וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיטב: "עליית מדד המחירים תביא להעלאת הריבית ל-2.75%"

יעל פטר

20.3.2011 / 14:32

"השפעת האסון ביפן על היצוא המקומי תהיה קטנה; נתוני המדד המצביעים על צמיחה תורמים להעלאת ריבית"



ביום שני הבא בנק ישראל צפוי להודיע על החלטת הריבית של המשק. בין הגורמים שישפיעו על ההחלטה יהיו מדד המחירים לצרכן בפברואר שעלה ב-0.3%, ונתוני המדד המשולב המצביעים על המשך צמיחה של המשק.



מדד המחירים לפברואר עלה ב-0.3%, בדומה למדד חודש ינואר. ההתייקרות התאפיינה בעליות מחירים המקיפות מוצרים ושירותים רבים. למעשה רק קבוצה אחת מתוך 10 הקבוצות הכלולות במדד המחירים לצרכן, הלבשה והנעלה, רשמה ירידה, ואף זאת מסיבות עונתיות, אומרים היום בסקירתם השבועית, כלכלני בית ההשקעות של מיטב.



במשק מנצלים המוכרים את ההתייקרויות להתאמת מחירי המכירה, ובכך מגלגלים זאת על הצרכנים. לדוגמא קבוצת המזון אשר התייקרה ב-1.2% בחודש הנדון. מחירי מוצרי המזון עלו בצורה חדה, כך למשל מחירי הקקאו התייקרו ב-11.9%, מחירי הסוכר עלו ב-6.6%, מחירי הקפה האמירו ב-6.3% ומחירי האטריות והספגטי ב-6.2%. ההתייקרות של מחירי המזון היא ההפתעה של פברואר והסיבה לעליית המדד, אומרים במיטב.



התייקרויות הן תוצאה של בעיית היצע, וגם של פיחות השקל כנגד הדולר בשיעור של 1.8% בפברואר (לפי ממוצע יומי), לכן אינן מצביעות על מגמה. להערכת הכלכלנים "ההוזלות אשר אנו רואים לאחרונה במחירי הסחורות בכלל, והחקלאיות בפרט, ימנעו עדכונים נוספים בחודשים הקרובים".



אולם, "למרות ההוזלות שנרשמו בשבועות האחרונים במחירי הסחורות החקלאיות, אין ספק כי מדדי המחירים לינואר ופברואר לא היו חיוביים, במיוחד בכל האמור למדיניות הריבית של בנק ישראל", אומרים במיטב. יתר על כן "התמורות בסעיף הדיור ובענף הנדל"ן מצביעות על כך שהפעילות בענף עוד לא מתייצבת".



גם הציפיות האינפלציוניות בשוק ההון נמצאות ברמה גבוהה במידה משמעותית מעל ל-3 במח"מ של עד 4 שנים. ולכן צופים הכלכלנים של מיטב, כי בבנק ישראל יבחרו בסוף החודש שוב להעלות את הריבית ב-25 נקודות בסיס (רבע אחוז) ל-2.75%. עם זאת, "הסבירות להעלאת ריבית ביותר מ-25 נ"ב היא אפסית, במיוחד על רקע אסון הטבע ביפן והשפעתו על התנודתיות בשווקים".



יפן מהווה 1.2% בלבד מיצוא הסחורות של ישראל, ולכן השפעת האסון ביפן על סך היצוא הישראלי צפויה להיות קטנה יחסית. כמו כן מאמצי השיקום ביפן מהווים הזדמנות לחברות ישראליות, אך עדיין מוקדם להעריך אילו תחומים וחברות "יהנו" אם בכלל מהאסון היפני.



במיטב עוד מציינים כי המדד המשולב שפרסם בנק ישראל מצביע על המשך צמיחה במשק. העלייה מתבטאת כמעט בכל מרכיבי המדד, למעט במדד יבוא מוצרי הצריכה. כמו כן הפדיון בכל ענפי המשק עלה ב-0.4% בינואר בהשוואה לפברואר.



על פי סיקור שוק האג"ח ישנם מספר אירועים הצפויים להשפיע על השוק. בין היתר מציינים במיטב כי מגמה מעורבת נרשמה בשבוע המסחר באיגרות החוב הממשלתיות, ציפיות האינפלציה הנגזרות משוק האג"ח הממשלתיות פחתו בטווחים הקצרים, והתשואה לפדיון על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים ירדה ב-18 נקודות בסיס. כמו כן פרמיית ה-cds של ישראל עלתה השבוע ב-3 נקודות בסיס, ומדד איגרות החוב הקונצרניות רשמו רווחי הון (למעט תל בונד 40).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully