וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דן אנד ברדסטריט: צפוי מחסור במכוניות יפניות בישראל ועליית מחירים

דניאל שמיל

17.3.2011 / 15:40

למרות האסון ביפן, יבואני הרכב מתייחסים להערכות אלה בביטול



שרשרת האסונות הפוקדת את יפן תפגע גם ביבואני הרכב, כך מעריכים כלכלני דן אנד ברדסטריט ישראל. לפי ההערכה, לקראת המחצית השנייה של 2011 עלול להיווצר מחסור במכוניות חדשות ובחלקי חילוף, שיפגע ביבואני הרכב וכן בחברות הליסינג. המחסור ייגרם בשל עצירת הייצור במפעלי הרכב ביפן, שחלקם נפגעו ברעידת האדמה, ואחרים מתקשים להשיג חלקים מספקים משנה או לייצא מכוניות בשל הפגיעה בכבישים, במסילות ובנמלי הים.



עוד מעריכים ב-d&b כי שער הין יעלה, בעקבות הצורך של יפן להשקיע בתשתיות, ולכן יעלו גם מחירי כלי הרכב היפניים, בשיעור שבין 5% ל-7%. כתוצאה מכל זאת, יקטן נתח השוק של מכוניות יפניות (שעמד בחודשיים הראשונים של 2011 על 30%) ואת מקומן יתפסו מכוניות המיוצרות באירופה, ארה"ב ובעיקר דרום קוריאה. לדעת d&b, תופעה דומה תתרחש בכל העולם.



בענף הרכב מתייחסים להערכות אלה בביטול. לדברי בכיר באחד היבואנים מיפן: "האנליסטים והעיתונאים יודעים דברים שגם יצרני הרכב עצמם לא יודעים. מוקדם להעריך אם הייצור ייפגע, ובכל מקרה רק חלק קטן מהמכוניות מיוצרות לישראל. עיכוב של כמה ימים לא צפוי להשפיע".



יפנאוטו, יבואנית סובארו, הודיעה אתמול למשקיעים כי בשלב זה לא צפויה השפעה למשבר ביפן על אספקת המכוניות וחלקי החילוף, וסובארו צפויה לחדש את הייצור ב-20 במארס.



כמו כן, דגמים רבים של חברות יפניות מיוצרים מחוץ ליפן. טויוטה והונדה מייצרות מכוניות בבריטניה ובטורקיה, סוזוקי בהונגריה ובהודו וניסאן במקסיקו. מפעלי הייצור של מאזדה ביפן מרוחקים ממקום מהאסון, אך ייתכן שמפעל של ניסאן, המייצר את הדגמים המשווקים תחת המותג אינפיניטי, נפגע ויושבת לזמן ממושך.



לגבי התחזית על עליית שער הין, אומרים בענף הרכב כי התעשייה היפנית תלויה ביצוא, ואם מחיר הין יעלה, תגיב הממשלה בהדפסת כסף וביצירת אינפלציה שתוריד את שערו.



ב-d&b חוזים גם כי הענפים המייצאים ליפן לא צפויים להיפגע כיוון שביקוש למוצרי ענפים אלה (רפואה, כימיקלים, חשמל) לא צפוי לרדת. למעשה, צפויה עלייה בביקוש ביפן למוצרים אשר ישראל מתמחה בייצור ויצוא כגון תרופות, מכשירים רפואיים ומוצרי מזון בסיסיים מן החקלאות, מה שיעלה את היקפי היצוא.



שלושת ענפי היצוא ליפן המרכזיים הם: מכשירים רפואיים, ציוד חשמלי ומוצרי תעשיות כימיות שהיוו 25%, 22% ו-17% מסך כל היצוא ליפן ב-2010, בהתאמה. לעומת זאת, מרכיב היבוא המרכזי מיפן הוא כלי רכב וחלקי חילוף המהווים 64% מסך היבוא מיפן, כאשר במקום שני והשלישי נמצאים ענף הציוד החשמלי - 15% וענף התעשיות הכימיות עם 8% מהיבוא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully