וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי ירוויח מהאסון ביפן?

נתן שבע

17.3.2011 / 14:30

המשבר הגרעיני שאחרי רעידת האדמה והצונאמי ביפן ממשיך להכות בשווקי העולם ובבורסת טוקיו בפרט. נתן שבע יוצא לבחון מי ייצא מהמשבר עם חשבון בנק מנופח

"עם כל הצער על מה שקרה, למה השוק צריך ליפול בגלל מה שקורה ביפן?" שאל-אמר שלשום בסוף המסחר מנהל השקעות בישראל, ביום שבו רעדה הבורסה בתחילתו בכמעט 2.5% אך חתמה אותו בירידה של 1%.

צונאמי ביפן, מרץ 2011. GettyImages
אנרגיה גרעינית כבר לא תעניין איש אחרי האסון/GettyImages

"רבים חושבים שיש סכנה להידרדרות למיתון עולמי, אבל דווקא יש לא מעט חברות שיכולות להרוויח. אם לא ייקנו מכוניות טויטה, אז ייקנו שברולט או פיאט, ואולי גם סימנס שמתקינה ומוכרת טורבינות רוח תרוויח. שכן אנרגיה גרעינית כבר לא תעניין איש אחרי האסון. ומאיפה הם ייקחו את כל ההשקעה בתשתיות? הם ייבאו ברזל, פחם, הכל. בכל מקרה, איני הולך נגד השוק היום, אין לי מושג איך זה ייגמר", הוא אומר.

ימים יגידו אם מנהל ההשקעות הזה צודק. בכל מקרה יש מתמודדת פוטנציאלית אחת שצפויה להרוויח מכך. אחת היצואניות הגדולות ליפאן היא אוסטרליה, כש-19% מהיקף היצוא של המדינה, יותר מ-50 מיליארד דולר, מיועדים ליפן. אוסטרליה מספקת לארץ השמש העולה והחבוטה משאבים רבים כמו ניקל, ברזל, בשר, סוכר פחם וגז טבעי. באסון רעש האדמה הקודם של 95' עלה היצוא מאוסטרליה ליפאן ל-25% מסך מהיצוא שלה למדינה לעומת 15% לפני כן.

גם אם בטווח הקצר תהיה נפילה קלה, הקרבה הגיאוגרפית של אוסטרליה ותמהיל הסחורות שבה יאפשרו לה להיות בין הגדולות שיספקו את המשאבים האלה. לדוגמה, אוסטרליה מוכרת ליפאן פחם ב-12 מיליארד דולר. יפאן קונה מאוסטרליה כ-65% מהגז הטבעי שהיא מספקת. שני המשאבים האלה צפויים לספק את האנרגיה הנדרשת למדינה בעקבות האסון הגרעיני. גם אם התיירות היפאנית לאוסטרליה צפויה להיפגע וגם אם יצומצם יצוא האורניום של אוסטרליה ליפאן, המסתכם במיליארד דולר בלבד, בשורה התחתונה נראה שדווקא המפעלים באוסטרליה יצטרכו לעבוד שעות נוספות בשנה הקרובה.

ועוד משהו. 2% נגרעו מהתוצר היפאני בעקבות האסון ב-95' שבו קיפחו חייהם 6,000 איש. 114 מיליארד דולר עלה האסון הקודם לאחר ש-150 אלף מבנים נהרסו. הרעידה הנוכחית עשויה לעלות יותר. יש הסומכים על כך שהשיקום עשוי לחלץ את יפאן מהמשבר לאחר יותר מ-20 שנות מיתון. ההזדמנויות האמיתיות אולי הן דווקא אצל שכנותיה ולא ביפאן עצמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully