וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סכנה שאסור להתעלם ממנה

מוחמד אל-עריאן

18.3.2011 / 7:16



בלומברג

>> הודעת הריבית של הבנק הפדרלי השבוע עוררה כמה סימני שאלה בקרב כלכלנים, לאור ההתעלמות המוחלטת שלה מהשלכות האסונות הטראגיים ביפאן על ארה"ב. אני יכול לחשוב על שתי סיבות אפשריות לכך.



הראשונה היא כי לוועדת השוק הפתוח של הבנק הפדרלי (fomc), הקובעת את המדיניות המוניטרית בארה"ב, נעדר המידע הנדרש כדי לנקוט עמדה מסוימת. פגישת הוועדה נערכה ימים ספורים לאחר פגיעת רעידת האדמה והצונאמי ביפאן, ומרבית חומרי הרקע לפגישה הוכנו לפני אירועים נוראיים אלה. בנוסף, לממשלת יפאן אין הערכה טובה להיקף הנזקים, וחוסר היציבות של הכורים הגרעיניים מגדילה את אי-הוודאות באופן משמעותי.



פרשנות שנייה היא כי הוועדה מאמינה כי ההשפעה הכלכלית של האסונות ביפאן על ארה"ב תהיה חולפת, ולכן קובעי המדיניות יכולים להתעלם מהטרגדיה בבואם להעריך את ההשלכות על הכלכלה האמריקאית. תפישה זו אולי נשמעת חסרת לב ואבסורדית לאור התמונות האיומות של הסבל האנושי והנזקים הפיסיים. ואולם, כמה כלכלנים שהשתמשו בדוגמה של רעידן האדמה ביפאן ב-1995 תומכים בעמדה זו.



לפי השקפה זו, את התקופה שלאחר אסונות הטבע ביפאן, יאפיינו השקעות גדולות במאמצי שיקום. הצמיחה תתחדש בצורת v - הזינוק האינפלציוני הראשוני, המונע על ידי מחסור, יתמתן כאשר שרשרת האספקה תחזור לסדרה. לכן, תגובה של הבנק הפדרלי להשלכות הכלכליות המיידיות של האסונות תהיה נמהרת, מכיוון שהשלכות אלה צפויות להיות זמניות והפיכות.



ברגע שפעולות ההצלה יסתיימו, יפאן צפויה לצאת בתוכנית שיקום אדירה, שלהערכתי תהיה מוצלחת. אך יש שלוש סיבות לטעון כי מוקדם מכדי להסיק כי האירועים יניבו השלכות זמניות בלבד על הכלכלה העולמית.



ראשית, צריך לקחת בחשבון את ההלם הנוראי. בנוסף לפגיעה עצומה ברכוש, והחשש מהשפעות קרינה רדיואקטיבית, המשבר המתפתח בכורים הגרעיניים בפוקושימה מעלה שאלות קשות לגבי שיקום תשתיות החשמל במדינה. המשבר צפוי אף להצית דיון גלובלי על עתיד האנרגיה הגרעינית, כיום מקור אנרגיה חשוב בעולם.



שנית, צריך לחשוב על מימון תוכנית השיקום של יפאן. גיוסים באמצעות הנפקות אג"ח והשבת חסכונות יפאניים המושקעים מחוץ למדינה, יהיו בעלי השפעה רבה על סוגי נכסים שונים. כידוע היטב לבנק הפדרלי, שינויים בערך נכסים יכולים להשפיע רבות על התנהגות הצרכנים ועל התנודתיות בשווקים.



שלישית, האסונות היפאניים אינם מתרחשים בריק. הם מוסיפים לקשיי ההיצע עמם מתמודדת הכלכלה העולמית גם כך, בעקבות המהומות במזרח התיכון והעלייה במחירי הנפט. לכן, אין להתעלם מהסכנה למשבר מאקרו-כלכלי נוסף.



אי אפשר לתאר במילים את עוצמת הסבל האנושי ביפאן כיום. כמו רבים אחרים, לבי יוצא אל כל אזרחי יפאן. אני מקווה כי חוסר ודאות הוא שהניע את החלטת הבנק הפדרלי להימנע מהתייחסות ליפאן בהצהרתו. החלופה, כי הבנק העריך שארה"ב צריכה להתעלם מהטרגדיה בבואה לקבוע מדיניות מוניטרית, תהיה מוטעית.



-



הכותב הוא מנכ"ל פימקו, חברת ניהול קרנות האג"ח הגדולה בעולם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully