וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חליבת דיבידנדים בטכנולוגיה מתקדמת

עמי מי-טל

17.3.2011 / 10:30

איך מתנהלים בעולם הדיבידנדים? לדעת עמי מי-טל, השמירה על יתרונות כספיות נזילות בקופה היא מדיניות ניהול רצינית ושמרנית ראויה וחלוקת מרבית הרווח - היא מסוכנת

אופנת החליבה תופסת תאוצה. לא מדובר בקיבוץ או במשק אלא בבעלי מניות רעבים המנצלים את כוחם בחליבת מזומנים באמצעות דיבידנדים. חלוקת רווחים שספק אם לפני עשור היו חושבים עליה.

שם המשחק – מינוף, סיכון ונזילות

לא זאת ועוד, ניחא אם ידי החברה משגת באמצעים הנזילים העומדים לרשותה, אך החוצפה ליטול הלוואה על מנת לאפשר נזילות וחלוקת מזומנים לבעלי המניות של החברה במטרה לאפשר להם להתמודד עם הלוואות שנטלו לצורך רכישת החברה עצמה, ממש גובל לטעמי בהפקרות.

דיבידנד הוא תשלום שמעבירה חברה לידי בעלי מניותיה. מקור המילה דיבידנד היא מאנגלית (Dividend) וגזורה מפעולת החילוק החשבונאית. המושג מתייחס בדרך כלל לחלוקה במזומן מתוך הרווחים. אך לעיתים חברות מחליטות לחלק ממקורות אחרים שאינם מתוך העודפים הצבורים או רווחי השנה הנוכחית. למשל רכישת מניות עצמית, פיצול מניות ועוד.

אחת התופעות הבולטות בעוצמתן והמדאיגה היא מינוף חריג של הרוכש לצרוך קניית חברה מסוימת ושאיבת המזומנים ממנה מבלי להניד עפעף. אי אפשר לדבר על דיבידנד מבלי להתייחס לאילן בן דב הבעלים הטרי יחסית של פרטנר. בן דב ביצע רכישה ממונפת משל עצמו אך אל דאגה אשתקד הכריזה פרטנר על דיבידנד בסכום כולל של כ-1.22 מיליארד שקל.

כדי לסבר את האוזן, מדובר ב- 98% מהרווח הנקי השנתי של החברה. לא תאמינו אבל גם החברות הקטנות יותר מצטרפות לקרנבל. חברת גב ים שמכרה דירות ב-12 מיליון שקל בלבד תחלק דיבידנד של 108 מיליון שקל, לזה קוראים החזר השקעה. זוכרים את אפריקה ישראל, זו שהגיעה להסדר נושים לא מזמן? חברת הבת שלה אפריקה תעשיות תחלק דיבידנד של 30 מיליון שקל.

מדד התל-דיב ותעודות הסל

דיבידנד עשוי להוות דרך אידיאלית לחלוקת רווחים לבעלי המניות ולראיה, הבורסה מעודדת אימוץ מדיניות דיבידנד ומרחיבה את מדד מניות תל דיב כך שיכלול מניות בעלות תשואת דיבידנד של 2% ומעלה ב-2 מתוך ה-3 השנים האחרונות. דבר שיאפשר לחברות בעלות מדיניות דיבידנד יציבה לאורך זמן להיכלל במדד גם אם בשנת משבר משקי אחת היא לא תחלק רווחים. חברות המאמצות מדיניות חלוקת רווחים ייהנו מהגברת נזילות במסחר במניותיהן מאחר והמהלך יחייב את תעודות הסל העוקבות אחר מניות תל דיב לרכוש את הסחורה בהתאם.

ברור כי משקיעים כאלה ואחרים ראויים לחלוקת רווחים ולהחזר השקעה באופן מבוקר. בצורה שאינה פוגעת ביכולתה של החברה להתפתח ולשגשג תוך שמירה על יתרות מזומנים שיאפשרו לה לתפקד בימים שחונים. ראוי שבעלי השליטה יקפידו על מדיניות זהה. לא סתם אומרים לנו לשמור גרוש לבן ליום שחור.


*רו"ח עמי מיטל, מרצה לחשבונאות במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה.

  • עוד באותו נושא:
  • דיבידנד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully