וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עסק משפחתי: גיל דנקנר נכנס לחיפושי גז בקפריסין

אבי בר-אלי

20.3.2011 / 6:48



>> לאחר כניסתו של נוחי דנקנר להשקעות בתחום חיפושי הגז הטבעי והנפט באמצעות חברת מודיעין אנרגיה - מרחיבים גם בני דודיו את פעילות קבוצת דנקנר בתחום החיפושים במימי הים התיכון. קבוצת דור, שבראשות גיל דנקנר, מתכוונת להשתתף במכרזים שתפרסם בקרוב ממשלת קפריסין לחלוקת רישיונות הקידוחים בשטחי המים הכלכליים שלה. זאת, לצד בחינת האפשרות לשיתוף פעולה בין דור כימיקלים לממשלת קפריסין בהקמת מיזמי תעשייה בדרום האי השכן, בעיקר לייצור מתנול.

בשבוע שעבר נפגש דנקנר עם נשיא קפריסין, דמיטריס כריסטופיאס, אשר הגיע לישראל לביקור רשמי, ודן עמו באפשרויות ההשקעה של דור בתחומי האקספלורציה והפטרוכימיה בקפריסין. בפגישה נטל חלק גם שר התשתיות לשעבר, מודי זנדברג, המכהן כדירקטור בדור. תחום האקספלורציה אינו זר לקבוצת דור, אשר עד 2007 החזיקה ב-3.6% מן הזכויות בקידוחי תמר ודלית. כמו כן מחזיקה הקבוצה ב-2.8% מן הזכויות ברישיון מד-יבנה, שם ממוקמת תגלית הגז הטבעי אור.



קפריסין, יש לציין, מתעתדת לצאת בחודשים הקרובים במכרז הבינלאומי המסקרן לשיווק 12 רישיונות חיפוש וקידוח במימיה הכלכליים (סמוך לחלק היווני של האי), בשטח כולל של כ-50 אלף קמ"ר. זאת, לאחר שכבר מסרה ב-2007 לידי חברת נובל אנרג'י את אחד מן הרישיונות - בלוק 12 - המשתרע על שטח של 3,200 ק"מ סמוך לגבול המים הכלכליים עם ישראל. בעבר העריכו מקורות בקפריסין את פוטנציאל הגז בשטח זה בכ-10 tcf (כ-62% מנפח הגז שנמצא בקידוח לווייתן). זאת, כאשר שותפויות החיפושים של קבוצת דלק מחזיקות באופציה לרכישת 15% מן הזכויות ברישיון.



במקביל, החלה קפריסין בתוכניות לפיתוח אזור ואסיליקוס (vasilikos) שבדרום האי, ולרכז בו את פעילותה בתחום האנרגיה - לרבות מתקנים לייבוא גז טבעי נוזלי (lng), גיזוז או תעשייה פטרוכימית נלווית לתחום הגז. באזור זה מציעות כיום דלק ונובל אנרג'י לקפריסאים להקים במשותף מתקן הנזלת גז טבעי, שאליו יוזרם הגז ממאגר לוויתן ליצוא ולשימוש עצמי של קפריסין.



דור כימיקלים הממוקמת במפרץ חיפה עוסקת בייצור מגוון חומרים פטרוכימיים לתעשיות השונות, ופעילה גם בתחום תחליפי הדלק לרכב באמצעות ייצור מתנול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully