וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי ראוי לעמוד בראש מערכת התכנון בישראל

עמית ברכה

18.3.2011 / 7:16

מלים בקבלנות



>> הטענות הפופוליסטיות שגברו באחרונה לפיהן ועדות מיוחדות לתשתיות, למגורים, לפרויקטים לאומיים ושאר מסלולים עוקפי תכנון, יהפכו את התכנון בישראל לטוב יותר, מחייבות להקדיש תשומת לב מיוחדת לזהותו ולתכונותיו של מנהל מינהל התכנון הבא של מדינת ישראל, שצפוי להיבחר בקרוב.

זהותו של אדם זה, גבר או אישה, שיעמוד בשנים הקרובות בראש המערך המקצועי האחראי על התכנון הפיזי של מדינת ישראל, צפויה להשפיע על איכות החיים של כל אחד מאתנו ועל הסביבה בה אנו חיים. עליו להכיר היטב את תחום התכנון, ולא לשכוח לרגע כי הוא נוצר כדי להבטיח תמהיל אופטימלי בין שימושי הקרקע השונים. עליו להתנגד ל"קיצורי דרך", ולהתעקש כי רק תכנון כולל הוא תכנון טוב, בלי העדפות של אינטרסים מסוימים על אחרים.



על מנהל מינהל התכנון הבא להיות אדם בעל ראייה רחבה ומרחיקת ראות. תכונה זו חשובה במיוחד כיוון שהתכנון בהווה אמור לענות גם על צרכים והתפתחויות עתידיים. יש לכך חשיבות מיוחדת בתקופה בה פוליטיקאים מוכרים לציבור אשליות לפיהן אם רק נהפוך את מערכת התכנון כולה על פיה נצליח להביא להורדת מחירי הדיור.



עליו להיות אדם שבעברו הצלחות בעשייה ארוכת טווח. העמידה בראש מערך התכנון הפיזי של המדינה היא קשה ותובענית. מי שעשייתם בעבר היתה קצרת טווח ולוותה בסכסוכים ובתפניות חדות בקריירה, מי שעשייתם כבר זכתה לביקורות שליליות ודבק בה רבב כלשהו - אותם יש לפסול על הסף.



עליו להיות אדם נחוש, בעל ערכים ויושרה מקצועית. עליו להגן על המערכת שהוא מופקד עליה, שתפקודה התקין כה חשוב במדינה שחלקה הצפוני הוא מחבלי הארץ הצפופים בעולם. עליו להיות אדם שתפישת עולמו מונחית על ידי עקרונות תכנון אוניברסליים ודמוקרטיים, הנותנת עדיפות לאינטרסים ציבוריים חשובים כמו שיתוף הציבור בתכנון, דיור בר-השגה והגנה על שטחים ציבוריים בעלי רגישות נופית גבוהה מפני פיתוח.



עליו לזכור שמנגנוני בקרה פנימיים נדרשים כדי למנוע טעויות בלתי הפיכות, ולכן סיסמאות כמו "תוכנית אחת בוועדה אחת" הן דמגוגיה שבאה להחליש את מערכת התכנון. עליו להבהיר שתכנון מקוצר וחפוז מוליד לרוב תוצרים גרועים דוגמת שכונות מגורים כעורות שנבנו כאן בשנות ה-90 ללא תשתיות בסיסיות וללא מרחב ציבורי ראוי.



עליו להתעקש על בחינת חלופות נאותה לפני ביצוע. עליו להזכיר לכל מי שמנסה להשכיח שתכנון הוא ארוך טווח בעוד שפוליטיקאים וממשלות רואים לטווח הקצר, ולכן יש לשמור על מוסדות התכנון מפני שליטה ממשלתית מוחלטת בהן.



תחום התכנון בארץ רווי באינטרסים ובאינטרסנטים. להכרעות שנופלות בתחום זה יש לעתים ערך כלכלי עצום. הדבר מזמין לחצים, שעלולים להיות לא נעימים, אך מנהל מינהל התכנון חייב לעמוד מולם בנחישות, בין היתר, כדי שיוכל להסתכל על עצמו בראי ולדעת שעשה את המיטב למעננו ולמען הדורות הבאים.



-



הכותב הוא מנכ"ל אדם טבע ודין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully