וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכת הנזק הביטוחי ביפן עלתה ל-35 מיליארד דולר; הממשלה תישא ביתר הנזק הכלכלי

ניו יורק טיימס

16.3.2011 / 10:24

ארבע מחמש רעידות האדמה והצונאמי הגדולים ב-30 השנים האחרונות אירעו תוך 13 חודשים



מאת מרי ויליאמס וולש



מלבד עלויות ביטוח חזויות של 35 מיליארד דולר לכיסוי תביעות נזיקין מרעידת האדמה של השבוע שעבר, ההפסדים הפיננסיים ביפן ייפלו ברובם, ככל הנראה, על ממשלת יפן.



air וורלדווייד העריכה את הנזקים המבוטחים ביפן ב-15-35 מיליארד דולר ביום ראשון. ביום שלישי הנזק הוערך על ידי החברה ב-24 מיליארד דולר, לנכסים מסחריים ובתי מגורים בטווח של 3 ק"מ מהחוף. ההערכה תעודכן בתחילת השבוע הבא. הערכת הנזק כוללת נזקים פיזיים לבתים ולתוכנם, לחוות ולנכסים מסחריים, וכן ביטוח שיבוש פעילות עסקית. היא איננה כוללת נזקים לא מבוטחים כמו מכוניות שנסחפו לים, גשרים שנחלשו וכבישים שנסדקו, ואינה כוללת גם נזק מ"זינוק בביקוש" - העלייה במחירי חומרי גלם ועבודה שבדרך כלל מתרחשת בבנייה ושיקום לאחר אסון.



עד כה, רעידת האדמה ההרסנית ביותר במונחי נזק לרכוש היתה זו שפגעה בקליפורניה בינואר 1994, שבה שילמו חברות הביטוח 15.3 מיליארד דולר, ששקולים ל-22.5 מיליארד דולר במונחים של ימינו. 61 אנשים נהרגו אז. רעידת האדמה הקטלנית ביותר היתה בחג המולד 2004 באינדונזיה שגם היא עוררה צונאמי ענק. 220 אלף אנשים מתו באותו צונאמי.



"מה שהופך את האסון הנוכחי ליוצא דופן כל כך הוא שארבע מתוך חמש רעידות האדמה והצונאמי הגדולים ביותר שאירעו ב-30 השנים האחרונות התרחשו תוך 13 חודשים", אמר רוברט הרטוויג, נשיא מכון המידע הביטוחי, וציין את רעידות האדמה הגדולות בניו זילנד וצ'ילה.



חברות הביטוח היפניות והגלובלית וחברות ביטוחי המשנה, קרנות גידור, ומשקיעים אחרים באג"ח קטסטרופה צפויים לשאת חלק מהנזקים הפיננסים, שמוערכים ביותר מ-100 מיליארד דולר. אג"ח קטסטרופה הן אג"ח שנועדו לגדר סיכונים של חברות ביטוח. אג"ח אלה משלמות ריבית לרוכשים אותן אם לא מתרחש אסון, ובמקרה של אסון, הקרן איננה נפרעת, והכסף ששולם למוכרות האג"ח משמש לתשלום הפיצויים למבוטחים.



חברות ביטוח המשנה הגדולות בעולם ארזו סיכונים לרעידות אדמה לאג"ח קטסטרופה. אג"ח אלה נמכרות לסינדיקטים של משקיעים מוסדיים, המצפים לתשואה גבוהה אך יודעים כי יפסידו חלק או כל הקרן של השקעתם אם האסון יתרחש. לכל אג"ח קטסטרופה יש רשימה מפורטת של ארועים המביאים ל"הפעלתה".



מודי'ס אמרה כי דירוג האשראי של כל חברות ביטוח המשנה הגדולות הוא יציב, ואנליסטים רבים אמרו כי יש נקודת אור אחת באסון: מחירי ביטוח המשנה ירדו במשך השנים האחרונות, ולמרות שרעידת האדמה תגרום להפסדים ברבעון אחד, היא עשויה לעורר ביקוש חדש ועלייה במחירי הפרמיות.



הנזק הכולל מרעידת האדמה בעיר קובה ב-1995 הוערך ב-100 מיליארד דולר, לפי מכון מידע הביטוח, אולם רק 3 מיליארד דולר מתוכם כוסו על ידי ביטוח.



אי הוודאות הגדולה ביותר כעת נסובה סביב הזיהום הרדיואקטיבי מהכורים הגרעיניים. מפעילי כורים ביפן נדרשים לקנות ביטוח נזיקין דרך מאגר הביטוח של האנרגיה האטומית ביפן (פול). אולם הם מחויבים לקנות כיסוי לנזק של 2.2 מיליארד דולר בלבד, והפול איננו מוכר כיסוי לנזקי רעידת אדמה או שיבושים בעסקים, כך שממשלת יפן תצטרך לשאת ברוב העלויות הללו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully