וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם בבריטניה: חלום הדירה מתרחק מהמעמד הבינוני-נמוך

מאת טובי הלם

18.3.2011 / 7:16

"מעמדות הביניים הדחוקים" בבריטניה כמעט שלא נהנו מפירות הצמיחה הכלכלית בעשורים האחרונים, ולכן הם סובלים מעליות מחירי הדירות ■ אד מיליבנד: "בזמן שאלו שנמצאים במעלה הסולם הרוויחו, בעלי ההכנסה הממוצעת אינם נהנים מפירות הצמיחה"



גרדיאן



אנשים ברמות הכנסה נמוכות עד בינוניות ניצבים בפני "סופה כלכלית", שפוגעת ברמת החיים שלהם ומפחיתה במידה דרמטית את יכולתם לקנות בתים משלהם - כך עולה ממחקר חדש שפורסם בבריטניה. מכון רזולושן העצמאי ביצע בדיקה מקיפה של רמת החיים בקרב מה שמכונה "מעמדות הביניים הדחוקים", במסגרתה נחשפו מגמות כלכליות שפועלות מאז שנות ה-70, שהובילו לכך שהשכר בקרב קבוצה זו צמח בקצב אטי יותר מקצב הצמיחה הכלכלית הכוללת.



המכון חשף עדויות לכך שמשקי בית בטווח ההכנסות הנמוך מהחציון, אינם מסוגלים לעמוד ברכישת בית. בטווח הנמוך והבינוני של ההכנסות נמצאים אלו שמשתכרים בין 12 אלף ליש"ט (19,334 דולר) ל-30,000 ליש"ט לשנה לזוג ללא ילדים, ועד ל-48,000 ליש"ט לזוג עם שלושה ילדים. האנשים הנכללים בקבוצות הכנסה אלו אינם עשירים מספיק בכדי ליהנות מהשוק הפרטי ואינם עניים מספיק בכדי לקבל סיוע ממשלתי.



המכון טען כי 41% מהצעירים בעלי ההכנסות הנמוכות עד ממוצעות חיים כיום בדירות שכורות בהשוואה ל-14% ב-1988 - מה שמעיד על ירידה דרמטית בכמות האנשים שיכולים להרשות לעצמם לעלות בסולם הדיור.



המכון הציג עדויות לפיהן לאדם שנמצא בתחתית טווח ההכנסות דרושות 45 שנים לצבור מקדמה לרכישת בית אם יחסוך בממוצע 5% מהכנסתו בשנה. זאת בהשוואה לפחות מ-10 שנים בשנות ה-80 וה-90.



המכון, שאינו משויך לאף מפלגה פוליטית, מסר כי משקי בית בעלי הכנסה נמוכה עד בינונית נהפכו לפגיעים יותר כתוצאה מהמיתון ומהתכווצות שוקי האשראי והמשכנתאות, לצד העלייה המתמשכת שנרשמה ביוקר המחיה.



משבר יוקר המחיה



מנהיג מפלגת הלייבור אד מיליבנד עשה שימוש בממצאים בנאום שנשא. מיליבנד התריע מפני "משבר יוקר המחיה" עקב השינויים במערכת המס, הקיצוצים בשירות הציבורי ועליית המחירים.



הוא אמר כי מפלגת הלייבור מרחיבה את המיקוד שלה ממאבקה המסורתי לצמצום חוסר השוויון בין העשירים ביותר לעניים ביותר, לקבוצת ביניים כלכלית שהפוליטיקאים אינם קשובים לבעיותיה.



"במשך עשרות רבות של שנים, תהליכי הצמיחה והשגשוג הכלכלי חילחלו לרוב המכריע של העובדים בעלי ההכנסה הממוצעת", הוא אמר, "עם זאת, ב-20 עד 30 השנים האחרונות, הנחה זו התבררה כלא נכונה. בזמן שאלו שנמצאים במעלה סולם ההכנסות הרוויחו, בעלי ההכנסה הממוצעת והנמוכה כבר אינם נהנים מפירות הצמיחה. הכלכלה שלנו הופכת להיות לא הוגנת לא רק כלפי אלו שנמצאים בתחתית, אלא גם לרבים מאלו שנמצאים באמצע".



הוא טען כי ממשלת הקואליציה מחריפה את בעיות ה"ביניים הדחוקים" על ידי קיצוץ בהטבות המס והעלאת המע"מ.



"המטלה שניצבת בפנינו היא לבנות כלכלה מסוג שונה, כלכלה איכותית עם משרות איכותיות ורמת חיים טובה יותר. פירוש הדבר - משרות טובות בשכר הוגן למשפחות המעמד הבינוני והנמוך ומערכת מס ורווחה שתומכת במשפחות ובילדים - ולא כזו שפוגעת בהם, כפי שקורה תחת הממשלה המכהנת".



התמ"ג מתכווץ



הלחצים על הממשלה לעצור חלק מרכיבי תוכנית הצנע שלה התגברו לאחר פרסום הנתונים שהראו כי הכלכלה התכווצה בשיעור חד יותר מההערכות הקודמות בשלושת החודשים האחרונים של 2010. התמ"ג התכווץ ב-0.6% באותה תקופה, לפי נתונים עדכניים של לשכת הסטטיסטיקה הלאומית.



ההערכה הראשונית של הלשכה, שכלכלנים רבים סברו כי היא פסימית מדי, הצביעה על התכווצות של 0.5%. הלשכה לסטטיסטיקה הודיעה כי מזג האוויר הקשה תרם רק 0.5% מההתכווצות. פירוש הדבר הוא שגם בלי השלג, הכלכלה התכווצה בשיעור קל. עוד מסרה הלשכה כי הוצאות משקי הבית ברבעון הרביעי ירדו ב-0.1%.



כלכלנים סבורים כי הנתונים העגומים צפויים לשכנע את הבנק המרכזי של בריטניה לעכב את העלאות הריבית עד הקיץ הבא לכל המוקדם. הלחצים להעלות ריבית התגברו עקב עליית האינפלציה ל-4% - כפול מיעד האינפלציה של הבנק המרכזי.



עליית מחירי הנפט בשבוע שעבר, בעיקר עקב המשבר בלוב, ממחישים את הלחצים הסותרים המופעלים על הבנק המרכזי. תנודות חדות במחירי הנפט העלו חששות כי מחיר הדלק נטול העופרת יזנק עד ל-140 פני לליטר. עלויות הדלק כבר נמצאות ברמות שיא, במחיר ממוצע של 129 פני לליטר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully