וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אקסלנס על מדד פברואר: מחירי הסחורות מנפחים את האינפלציה

TheMarker Online

16.3.2011 / 10:36

לוי: "בנק ישראל לא יעלה את הריבית לחודש אפריל אם כי גם העלאת ריבית לא תפתיע אותנו"



מדד המחירים לצרכן בחודש פברואר עלה בכ-0.3%, מעל תחזיות הקונצנזוס שעמדו על 0.1%. ב-12 החודשים האחרונים עלתה האינפלציה בכ-4.2%.



• הסעיפים הבולטים במדד חודש פברואר:



• עלייה של כ-0.4% בשירותי דיור בבעלות הדיירים.



• עלייה של כ-5.7% במחירי פירות טריים.



• עלייה של כ-1.9% בהוצאות על נסיעות לחו"ל.



• עלייה של כ-1.0% בשירותי תקשורת.



• ירידה של כ-3.4% במחירי ירקות טריים.



• ירידה של כ-6.3% במחירי הלבשה.



חודש שני ברציפות שאנחנו מקבלים הפתעה של המדד כלפי מעלה. וזה עוד בחודשים שהיסטורית הינם נמוכים ואף שליליים. בחודשים ינואר – פברואר עלו המדדים ב-0.5% במצטבר וזאת בניגוד לממוצע של מינוס 0.2% בחמש השנים האחרונות.



"מלבד הדאגה מהאינפלציה המתודלקת על ידי גורמים חיצוניים ופנימיים, אנו מודאגים לא פחות מהיד הרפויה שנוהג בנק ישראל במדיניות הריבית", אומר אהוליאב לוי, מנהל מחקר ואסטרטגיה באקסלנס נשואה. "הציפיות האינפלציוניות מצויות מזה חודשיים וחצי מעל הרף העליון של היעד ולמרות שהריבית עלתה חודשיים ברציפות (פברואר, מארס) נראה כי המשקיעים לא מאמינים שהבנק יוכל להשיג את יעד האינפלציה בשנים הקרובות."



בשלב זה נראה כי עליית אי הוודאות בעולם והייסוף בשקל שחזר לרמותיו טרם הצעדים שנקטו בנק ישראל ומשרד האוצר להורדת הלחצים לייסוף השקל, יקשו על בנק ישראל להאיץ את העלאות הריבית.



"התחזית שלנו לאינפלציה ב-12 החודשים הקרובים עלתה מעל הרף העליון של היעד כאשר הסיבה המרכזית היא אי העלאת הריבית על ידי בנק ישראל בקצב הנדרש להשגת יעד האינפלציה", אומר לוי. "ההנחה כיום הינה שלאחר החצי השנה (פברואר – יולי) הקרובה של המדדים הגבוהים (אצלנו במודל מעל 3% במצטבר) תחול ירידה באינפלציה והיא תתכנס אל תוך יעד הממשלה."



"אנו מעריכים שמכיוון שבנק ישראל לא מעלה את הריבית כפי הנדרש הציפיות האינפלציוניות הגבוהות ישתרשרו לתוך הכלכלה הריאלית ולפיכך התמתנות האינפלציה בחציון השני של השנה תהיה מתונה ממה שהנחנו בחודשים האחרונים ולפיכך העלנו את תחזית האינפלציה השנתית."







אז מה היה לנו במדד הנוכחי? ראשית, עלייה חדה בסעיף המזון שעלה בכ-1.2% וזאת על רקע עליית מחירי הסחורות החקלאיות בעולם. עיקר העלייה הייתה במחירי הקקאו (11.9%), הסוכר (6.6%) והקפה (6.3%). בנוסף, סעיף הדיור ממשיך לתדלק את האינפלציה ועלה בכ-0.4% על רקע עלייה של כ-0.4% בשירותי דיור בבעלות מחירים (תרומה למדד של כ-0.07).



כמו כן, גם החודש חלה התייקרות בסעיף התקשורת בכ-1.0% (תרומה למדד של כ-0.04) – כנראה חלוקת הדיבידנדים החריגה השנה בחברות התקשורת יהיו על חשבון הצרכן הקטן. היכן כן חלה ירידת מחירים החודש? סעיף הלבשה והנעלה ירד עונתית בכ-5.1% (למרות שבניכוי עונתיות חלה עלייה של כ-1.3% בסעיף זה) וכן ירידה של כ-3.4% במחירי הירקות הטריים.



מדד חודש מארס צפוי לעלות בכ-0.3%



מדד חודש מארס יושפע מהעלייה של כ-4% במחירי הדלקים על רקע עליית מחירי הנפט בעולם והחלשות השקל מול הדולר. כמו כן, באקסלנס סבורים כי תמשך עלייה חדה במחירי המזון בעקבות המשך עליית מחירי הסחורות החקלאיות וכן עלייה מתונה במחירי השכירויות. מנגד, צפויה הוזלה עונתית במחירי ההלבשה והנעלה ותמשך הההוזלה במחירי הפירות וירקות. בנוסף, תחול הוזלה במחירי הנסיעה ברכבות על רקע הורדת תעריפי כרטיסי "חופשי חודשי".



תחזית מדד חודשים מארס - מאי







* כל התחזיות ניתנו תחת הנחת שער דולר ממוצע של 3.6 ומחיר חבית נפט ממוצע של $100



החלטת הריבית של בנק ישראל



"החלטת הריבית לחודש הקרוב לא תהיה פשוטה", אומר לוי. "המצאות האינפלציה 12 חודשים לאחור בסביבת ה-4% בחודשים הקרובים, ציפיות אינפלציוניות לשנה קדימה הנמצאות מעבר לרף העליון של היעד, המשך עליית מחירי הסחורות החקלאיות ומחירי האנרגיה (למרות ירידת מחיר הנפט לכ-98 דולר לחבית) על רקע המשברים הגיאופוליטיים במזרח התיכון, המשך ההאצה במחירי הדיור וכן המשך ההאצה בנתוני הצמיחה המקומיים והעולמיים ברבעון של שנת 2011 מצריכים העלאת ריבית כבר החודש (חודש שלישי ברציפות) ואולי אפילו העלאת ריבית נוספת שלא מן המניין רק כדי להוריד את הציפיות האינפלציוניות ולהראות כי הבנק נחוש להשיג את היעד."



מנגד, העלייה החדה באי הודאות בעקבות ההפיכות המזה"ת ועלייה חדה עוד יותר בעקבות רעידת האדמה ביפן אשר תוצאותיה והשלכותיה עדיין לא ברורות, בעיקר בשל החשש מאסון גרעיני, שער החליפין שהגיע לרמות שירד מתחת ל-3.6 והמשך הירידה בייצור התעשייתי המקומי (וכן הירידה במדד מנהלי הרכש בחודש פברואר) מקשים מאוד על ההחלטה להעלאות ריבית פעם שלישית ברציפות.



"להערכתנו, העלייה החדה באי הודאות בעקבות רעידת האדמה ושער החליפין יובילו לכך שבנק ישראל לא יעלה את הריבית לחודש אפריל אם כי גם העלאת ריבית לא תפתיע אותנו", מסביר לוי. "בהסתכלות לטווח ארוך יותר אנו עדיין מעריכים כי המגמה של העלאת קצב הריבית תמשך בחודשים הבאים וזאת במטרה להוריד את הציפיות האינפלציוניות ולהחזיר את האינפלציה לתוך יעד הממשלה."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully