וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סופרמרקט של סופרטנקרים

אריק מירובסקי

17.3.2011 / 7:11

מצוקת דיור



>> נפלאות דרכי המחוקק והממשל בישראל. ברצותם להוריד כאן ועכשיו מחירי דירות הם מעצבנים את השוק העצבני בלאו הכי, עם סופרמרקט מגוון של סופרטנקרים, שמתיימרים דווקא לצנן את השוק, אבל בפועל רק מעודדים ויכוחים סוערים ותעשייה של הערכות וספקולציות נוסח "שוק הנדל"ן לאן".

אבל בעוד שצעדים כמו הרפורמה בחוק התכנון והבנייה והרפורמה במינהל מקרקעי ישראל - ידוע שיוגשמו, אם בכלל, בעוד שנים מעכשיו, וצעדים של העלאת מדרגת מס הרכישה לרוכשי דירה ראשונה כמעט שלא ישפיעו, צעדים כמו העלאת המיסוי למשקיעים - קשה לחזות, כי משקיעים מצד אחד אכן תרמו להעלאת מחירי דירות, אך מצד שני תרמו לוויסות שוק השכירות.



והנה, דווקא ביוזמה של סיוע במשכנתאות לפריפריה יש בידינו כלים שיסייעו לנו לאמוד מה תהיה השפעתה של היוזמה על השוק. הכלי הראשון הוא אלמנטרי: לבדוק מי בדיוק תומך ביוזמה. הנה הם, הקבלנים. ומדוע הם תומכים? משום שהם מעריכים, מי בדיוק יהנה מכספי הסיוע הזה. הקבלנים סבורים שסיוע במשכנתאות מגביר, למעשה, את אמצעי התשלום של הרוכשים, גורם להגדלת הביקושים - ולכן גם מעלה את מחירי הדירות.



כיצד הם יודעים? משום הם מכירים את הכלי השני שיסייע לנו לאמוד מה יקרה עם היוזמה הנוכחית. לא מזמן, לפני שמונה שנים ליתר דיוק, ניסו את התרגיל הזה במסגרת מבצע שרנסקי. זוגות צעירים שרכשו דירות חדשות, נהנו מסיוע במשכנתאות, בהלוואות ובמענקים. בנק ישראל בדק את תוצאות המבצע, וגילה שבכל מקום שבו התקיים מבצע כזה, עלו מחירי הדירות בשיעור הסיוע. כלומר, הזוגות הצעירים היו רק צינור להעברת כספים ממשרד השיכון לקבלנים, והם עצמם לא נהנו מהסיוע.



לא מיותר לציין שהניסיון של אז גם הוכיח שצעירים ממרכז הארץ לא נהרו בהמוניהם לפריפריה, ולכן הכסף שהושקע באותה תקופה גם לא הועיל לחיזוק הנגב והגליל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully