וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלכלנים: הנזק ביפן עשוי להגיע ל-200 מיליארד דולר

17.3.2011 / 9:30

לפי הערכות כלכלים, הנזק הכבד הנזק למבנים, לייצור ולצריכה הפרטית בעקבות האסון ביפן שווה ערך ל-4% מהתמ"ג. באם יתפתח האסון הגרעיני ומצוקת החשמל תחריף, יגדל הנזק אף מעבר לכך

רעש האדמה הקשה שפקד את יפן והחרפת המשבר הגרעיני במדינה עלולים להסב לכלכלה השלישית בגודלה בעולם נזק של עד 200 מיליארד דולר, לפי הערכות כלכלנים - כך דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס. בה בעת, עלו ההערכות של מספר ההורגים עקב רעש האדמה ביפן ליותר מ-13 אלף לעומת הערכות קודמות של כ-10,000 הרוגים, דיווח ערוץ הטלוויזיה היפני nhk.

כלכלנים העריכו כי הנזקים למבנים, ייצור וצריכה פרטית ביפן עקב האסון צפוי להסתכם בכ-10-16 טריליון ין (125-200 מיליארד דולר). עם זאת, הכלכלנים הזהירו כי במידה שהפסקות החשמל במדינה יהיו משמעותיות ויימשכו לאורך זמן, עלול הנזק הכלכלי הישיר של האסון להיות גבוה אף יותר.

יפן מנסה להתאושש מרעידת האדמה והצונאמי, מרץ 2011. AP
האסון צפוי להסתכם בכ-10-16 טריליון ין/AP

כלכלנים העריכו עוד כי התוצר המקומי הגולמי (gdp) של יפן צפוי להתכווץ ברבעון השני של השנה, אולם ירשום התאוששות חדה במחצית השנייה של 2011 הודות לגידול בהשקעות בשיקום ההריסות. התמ"ג השנתי של יפן הוא 5.3 טריליון דולר, ומכאן שנזק של 200 מיליארד דולר מהווה פחות מ-4% מהתוצר.

בורסת טוקיו רשמה ביום שני ושלישי את הנפילה הדו-יומית החדה ביותר מאז המפולת של שנת 1987, תוך מחיקת 626 מיליארד דולר משווי החברות הנסחרות בבורסה. עם זאת, הבורסה התאוששה היום ב-5.7%.

מפת יפן. Google Earth
קו ההגנה האחרון כנגד שחרור רחב היקף של אדים רדיואקטיביים בסכנה/Google Earth

המשבר הגרעיני ביפן החריף היום באופן דרמטי לאחר שהרשויות במדינה דיווחו כי ייתכן שכור נוסף, שני במספר, במתקן הגרעין דאיצ'י שבפוקושימה נבקע בעקבות התחממות יתר והחל לשחרר אדים רדיואקטיביים מסוכנים.

היבקעות כור 3, שהוחרפה בעקבות התנאים הקשים במפעל, הגיעה יום לאחר ששלטונות יפן דיווחו כי כור מספר 2 נבקע גם הוא. רמות הקרינה מעל המתקן היו כה גבוהות היום שצבא יפן נאלץ לדחות תוכנית לצנן את הכורים באמצעות הטלת מים ממסוקים. שעות לאחר מכן, אמרו בכירים כי הצוותים מתכוננים לקראת חזרה לכור.

הכור, שייתכן כי נבקע היום, היה קו ההגנה האחרון כנגד שחרור רחב היקף של אדים רדיואקטיביים מהמתקן בפוקושימה, אולם עדיין לא ברור עד כמה חמור הבקע. מוקדם יותר אתמול, הראו רשתות השידור ביפן צילומים של עשן סמיך שעלה מעל הכור, שנפגע קשות בעקבות רעידת האדמה והצונאמי שזרעו הרס ברחבי יפן בסוף השבוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully