וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שובו של הברבור השחור

איתן אבריאל

20.3.2011 / 6:48

ניתוח פיננסי



נסים טאלב, מחבר הספר "הברבור השחור", ואחד הבודדים שחזה חלקים נרחבים מהמשבר הפיננסי האחרון, סירב השבוע להתראיין. "קיבלתי יותר מ-600 פניות לראיונות", הוא כותב באתר שלו, "וסירבתי לכולם, חוץ מלאחד".

מדוע הוא חזר להיות כה מבוקש? טאלב, לשעבר סוחר אופציות מצליח, התפרסם בזכות ספריו על הסתברויות בעולם הכלכלי, והוא זה שטבע את המונח "ברבור שחור" - אירוע נדיר, בעל הסתברות נמוכה מאוד, שמשפיע על העולם ועל השווקים.



את השם הוא בחר מכיוון שבלונדון של המאה ה-16 נהגו אנשים לדבר על ברבורים שחורים כדוגמה למשהו שאינו קיים או בלתי אפשרי - עד שמשלחת הולנדית מצאה ב-1697 ברבורים שחורים במערב אוסטרליה.



על פי טאלב, ברבור שחור הוא אירוע העונה לשלוש תכונות: ראשית, הוא צריך להיות נדיר מאוד. שנית, צריכות להיות לו השלכות ניכרות. ושלישית, הטבע האנושי מביא אותנו לחפש ולמצוא לו הסברים שבדיעבד ולטעון שניתן היה לצפות אותו מראש.



דוגמאות לברבורים שחורים ישנן בלי סוף, למשל רצח הנשיא קנדי ב-1963, התקפת הטרור על מגדלי התאומים ב-2001 או קריסת ליהמן ברדרס ב-2008, שהפכה את טאלב למפורסם. לרשימה הזו אפשר להוסיף כעת את רעידת האדמה, הצונאמי והמשבר הגרעיני ביפאן. זהו אירוע שאף אחד לא חשב שיקרה, הוא בעל משמעות עצומה ועגומה ויש לו הסברים שבדיעבד.



טאלב אמנם מסרב להתראיין על המשבר היפאני, אבל באתר שלו הוא צולל לחישובים מתמטיים הנוגעים אליו. "רשויות הגרעין ביפאן קבעו שההסתברות לפליטת קרינה מסוכנת לתושבים כתוצאה מתקלה במתקן גרעיני, לא צריכה לעלות על אחת למיליון שנה. המדיניות הזו נקבעה ב-2003 והנה, כעבור שמונה שנים, האירוע הזה מתרחש".



והוא ממשיך: "בשני העשורים האחרונים אני מנסה להסביר (בעיקר למפגרים מהעולם הפיננסי, אבל גם לכל מי שמוכן להקשיב) שאסור לדבר על הסתברויות נמוכות. בלתי אחראי לדבר על הסתברויות נמוכות להוציא מערכות טבעיות שקיימות זה 3 מיליארד שנים. אסור לדבר על הסתברויות נמוכות במערכות שנוצרו על ידי בני אדם, למשל תחום הגרעין, שקיים פחות מ-60 שנה".



מכאן טאלב ממשיך עם מתמטיקה מורכבת יותר, אבל העקרונות של הטיעונים שלו פשוטים:



1. אי אפשר לחשב הסתברויות נמוכות, וככל שהסתברות נמוכה יותר - כך קשה יותר לחשב אותה.



2. המודלים הנוכחיים גורמים להערכת חסר של הסתברויות נמוכות.



3. אותם מודלים גורמים להערכת חסר גדולה עוד יותר של התוצאות של התממשות אירועים בעלי הסתברות נמוכה.



4. בגלל הגלובליזציה והקשרים בין כל המדינות וכל השווקים, המחיר הכלכלי של אסונות טבע עולה בקצב לא ליניארי.



5. אם אדם מחשב את ההסתברות לאירוע נדיר, וחייו תלויים בכך שהאירוע הזה לא יתממש - למשל באירוע גרעיני - הוא כבר ייתן הערכת חסר להסתברות של אותו אירוע.



הגרעין היפאני אינו הברבור היחיד בסביבה: גם ההתפרצויות החברתיות ברבות ממדינות ערב וההפיכה במצרים הן ברבור שחור, שכבר גרם לזינוק חד במחיר הנפט, לחששות ממצוקה כלכלית במדינות רבות ולעצירת גל העליות בשוקי המניות.



ברבור שחור הוא הפתעה, אבל הוא לא חייב להיות אירוע שלילי. יכולים להיות גם ברבורים שחורים "לבנים", כלומר אירועים מפתיעים חיוביים. אירוע טיפוסי כזה יכול להיות התפתחות טכנולוגית יוצאת דופן שתשפיע לחיוב על כלכלת העולם - למשל אנרגיה זולה.



המצאת האינטרנט היא סוג של ברבור שחור "לבן", בכך שהיא יצרה תעשיות שלמות וגרמה לשיפור בחייהם של מיליארדי אנשים. אפילו האירועים במדינות ערב יכולים להיות ברבור כזה אם בסופו של דבר יוקמו במזרח התיכון דמוקרטיות פתוחות שיצמחו בקצב מהיר. עבור ישראל, מציאת כמויות גדולות של נפט, בנוסף לגז, יכולה להיות מוגדרת כברבור - גם אם קשה לדעת אם הוא יהיה חיובי או שלילי.



בראיון שקיימתי עם טאלב לפני שנתיים הוא סיפר שהוא לבנוני נוצרי מביירות שחווה על בשרו את מלחמת הכל בכל במדינה בשנות ה-80, שם הוא הבין שאדם אינו יכול לדעת מה יקרה מחר בבוקר. לפיכך טאלב מטיף לראיית עולם שמקדשת דווקא רכישת ביטוח - השקעה שלא מניבה דבר, עולה כסף, פוגעת בתשואות של כל תיק השקעות, ולכן שנואה על מנהלי השקעות מסורתיים.



לשיטתו, אדם צריך להיות מוכן לאירועים נדירים בעלי השפעה גדולה על חייו: עליו לרכוש ביטוח נגד אסונות מכל הסוגים, ולהשקיע את רוב הונו באפיקים סולידיים. סכום מסוים, לא גדול, הוא ממליץ להשקיע אצל נוטלי הסיכון הטהורים ביותר, למשל קרנות גידור.



טאלב אינו נרתע מלתקוף את הממסד הכלכלי-פיננסי-ממשלתי ששולט ברוב המדינות. בשנים האחרונות הוא חזר ותקף את מנהלי הבנקים, מנהלי ההשקעות ומנהלי המדיניות הכלכלית בארה"ב. בשנה האחרונה הוא לא הוזמן לאירועים חשובים, ומקומו נפקד מהכנס הכלכלי בדאבוס.



רבים לא אוהבים את טאלב וקובעים שהוא לא יותר משרלטן. אבל אירועים כמו הצונאמי והתקלה בכור הגרעיני ביפאן מוכיחים שטאלב צודק לעתים: ברבורים שחורים רבים מסתובבים בשמים, ובכל פעם הם מפתיעים אותנו מחדש..

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully