בעוד דיסקונט ומזרחי טפחות יידרשו לבצע את ההתאמות.



כיום יש קבוצות לווים שעומדות בתנאי של יחס בשיעור 25% בין היקף האשראי שהן מקבלות לבין ההון עצמי של הבנק.



הלווים הגדולים במשק כיום הם קבוצת החברות של יצחק תשובה, קבוצת אי.די.בי, קבוצת עופר, קבוצת שרי אריסון, קבוצת אליעזר פישמן וקבוצת לב לבייב.



המשמעות של הפחתה בחריגה ממגבלת קבוצת לווים עד ל-25% מההון העצמי היא כי הבנקים יידרשו להקטין את חשיפת האשראי שלהם ללווים הגדולים, בעוד הלווים הגדולים יצטרכו למצוא דרך למחזר ולהחזיר אשראים בסכומים מהותיים עד סוף 2011.



בנוסף לכך, תוחמר המגבלה לגבי שיעור מההון העצמי המקסימלי שבהתאם לו יהיה מותר לבנקים להעניק אשראי ללווים הגדולים. כיום מותר לבנקים להעניק אשראי לששת הלווים הגדולים בשיעור של עד 135% מההון העצמי שלהם, בעוד במסגרת הטיוטה החדשה על כל הלווים שחבותם לבנקים מגיעה ליותר מ-10% מההון העצמי של הבנק יוכלו הבנקים להעניק אשראי בשיעור של עד 120% מההון העצמי שלהם. בבנקים התקשו אתמול לכמת את ההשפעה של הוראה זו.



"סביר להניח שהלווים הגדולים כמו תשובה, דנקנר, פישמן ועופר יעדיפו שהחברות הבנות בקבוצה יפנו לשוק ההון ויגייסו אג"ח או ייטלו הלוואות מחברות הביטוח - ומהתמורה הזאת יפרעו חובות לבנקים. זאת כדי לשמור על האשראי מהבנקים עבור החברות הנמצאות בראש פירמידת האחזקות", אמרו אתמול מקורות בשוק ההון, שהעריכו שמבחינת התחרות באשראי, מי שעשוי ליהנות מן המצב במערכת הבנקאית הם הבנקים הזרים, וייתכן שגם בנק לאומי יחזק את מעמדו בתחום האשראי.



במסגרת השינויים תחול גם מגבלה על החבויות של הבנקים, בישראל או בחו"ל, לתאגיד בנקאי, בישראל או בחו"ל. לגבי הבנקים הקטנים יותר ייקבעו הקלות שונות כדי שלא לפגוע בפעילות הבנקאית שלהם.



בנק ישראל גם העניק הקלות לבנקים בכל הקשור לחישוב אשראי בגין נגזרים ועסקות עתידיות. כיום חישוב החבות בגין נגזרים מתבצע בשיעור של 10% מיתרת העסקה העתידית, בעוד לפי ההוראה החדשה יש לחשב את עלות השחלוף לפי שווי שוק של הנגזרים בתוספת חשיפה פוטנציאלית לעסקה במסגרת הוראות באזל 3 - זאת לאחר הכפלה בשלוש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully