וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפילות בוול סטריט עקב החשש מאסון גרעיני ביפן

נמרוד הלפרן

16.3.2011 / 23:02

המדדים צנחו ב-2%; מחקו את כל העליות מתחילת 2011. מדד הפחד VIX קפץ ב-40% תוך שלושה ימים; עליות חדות בשוק האג"ח הממשלתיות בארה"ב

בורסות וול סטריט נסגרו הערב (רביעי) בירידות זה היום השלישי ברציפות, ומדדי נאסד"ק ו-S&P 500 מחקו את כל העליות שרשמו מתחילת השנה, על רקע חששות מהחרפת המשבר הגרעיני ביפן. עם זאת, המדדים נסגרו בירידות מתונות יותר מאלו שנרשמו במהלך המסחר על רקע דיווחים כי חלה התקדמות במאמצים להתגבר על הדליפה בכורים הגרעיניים ביפן. המסחר התנהל גם על רקע הסלמה באלימות בין כוחות הביטחון לבין המפגינים למען דמוקרטיה בבחריין ונתוני מקרו כלכליים שפורסמו היום בארה"ב.

מדד דאו ג'’ונס ירד ב-2% לרמה של 11,613 נקודות; מדד S&P 500 איבד 2% לרמה של 1,256 נקודות ומחק בתוך כך את כל העליות שרשם מתחילת השנה; מדד נאסד"ק נסוג ב-1.9% לרמה של 2,616 נקודות וירד לרמה נמוכה יותר מזו שבה היה בתחילת השנה. שוק האג"ח הממשלתיות האמריקאיות נסגר בעליות, והתשואה על האג"ח ל-10 שנים ירדה ב-0.11% לרמה של 3.21%.

מדד התנודתיות של וול סטריט (VIX) - הידוע גם בכינויו "מדד הפחד" שכן הוא מספק אינדיקציה מסוימת לרמת הפחד של המשקיעים בוול סטריט - השלים זינוק תלת-יומי של יותר מ-40%.

החזית המקרו כלכלית בארה"ב סיפקה חדשות מעורבות

המשבר הגרעיני ביפן החריף באופן דרמטי ביום רביעי לאחר שהסוכנות הבינ"ל לאנרגיה אטומית (סבא"א) מסרה כי מוטות הדלק בכורים הגרעיניים מספר 4,5 ו-6 בעיר פוקושימה נחשפו וכי נגרם נזק לליבתם של ארבעה כורים. דבריו של נציב האנרגיה של האיחוד האירופי לפיהם המצב בכורים הגרעיניים בפוקושימה יצא מכלל שליטה וכי עלול להתרחש אירוע קטסטרופלי בתוך שעות אף הם עוררו בהלה בשווקים וגרמו למחיקת 430 מיליארד דולר משווי החברות הנסחרות ב-45 בורסות ברחבי תבל הנכללות במדד MSCI העולמי בתוך פחות מ-15 דקות. "האתר יצא למעשה מכלל שליטה", אמר היום נציב האנרגיה של האיחוד האירופי, גינטר אוטינגר, בוועדה של הפרלמנט האירופי בבריסל. "בשעות הקרובות, עלולים להתרחש אירועים קטסטרופליים נוספים". אוטינגר אמר כי דבריו התבססו על מידע של האיחוד האירופי, ממשל יפן, ודיווחים בתקשורת. עם זאת, בהמשך אוטינגר תיקן את דבריו, והבהיר שלא אמר כי תתרחש קטסטרופה אלא רק כי הוא חושש מפני התרחשות קטסטרופה. סבא"א אף היא הוציאה הודעה בעקבות דבריו בא הכחישה כי המצב בכורים הגרעיניים ביפן יצא מכלל שליטה. איתות הרגעה נוסף יצא בדיווחים ביפן כי קרוב חידוש אספקת החשמל לכורים הגרעיניים בפוקושימה וכי הדבר יסייע לצינון הכורים.

החזית המקרו כלכלית בארה"ב סיפקה היום חדשות מעורבות. מדד המחירים ליצרן (PPI) בארה"ב עלה בפברואר בשיעור חד מהצפוי בעקבות התייקרות מחירי המזון והאנרגיה. מדד המחירים ליצרן עלה ב-1.6% לעומת ינואר - העלייה החדה ביותר מאז יוני 2009 - מסר היום משרד העבודה האמריקאי. תחזית הכלכלנים היתה לעלייה של 0.7%. מדד הליבה, שאינו כולל את מחירי המזון והאנרגיה, עלה ב-0.2% - בהתאם לתחזיות.

התחלות הבנייה בארה"ב נפלו בפברואר בשיעור גדול מהצפוי של 22.5%, להיקף הנמוך ביותר מאז אפריל 2009. מספר היתרי הבנייה נפל ב-8.2% לשפל של כל הזמנים, 517 אלף בקצב שנתי. הנתונים עשויים ללמד על עיכוב בהתאוששות במגזר הנדל"ן בארה"ב, דיווחה סוכנות הידיעות בלומברג.

התחלות הבנייה בפברואר הגיעו לקצב שנתי של 479 אלף, לפי נתוני משרד המסחר. הירידה לעומת ינואר היתה החריפה ביותר מאז 1984. תחזית האנליסטים הצביעה על קצב חציוני של 566 אלף, הרבה מעל הנתון בפועל. מספר הנכסים המעוקלים שעומדים למכירה הוא אחד הגורמים המדכאים את המחירים ואת התחלות הבנייה, לפי הערכה.

ענקית התעשייה האמריקאית ג'נרל אלקטריק, אשר היתה זו שתיכננה את הכורים הגרעיניים בפוקושימה, ירדה זה היום השלישי ברציפות בדרכה לנפילה של כמעט 7% מתחילת השבוע. חברת מוצרי האלקטרוניקה אפל ירדה ב-4.5% לאחר שאנליסטים של JMP סקוריטיס הורידה את המלצתם למניה מ"תשואת יתר" ל"תשואת שוק".

בקרב המניות הישראליות בוול סטריט: סרגון נטוורקס, ספקית פתרונות התקשורת לרשתות אלחוטיות, תפטר 200 עובדים ברחבי העולם בעקבות הרכישה של חברת נרה הנורווגית שביצעה בינואר 2011. לאחר הפיטורים תעסיק החברה 1,200 עובדים מסביב העולם.

חברת אורמת טכנולוגיות חתמה על חוזה ל-20 שנה עם חברת החשמל NV Energy מנבאדה למכירת 30 מגה-ואט מפרויקט Dixie Meadows. פרויקט זה, שנמצא עדיין בשלב הגילוי והפיתוח, מצוי במחוז צ'רצ'יל שבנבאדה. על פי ההערכות, יניב הפרויקט לאורמת טכנולוגיות שבשליטת יהודה ודיתה ברוניצקי הכנסות של 20 מיליון דולר בשנה. החוזה הוגש לאישור רשות חברות התשתית הציבוריות של נבאדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully