וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוסי אקרמן: "אלביט מערכות תחזור להציג צמיחה ב-2011"

מאת יורם גביזון

16.3.2011 / 9:12

מגמת ההתכווצות של אלביט מערכות נבלמה ברבעון הרביעי, שבו צמחה החברה ב-12%. אקרמן העריך שהפעילות באוסטרליה, הודו וברזיל, וכן בתחום האימון, ההפעלה והתחזוקה תפצה על הירידה בתקציבי הביטחון באירופה: "שולי הרווח של אלביט לא ישתנו"



>> "זיהינו את הנישות הנכונות בשוק הביטחוני. אלביט מערכות תחזור לצמיחה ב-2011, שתהיה שנה טובה מ-2010 ואולי אף טובה כמו 2009" - כך אמר אתמול מנכ"ל חברת אלביט מערכות, יוסי אקרמן, בכינוס לשוק ההון שנערך אתמול בתל אביב לרגל פרסום הדו"חות הכספיים של החברה ל-2010.



נראה שאקרמן שיכנע את האנליסטים והמשקיעים, שכן מניית אלביט מערכות עלתה ב-3.3% על רקע ירידה של 0.9% במדד ת"א 25, במה שהתחיל כאחד מהימים הפחות סימפטיים בשוק המניות באחרונה.

תוצאות הרבעון הרביעי של אלביט מערכות בישרו על השינוי במגמת ההתכווצות שאיפיינה את אלביט מערכות ב-2010, לפחות בכל מה שנוגע לשורת ההכנסות. מכירותיה של אלביט מערכות צמחו ב-11.8% ברבעון הרביעי של 2010 בהשוואה לרבעון המקביל ב-2009 והסתכמו ב-799 מיליון דולר.



כל זאת בעקבות גידול של 26% בפעילות של המערכות המוטסות כתוצאה מעלייה בפעילות של תחום המאמנים לאחר רכישתה של חברת bvr; גידול בביקושים לחלקים התעופתיים למטוסים אזרחיים, שמייצרת החברה הבת ציקלון; ועלייה של 37% במכירות של מערכות אלקטרו-אופטיקה, בעקבות ההגעה לאבני דרך בפיתוח פרויקטים. מערכות התקשו"ב התאוששו בגידול של 6.5% כתוצאה מהתאוששות בפרויקט watchkeeper של צבא בריטניה.



גידול במכירות כתוצאה מרכישות



חלק מהגידול במכירותיה של אלביט מערכות נובע מרכישת חברות כמו אזימוט, שמפתחת מערכות לאיתור מטרות, ברבעון הראשון של 2010; m7 האמריקאית, שעוסקת בתחזוקת מטוסים; וסולתם, שפעילה בשוק הארטילריה, ברבעון הרביעי של 2010.



אלביט מערכות סבלה גם ברבעון הרביעי של 2010 מחולשה בשני מגזרים. מכירות מערכות היבשה ירדו ב-20% ל-97 מיליון דולר על רקע הקיטון בביקושים להשבחות כלי רכב משוריינים של צבאות המערב בעירק ובאפגניסטן; וכן נרשמה ירידה של 15% בהכנסות באירופה בשל הקיצוץ בתקציבי הביטחון ביבשת.



הרווח הגולמי גדל ב-9.3% בלבד ברבעון הרביעי של 2010 לעומת הרבעון המקביל ל-232 מיליון דולר, שהם 29% מהמחזור, בהשוואה ל-29.7% מהמחזור ברבעון המקביל ב-2009. הירידה ברווחיות הגולמית נובעת בעיקר מהפרשה של 12.8 מיליון דולר בגין הפחתת מלאי של 12.8 מיליון דולר במסגרת רכישתה של סולתם ו-itl, וכן גידול של 10 מיליון דולר בהפרשה לנכסים בלתי מוחשיים. בנטרול ההפרשות האלו הרווח הגולמי היה מגיע ל-31.9% מהמחזור.



הרווח התפעולי ירד ב-2.8% ברבעון הרביעי של 2010 בהשוואה לרבעון המקביל ל-56.7 מיליון דולר, שהם 7.0% מהמחזור, לעומת 8.2% מהמחזור ברבעון המקביל ב-2009. זאת בשל הגידול בהוצאות ההנהלה והכלליות של החברה כתוצאה מאיחוד התוצאות הכספיות של אזימוט, סולתם ו-m7; הפרשות בגין עלויות עסקה של 3.6 מיליון דולר; והפרשה של 1.3 מיליון דולר לירידת ערך ההשקעה בחברת ici. בנטרול ההפרשות החד-פעמיות הקשורות ברכישת החברות היה הרווח התפעולי של אלביט מערכות צומח ב-19% ברבעון הרביעי של 2010.



אקרמן ציין בכינוס שוק ההון כי הירידה במכירות ב-2010 נבעה לא רק מההאטה בשוק הביטחוני העולמי, אלא גם מדחיית הרכישות של סולתם ו-m7 מהרבעון הראשון של 2010 לרבעון הרביעי של 2010, שגרעה 100 מיליון דולר מהמכירות ב-2010.



אקרמן אמר שההיערכות מחדש בשוק הביטחוני ב-2010 הביאה להחלטות משני סוגים עיקריים. סוג אחד הוא ההחלטה של ארה"ב ומדינות במערב אירופה, למעט בריטניה, לבטל פרויקטים של טכנולוגיה חדשנית ופורצת דרך, שיספקו תועלות בעתיד לטובת מערכות זמינות שמשפרות את הביצועים בעלות סבירה. לדבריו, מגמה זו פועלת לטובת אלביט מערכות, שמעולם לא היתה נוכחת בפרויקטים גרנדיוזיים ועתירי פיתוח אלא התמקדה בהשבחות. הוא ציין שרכישת m7 משתלבת במגמת העלייה בתקציבי התחזוקה וההשבחה שמתבטאת בהחלטת הצבא האמריקאי להחזיר את כל הכלים המשוריינים מעירק ומאפגניסטן.



אקרמן אמר שמדינות באסיה, כמו קזחסטאן והודו, וכן אוסטרליה ואמריקה הלטינית החליטו לבנות את הצבא מחדש והגדילו את תקציבי הביטחון. אקרמן אמר שלאלביט מערכות יש נוכחות חזקה במדינות אלו, והיא עשויה ליהנות מהפוטנציאל של גידול בתקציבי הביטחון של מדינות כמו אוסטרליה.



זיהוי נישות בארה"ב



אקרמן העריך שהחברה תחזור לצמיחה ב-2011, וביסס את ביטחונו על העובדה שאלביט מערכות זיהתה את הנישות הנכונות בשוק המתכווץ בארה"ב. לראיה, החברה מעורבת עמוקות ב-50% מהפרויקטים שאושרו בידי מערכת הביטחון האמריקאית לאחר תהליך סינון קפדני.



אקרמן הדגיש שהחברה הצליחה לשמור על צבר ההזמנות שלה נכון לסוף 2010 ברמה של 5.4 מיליארד דולר, בעוד הרוב המוחלט של החברות הביטחוניות סבל מירידה בצבר העבודות, משום שהיו מעורבות בפרויקטים של טכנולוגיה עתידית מתקדמת שבוטלו. הוא העריך שפרויקט watchkeeper של הצבא הבריטי ייכנס לקראת המחצית השנייה של 2011 לשלב ההצטיידות, כך שפעילותה של החברה בתחום המל"טים תתאושש. בנוסף, הוא הסתמך על איחוד מכירותיהן של החברות שנרכשו ב-2010 כמו סולתם ו-m7.



אקרמן מציין שמנועי הצמיחה של החברה יהיו תחום הסגירה המהירה של מעגלים, שמתבטאת בזיהוי, איכון וטיפול במטרה במשך דקות ספורות תחת ארגון אחד, כולל שימוש בחימוש חכם וארטילריה כתוצאה מרכישת סולתם, ares הברזילית ו-itl.



תחומים אחרים שיניעו את הצמיחה הם אימון, הפעלה ותחזוקה בשוק של 11 מיליארד דולר ב-2010, שצבר תאוצה בעקבות רכישת bvr ו-m7 האמריקאית; וכן הגנה ושרידות שוק, שכוללת את הגנת המולדת והגנה מפני מתקפות רשת. שוק זה צפוי לתפוח מ-8 מיליארד דולר ב-2007 ל-18 מיליארד דולר ב-2018.



אקרמן זיהה שוקי יעד מרכזיים לפעילותה של אלביט מערכות בשנים הקרובות, שיחפו על הירידה בתקציבי הבטחון במערב אירופה, כמו השוק ההודי והשוק האוסטרלי. בשוק האוסטרלי החברה עשויה להרחיב את אספקת מערכות תקשורת, שליטה ובקרה לצבא האוסטרלי, אם המערכות שסופקו עד עכשיו יציגו תוצאות טובות בתרגיל טקטי גדול שייערך בקיץ.



אקרמן אמר בתגובה לשאלה כי אינו צופה שחיקה במרווחים כתוצאה מהירידה בתקציבי הביטחון, משום שבכל אחד מתחומי הפעילות שלה יש שלוש שחקניות עיקריות שאלביט מערכות היא אחת מהם. לדבריו, החברה החליטה להיכנס לנישה בשוק המכ"ם באמצעות כניסה לתחום המכ"מים הקרקעיים לטווח קצר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully