וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מועמד יקר, מה דעתך בנושא הריכוזיות?

אורה קורן

18.3.2011 / 7:16

אחד המועמדים המובילים לתפקיד הממונה על ההגבלים, דיוויד גילה, הביע דעות שאינן עולות בקנה אחד עם העמדה המוצהרת של הממשלה. האם מקומו בגוף המופקד על קידום התחרות?



>> בשבוע החולף סער מגזר ההגבלים העסקיים כשהתברר כי פרופ' דיוויד גילה הוא אחד המועמדים המובילים לתפקיד הממונה על ההגבלים. גילה נחשב מומחה בינלאומי בתחום, ויש לו דעות מוצקות לגבי תפקיד הממונה וגבולותיו. חלק מהן סותרות לכאורה את עמדת הממשלה.

מקורביו של גילה יצאו להגנתו בתקשורת, אולם כיוון שנוצר בלבול בין סוגי התחרות והריכוזיות, ראוי תחילה להעמיד דברים על דיוקם. ישנה תחרות ענפית בין חברות מאותו תחום, לדוגמה חברות סלולר; ישנה תחרות חוצה ענפים ("ממשק רב-שוקי"), שבה כמה בעלי תאגידים נפגשים ביותר משוק אחד. לדוגמה, שניהם מחזיקים בחברת תקשורת ובחברה פיננסית; יש קבוצות ריכוז, לגביהן מדובר בשליטה של כמה חברות גדולות בשוק מסוים מבלי שיהיו מונופול בו, לדוגמה הבנקים הגדולים; ולבסוף, ישנה תחרות כלל-משקית, בה מדובר בשליטה של תאגיד או אדם בנתח גדול מהפעילות במשק, בדרך כלל בכמה ענפים, כשבכל אחד מהם הוא אינו בהכרח מונופול. תחום זה אינו מטופל בחוק ההגבלים העסקיים, אולם מעסיק את המשק ואת הממשלה, נוכח מימדיו הקטנים של השוק הישראלי.



בצעד מבורך הקימה באחרונה הממשלה ועדה לקידום התחרות במשק, בעידוד בנק ישראל. זרוע אחת של הוועדה זיהתה את הבעייתיות של תאגידים הבנויים בצורת פירמידות רבות שלבים, והיא בוחנת דרכים משפטיות לפירוקן או הקטנתן. זרוע אחרת בוחנת כיצד ניתן מבחינה משפטית להפריד בין חברת ריאליות לאחזקות פיננסיות. זרוע שלישית זיהתה את הסכנה שנשקפת לתחרות במשק משליטתו של אדם או תאגיד בנתח משמעותי מכלל השוק הישראלי, ובוחנת כיצד ניתן להגבילה.



לגילה עמדות מוצקות בנושאים אלה, שלא כולן עולות בקנה אחד עם עמדות הממשלה, וחלקן אף סותרות אותן. כיוון שהוא לא הסכים להציג עאת מדותיו מעל דפי העיתון, להלן כמה ציטוטים שלו מכנסים ומהרצאות שנשא.



"אני נגד הגישה הפופוליסטית שצריך לפחד מהריכוזיות המשקית ומהצמיחה של הפירמות הרב-ענפיות. גישתי היא שעדיף שבעל הון ישקיע את ההון שלו בישראל ולא בחו"ל. בישראל, עדיף שיבזר אותו בין כמה ענפים". כלומר, בעוד הממשלה דנה בפירוק פירמידות השליטה ובהגבלת הריכוזיות הכלל-משקית, גילה סבור שזו גישה פופוליסטית, ושאין לחשוש מהמשך התחזקות של פירמידות השליטה. להיפך, לשיטתו, זה טוב למשק, שהן ממשיכות להשקיע בו. בשנים האחרונות היתה זו רשות ההגבלים שמנעה מאי.די.בי, חברת פירמידה, להתחזק במשק ולרכוש בנק גדול. מעניין מה היה גילה מחליט בעניין, לו היה במקומה.



גילה גם הביע הסתייגות מובהקת מעיסוקה של רשות ההגבלים ביחסים בין ספקים ללקוחות. "יש סיטואציות של אכיפת יתר, בעיקר במישור של הסדרים בין ספק ללקוח, הסדרים אנכיים. היו כמה מקרים בהם הוגשו כתבי אישום נגד הסדרים, שמנקודת ראותי היו לגמרי אנכיים, בין ספק ללקוח, ולא אופקיים בין מתחרים". רשות ההגבלים ניהלה מאבק קשה נגד מנכ"ל שופרסל בגלל יחסיו עם הספקים, ואף הגישה נגדו תביעה על כך. האם גילה היה מוותר על החקירה בעניין?



בעניין קבוצות ריכוז החליטה הממשלה לקדם חוק שיחזק את סמכויות רשות ההגבלים לפעול לשמירת התחרות וקידומה. מקורבי גילה טוענים, כי הוא תומך בכך. עם זאת, מומחי הגבלים אומרים, כי שמעו אותו מתבטא נגד הרעיון וטוען כי החוק מעניק לרשות סמכויות מופרזות. זכותו של גילה להחזיק בדעותיו, אולם השאלה היא אם אדם שמחזיק בדעות הפוכות לאלה של הממשלה ראוי להיות חלק ממנה ולשבת על כיסא הממונה על ההגבלים העסקיים.



בחלק מנושאים אלה לא מוכרות לנו עמדותיו של המועמד השני לתפקיד, בועז גולן - כיוון שמעולם לא התבטא לגביהם. לגבי קבוצות ריכוז עמדתו זהה לעמדת הממשלה, וידוע שהוא מצדד גם בהחלת חוק ההגבלים על יחסים אנכיים בין ספק ללקוח. בכל מקרה, בבואה לבחור את הממונה, ראוי שהממשלה תפנה למועמדים את השאלות הבאות:



? מהי עמדתך בנושא הריכוזיות הכלל-משקית, והאם יש להגביל שליטה של פירמה אחת בכלל המשק, מהלך שבוחנת הוועדה לקידום התחרות?



? מהי עמדתך בנושא פירמידות השליטה? האם הן פוגעות בתחרות, עושקות את המיעוט והאם יש להגביל אותן, כפי שסבורה הוועדה לקידום התחרות?



? מהי עמדתך בנושא קבוצות ריכוז, וכיצד אתה מתכוון להיעזר בחוק החדש לקידום התחרות בין הבנקים, חברות הסלולר וחברות הגז?



? מהי עמדתך בנוגע להחזקות צולבות של פירמידות השליטה בתאגידים פיננסים וריאליים בו זמנית? האם זה מעוות את הקצאת המקורות במשק?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully