וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חשש: דיויד גילה, המועמד לממונה על ההגבלים, נגוע בניגודי עניינים"

מאת אורה קורן

16.3.2011 / 6:49

במכתב שהפיצה לבכירים במשק מפרטת התנועה לאיכות השלטון שורה של שירותים שהעניק גילה לחברות שהתמודדו מול רשות ההגבלים. התנועה טוענת כי גילויים אלה עשויים לפגוע מהותית בתפקודו כממונה, ודורשת לחשוף את עמדות המועמדים בנוגע לריכוזיות ופירמידות שליטה



>> התנועה לאיכות השלטון פנתה אתמול לבכירים במשק, בראשם ראש הממשלה בנימין נתניהו, נגיד בנק ישראל סטנלי פישר, שר האוצר יובל שטייניץ, שר התמ"ת שלום שמחון והיועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטין, ודרשה לבחון את ניגודי העניינים של דיויד גילה, המועמד לתפקיד הממונה על ההגבלים העסקיים. התנועה חשפה שורת חוות דעת שכתב גילה למגזר העסקי וציינה כי בשל כך עלולים להיווצר ניגודי עניינים, שימנעו מגילה לקבל החלטות בנוגע לחברות מסוימות בנושאים שיובאו בפני רשות ההגבלים העסקיים.



"התנועה סבורה כי יש לבחון מהי כמות הנושאים שבהם יהיה גילה מנוע מלטפל, מהי כמות הגורמים והיקף עסקיהם במשק הישראלי עבורם הכין חוות דעת, והאם אין בכך כדי לעקר את יכולתו האופרטיבית לשמש ממונה על ההגבלים העסקיים, לאור העובדה שעסקינן במשק שבו מספר השחקנים קטן במיוחד", נכתב במכתב של התנועה.

"מדובר בשיקול רלוונטי, מהותי ומרכזי למינוי לתפקיד זה, שעל הגורמים הממנים לבדוק היטב, לדעת ולהתחשב בו טרם המינוי, גם אם בסיכומו של דבר יתברר כי מדובר בניגודי עניינים ממוקדים ושוליים שאין בהם כדי למנוע ממנו לכהן בתפקיד זה", נכתב.



שר התמ"ת צפוי להיפגש היום עם המועמדים הסופיים לתפקיד - בועז גולן, המשפטן של רשות ההגבלים, וגילה, מומחה בתחום שהגיע מהאקדמיה, וצפוי לבחור באחד המועמדים ולהעביר את בחירתו לאישור הממשלה כבר בתחילת השבוע הבא.



במכתבה הוסיפה התנועה כי נוכח חשיבותו ומרכזיותו של התפקיד במשק, מן הראוי כי כלל המועמדים הסופיים לתפקיד יצהירו בפומבי את עמדותיהם ביחס לסוגיות העומדות במרכז סדר היום הציבורי, ובמיוחד בכל הנוגע לסוגית הריכוזיות במשק הישראלי - כמו פירמידות שליטה ובעלויות צולבות בין נכסים פיננסיים לריאליים - על האופן שבו הם מתכוונים לפעול ולקדם סוגיות אלה ועל ניגודי העניינים הצפויים להתעורר עם מינוים לתפקיד. לפי התנועה ראוי שעמדותיהם יהיו ידועות לגורמים הממנים ולכלל הציבור.



התנועה התייחסה במכתבה לפרסומים על פניית ועדת האיתור לגילה להצגת מועמדותו לתפקיד הממונה על ההגבלים, ועל הבחירה בו כאחד משני מועמדים שיוצגו לבחירתו של השר שמחון.



גילה התייצב לצד חברות הסלולר



"אין כל ספק כי מדובר באדם מוכשר, העומד בתנאי הכשירות הנדרשים לתפקיד ומבין המומחים באקדמיה הישראלית בתחום ההגבלים העסקיים", נכתב. "עם זאת, דווקא נוכח מומחיותו הידועה בתחום ההגבלים העסקיים, היה גילה פעיל רבות בתחום ואף נתן חוות דעת עבור תאגידים גדולים במשק הישראלי מהמגזר העסקי, שהובאו בפני רשות ההגבלים העסקיים, כדי שהרשות תקבל את עמדת התאגידים בנושא חוות הדעת.



"כך למשל, בהתאם לפרסומים, חברת בזק שכרה את שירותיו של גילה ושל ד"ר יוסי שפיגל, כדי שיכינו עבורה חוות דעת כלכלית-משפטית שתוצג לרשות ההגבלים העסקיים במסגרת דרישה להסיר מעל בזק את ההגדרה של מונופול", נכתב.



המכתב פירט את עמדותיו של גילה, כפי שבאו לידי ביטוי בתקשורת, לפיהן הוא מתנגד להורדת דמי הקישוריות בתחום הסלולר - ובכך מצדד בחברות הסלולר. בנוסף, לפי פרסומים, גילה נשכר על ידי חברת מליסרון לתת את חוות דעת בעניין מיזוג חברות הקניונים הציבוריות בריטיש ישראל ומליסרון. באותה חוות דעת קבע גילה כי המיזוג אינו פוגע בתחרות.



"כמו כן, בהתאם לפרסום ברשומות מ-8 בספטמבר 2005, פרופ' גילה מונה ב-2005 כחבר בבית הדין להגבלים עסקיים על ידי שרת המשפטים דאז, ציפי לבני. משמעות המינוי לפי סעיף זה היא כי גילה היה אמור לשמש במשך שלוש שנים נציגם של ארגונים כלכליים בפני רשות ההגבלים העסקיים", נכתב. "אין ספק כי במסגרת תפקיד הממונה על ההגבלים העסקיים נושאים מאין אלה, שבהם טיפל גילה בכובעו הפרטי, יגיעו לשולחנו כסוגיות מהותיות ומרכזיות לצורך הכרעה בשאלות הנוגעות לתאגידים מהמגזר העסקי", ציינה התנועה לאיכות השלטון.



על רקע זה ביקשה התנועה לחשוף אם גילה מילא מסמך שבו הוא חושף את ענייניו האחרים או תפקידיו האחרים העלולים לגרום לו להיות במצב של חשש לניגוד עניינים במילוי תפקידו הציבורי, כנדרש בהנחיות היועץ המשפטי לממשלה. בנוסף ביקשה התנועה לקבל את מלוא רשימת התיקים והגורמים המעורבים שבהם טיפל גילה בכובעו הפרטי, ובאילו תיקים ונושאים יהיה מנוע מלטפל אם ימונה לתפקיד הממונה על ההגבלים העסקיים.



מדיויד גילה לא נמסרה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully