וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלוש חברות זרות ייגשו למכרז הגז הנוזלי של חברת החשמל

מאת אבי בר-אלי

16.3.2011 / 6:49

בלעדי גולאר הנורווגית והחברות האמריקאיות אקסלרייט ו-Southern Union הגישו הצעות להצבת מכליות גז נוזלי בחופי ישראל בתוך שנתיים; ארבע חברות ייגשו למכרז של נתיבי גז



>> שלוש חברות זרות צפויות לגשת למכרז יבוא הגז הנוזלי לישראל, שאמור לתת מענה למחסור האפשרי בגז טבעי בעוד שנתיים. ל-themarker נודע כי לפנייה הבינלאומית לקבלת מידע (r.f.i), שפירסמה חברת החשמל אודות יבוא גז טבעי נוזלי (lng) לישראל באמצעות מיכליות, נענו בשבוע שעבר אקסלרייט (accelerate) ו-southern union האמריקאיות, לצד ענקית האנרגיה הנורווגית גולאר (golar).

במקביל, הפיצה גם חברת נתיבי גז (נתג"ז) בקשה בינלאומית לקבלת מידע עבור הקמת התשתית הנדרשת לפרויקט. זאת לאחר שהוחלט על פיצול ביצוע הפרויקט בין החברות הממשלתיות. לבקשה זו ניגשו ארבע חברות תשתית זרות בהן גם אקסלרייט ו-southern union.



הפרויקט הנבחן בימים אלה בידי חברת החשמל ונתג"ז כולל העמדת מיכליות בעלות נפח של 125 אלף קוב לפחות שנושאות ביכולת לגזז גז נוזלי על סיפונן - ולהזרימו לחופי ישראל באמצעות מצוף ימי (buoy), שאליו מעבירה המיכלית את הגז הטבעי - ומשם הוא מוזרם אל החוף. הצינור ימוקם במרחק של ארבעה-חמישה קילומטרים מחופי חדרה, ובעומק מים של 45 מטר.



בפנייתה ביקשה חברת החשמל כי תוכח יכולת החברות לספק את האנייה עד ינואר 2013 - כשנה לפני שהגז הטמון במאגרי מארי b שמול חופי אשקלון צפוי לאזול. תקופת ההתקשרות שצויינה היא לשנה אחת, עם אופציה להארכתה בשנה נוספת (2014). זאת, מתוך ציפייה כי עד לתאריך זה יושלם פרויקט הפיתוח של מאגר הגז תמר.



מספרן של אוניות גיזוז ייחודיות אלה מוערך כיום בעולם בכ-12 בלבד. בשמונה מהן מחזיקה חברת אקסלרייט (accelerate) האמריקנית, שהיא היחידה שמחזיקה בניסיון מוכח במיזמים אלה. שש מאוניות החברה כבר מוחכרות לתקופות ארוכות, בעיקר למדינות המייבאות lng, כשעל הנותרות מתמודדים מתחרים רבים.



יתרונות טכנולוגיית המצוף נעוצים בפישוט היחסי של הפרויקט, במהירות רישויו והקמתו - המוערכת בתוך 12-24 חודשים - וכן בעלותו הנמוכה יחסית. עלות הקמת המצוף היא 80-120 מיליון דולר, כאשר עלות חכירת אנייה מוערכת ב-40 מיליון דולר לשנה. ואולם, פרויקט מעין זה יהיה תלוי במספר אניות גיזוז מוגבל, כאמור, אשר פוקדות אתרים לתקופה של שנה או עונה, בעלויות אונייה גבוהות (כ-130 אלף דולר כיום), וכן בגז יקר יותר - הנרכש בעסקות נקודתיות (spot).



היום צפוי שר התשתיות, עוזי לנדאו, לקיים דיון מכריע בסוגיית קידום הפרויקט ואופן הקמתו. זאת, בהתאם להמלצות חברת החשמל ונתיבי גז וכן תוצאות הליכי הבגשת בקשות למידע שיונחו בפניו. את ההחלטה להקים מתקן ייבוא גז טבעי נוזלי (lng) קיבל הקבינט החברתי-כלכלי בפברואר 2008.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully