וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווידנד לא יכול להתחפש לשכר

ג'ק בלנגה

20.3.2011 / 6:48

תכנון מס



>> הכנסות מדיווידנד חייבות בידי יחיד במס מוגבל של 20%-25% - בהתאם לשיעור הבעלות בחברה. עובדים רבים מנסים לקבל תגמול מבוסס מניות מהמעביד וכך לשלם מס של 25% על דיווידנד ורווחי הון, במקום מס שולי על הכנסת עבודה בתוספת ביטוח לאומי ומס בריאות. הנה תכנון מס אגרסיבי שבו עובדים ניסו להפוך את כל התגמולים שלהם לדיווידנד ולשלם מס מוגבל.

חברת בייטמן החליטה, בהתייעצות עם רואה החשבון שלה, ליצור סוג מיוחד של מניות בכורה מועדפות שיאפשרו לחלק דיווידנד רק להם. המניות המיוחדות הוקצו לעובדים בכירים של החברה. החברה חילקה לעובדים הבכירים דיווידנדים בשווי של כ-30 מיליון שקל - בעוד שדיווחה על הפסדים שוטפים ולצורך החלוקה לקחה הלוואות.



חילוקי הדעות בין בעל השליטה החדש בחברה, בני שטיינמץ, למנכ"ל גרמו לפיטורי המנכ"ל והוא נדרש למכור את מניותיו בחברה, כפי שהדבר התחייב מהסכם הקצאת המניות.



השופטת שולמית וסרקרוג קבעה כי אין בעובדה שחברה כינתה חלוקת רווחים בשם "דיווידנד", כדי לקבוע את מהות התשלום שבוצע. פקיד השומה אינו חייב לקבל את הגדרת החברה לחלוקת רווחיה והוא חייב לבדוק את מהות שירותיו של העובד ואת ההקשר שבו חולקו לו רווחיה. אם יתברר שאין מדובר בחלוקת דיווידנד, אלא במתן בונוס לעובד המחזיק גם במניות מיוחדות, הרי שיוכל פקיד השומה לראות בחלוקת הרווחים כהכנסת עבודה ולמסותם בהתאם.



דיווידנד יוכר ככזה רק כשהסכום הועבר לבעל המניה בשל היותו בעל מניה ומכוח הזכויות הנלוות למניה. זאת להבדיל מקבלת תשלום בשל מתן שירותים או עקב יחסי עובד-מעביד.



שיתוף עובדים ברווחי החברה שלא באמצעות הפיכתם לבעלי מניות בה אינו הופך את הרווחים הניתנים להם לדיווידנד. העובדה שעובד הוא בעל מניה אינה הופכת אוטומטית כל תשלום שנתקבל על ידיו לדיווידנד. כשהסיבה לחלוקת הרווחים אינה בהקשר לזכויות הנלוות למניה, אלא שכר או הטבה אחרת במסגרת יחסי עובד-מעביד, אין התשלום ייחשב כדיווידנד.



במקרה הנדון סכומי ה"דיווידנד" ניתנו כפועל יוצא מהשקעת עבודה ומרווחים שנוצרו בחברות שבהן בוצעה העבודה על ידי העובדים הבכירים שהיו גם בעלי מניות הבכורה. ה"דיווידנד" שולם כביטוי לקיומו של קשר ישיר בין בעלי מניות הבכורה כמבצעי עבודה להטבה שנוצרה עקב אותה השקעה וכביטוי להצלחת פרויקט.



משנוצר בפועל קשר ישיר בין התגמול שכונה דיווידנד לתרומה של אותו מנהל בכיר שהיה בעל מניית הבכורה בהצלחת הפרויקט ומבלי ליצור במקביל מנגנון לחלוקת רווחים לבעלי מניות רגילות, הרי שלא ניתן לראות את התגמול לצורכי מס כדיווידנד אלא כהכנסת עבודה.



נקבע כי התקבולים ששולמו לעובדים הבכירים לא עמדו למעשה בקריטריונים של חלוקת דיווידנד, אלא היו תמורה נוספת להכנסת עבודה הגם שעוגנה בחוזה כהקצאת המניות (ע"מ 07-906).



עו"ד ורו"ח בלנגה מומחה בדיני מסים, שותף מנהל במשרד ג. בלנגה ושות' jack@blanga.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully