וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פייסבוק מוציאה 70 מיליון דולר על חברה ישראלית

גיא גרימלנד

20.3.2011 / 13:00

פייסבוק הודיעה על רכישת החברה הישראלית סנאפטו תמורת כ-70 מיליון דולר. סנאפטו, בה הושקעו עד כה 9 מיליון דולר, מאפשרת לסלולרים פשוטים גישה לשירותי רשת שונים

רכישה ראשונה לרשת החברתית פייסבוק בישראל: ל-TheMarker נודע כי פייסבוק הודיעה על רכישת חברת הסטארט אפ הישראלית סנפטו (Snaptu), לשעבר מובליקה, עבור סכום מוערך של 70 מיליון דולר. ההודעה היתה צפויה להתפרסם רשמית מחר, אך בעקבות הפרסום ב-TheMarker שוחררה ההודעה כבר היום. עבור פייסבוק של מארק צוקרברג זוהי רכישה ראשונה של סטארט אפ ישראלי. עובדי החברה מקבלים הודעה על הרכישה בשעות אלה.

עבור המשקיעים זהו אקזיט מצוין. בסנפטו הושקעו בסך הכל 9 מיליון דולר. 5 מיליון דולר מסקויה, 3 מיליון מכרמל ונצ'רס וכמיליון דולר ממשקיעים נוספים. עיון ברשם החברות מגלה כי לאחר שקרנות הון סיכון יקבלו נתח מהאקזיט ראשונות בזכות מניות הבכורה שהן מחזיקות, יזכו היזמים רן מקבי, המשמש גם כמנכ"ל החברה, מיכה ברדיצ'בסקי, ברק נווה וליאור טל לרווח נאה. משקיעה נוספת היא חברת ספטולב, חברת השקעות של חברת הכנסת לשעבר נעמי בלומנטל. השותפים בקרנות שיושבים בדירקטוריון וסייעו לחברה לאורך שנות קיומה הם גילי רענן מסקויה (אקזיט ראשון שלו) ורינה שאינסקי מכרמל ונצ'רס. כרמל ונצ'רס, אשר נכנסה להשקעה בחברה בהיקף של כ-3 מיליון דולר, רושמת לאחר 9 חודשים אקזיט דו ספרתי במיליוני דולרים המוביל לתשואה מצוינת יחסית לפרק הזמן שעבר. גם בסקויה לא מקופחים, ועל פי הערכות ירשמו תשואה של יותר מפי שישה על ההשקעה.

סנפטו הוקמה בשנת 2007 ונמצאת בשנים האחרונות בקו צמיחה. לחברה משרדים בלונדון, תל אביב ועמק הסיליקון. הייחוד בטכנולוגיה של החברה הוא בהיותה מיועדת לטלפונים סלולריים פשוטים. האפליקציה של החברה עובדת על כ-2,500 דגמי מכשירים שונים, כ-80% ממכשירי הטלפון בעולם, ומאפשרת למכשירים גישה לשירותי רשת שונים, בדומה לסמארטפונים. כך, ביכולתה של סנפטו לאפשר לפיצ'רים שונים של פייסבוק להגיע לקהל שלא שייך למחזיקי הטלפונים החכמים. אפליקציית סנפטו לפייסבוק מאפשרת את כל הפעולות הרגילות בחשבון הפייסבוק שמוכרות מהמחשב, אך בנוסף ניתן לייצר באמצעותה אינטגרציה בין רשימת אנשי הקשר בטלפון לבין רשימת החברים בפייסבוק. גרסה שתצא בעתיד הקרוב תתמוך גם בהעלאת תמונות הישר ממצלמת הטלפון הנייד. האפליקציה מאפשרת גישה לעוד כ-30 שירותי רשת שונים דוגמת Twitter ,Picasa ,LinkedIn ואחרים. בחודש ינואר האחרון חתמה החברה על הסכם אסטרטגי עם פייסבוק, ובשבוע האחרון חתמה סנפטו על הסכם שיתוף פעולה גם עם הרשת החברתית העסקית לינקדין שלה 90 מיליון משתמשים רשומים.

30 מיליון משתמשים

המודל העסקי של סנפטו הוא רווח מפרסומות, והחברה עובדת עם רשתות פרסום כמו AdMob וגוגל. במסגרת ההסכם הקיים עם פייסבוק, החברה חולקת הכנסות עם הרשת החברתית על כל רכישה של טובין דיגיטליים בפייסבוק דרך האפליקציה.

נכון להיום, 30 מיליון משתמשים עושים שימוש בסנפטו. בין חברות התקשורת המציעות את סנפטו למנוייהן ניתן לציין את airtel, וואדפון, נוקיה (דרך חנות OVI), בלאקברי, סוני אריקסון וחנות האפליקציות העצמאית הגדולה בעולם GetJar.

בראיון קודם ל-TheMarker, בעקבות החתימה על ההסכם עם פייסבוק, אמר המנכ"ל מקבי כי "באזורים בעולם שבהם טלפונים סלולריים פופולרים יותר ממחשבים, והטלפונים הפשוטים דומיננטיים, סנפטו משנה את החיים של אנשים".

פייסבוק נוהגת לבצע מעט רכישות יחסית למתחרותיה הגדולות. הסכומים מאחורי חברות הסטארט אפ שהיא רוכשת הם נמוכים יחסית, והחברה הנרכשת עוברת בדרך כלל לפאלו אלטו. ההערכה היא שהדבר לא יקרה במקרה הזה, ולראשונה בתולדות פייסבוק היא תשאיר את מרכז הפיתוח הקיים. משמעות המהלך היא שלפייסבוק צפוי להיות מרכז פיתוח בישראל.

בכך נסגר המעגל ופייסבוק היא האחרונה מבין חברות הטכנולוגיה הגלובליות שרוכשת טכנולוגיה ישראלית. גם גוגל היתה במצב דומה לפני שנה, ללא רכישה ישראלית, אבל במהלך 2010 המצב השתנה, כשרכשה את לאבפיקסיז תמורת 25 מיליון דולר ומאוחר יותר רכשה את קוויקסי ב-12.5 מיליון דולר. זו הפעם הראשונה שפייסבוק פעילה באופן אקטיבי בסצינת ההיי-טק הישראלית. חברה נוספת שהיתה על הכוונת של פייסבוק היתה face.com הישראלית, שהחליטה שלא להיענות להצעה מטעם פייסבוק.


עדכון ראשון - 11:00

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully