וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלל פיננסים הראשונה להצהיר: הדו"ח הכספי אינו עומד בכל התקנות

רם עוזרי

20.3.2011 / 18:21

התקנות החדשות לדו"חות הכספיים מחייבות את החברות לבחון את הבקרה הפנימית ולהצהיר על כך בדו"חות



יותר מ-60 חברות ציבוריות הגישו עד כה את דו"חותיהן השנתיים לשנת 2010. בהתאם לתקנות ה-isox שנכנסו לתוקפן השנה, צירפה כל אחת מהחברות הללו חלק חמישי, נוסף, הנוגע באופן נקודתי ב"אפקטיביות הבקרה הפנימית על הדיווח הכספי ועל הגילוי", לפי תקנה 9ב(א). כלל פיננסים היא החברה הראשונה שהצהירה במסגרת זו על קיומה של חולשה מהותית בבקרה הפנימית שלה בתהליך הדיווח למשקיעים.



תחילתה של ההסתבכות של כלל פיננסים עם רשות ניירות ערך נעוצה בבדיקת דו"חות הרבעון השלישי שערכה הרשות בינואר השנה. בדיקת הרשות העלתה כי בשני מקרים הדיווח החשבונאי של החברה היה בעייתי. הסכום הכולל של הסעיפים הבעייתים, 3.5 מיליון שקל בלבד, לא היווה סכום מהותי עבור חברה בסדר גודל של כלל פיננסים. על פי מבחנים כמותיים שקבעה הרשות, סעיף בסדר גודל כזה לא היה גורר דרישה להצגה מחדש של הדו"חות. אולם, מה שהפך את הדיווח על סעיפים אלה למהותי הוא העובדה שהם אפשרו לכלל פיננסים לעבור מהפסד לרווח ברבעון השלישי.



מטרתו של ה-isox, במסגרתו מחויבות חברות ציבוריות להצהיר על איכות תהליכי הבקרה הפנימית שלהם, הוא לצמצם ככל שניתן את האפשרות לטעויות או הטעיות בדיווחים הכספיים ובגילויים שמפרסמות החברות למשקיעיהן. ה-isox נמצא עדיין בהטמעה בשוק ההון הישראלי ולכן אין מקרים להשוואה, אולם על פי הניסיון שנצבר בארה"ב ועל פי הספרות המקצועית של רואי החשבון, כמעט כל חברה שנדרשה להצגה מחדש של דו"חותיה הכספיים תיאלץ להצהיר על חולשה מהותית בתהליכי הבקרה הפנימית שלה. למזלה של כלל פיננסים, הצהרה כזו אינה מאפשרות לרשות ניירות ערך בארץ, בניגוד לארה"ב, לבטל את דוחותיה הכספיים של החברה לחלוטין.



עם זאת, מדגישים בכלל פיננסים, ההנהלה והדירקטוריון נקטו מספר פעולות על מנת להבטיח כי על אף קיומה של חולשה מהותית בבקרה הפנימית, הדו"חות ערוכים בהתאם להוראות הדין. בין השאר, כותבים בכלל, החברה הטיבה והגדילה את תקני כוח האדם במערך הכספי באופן משמעותי, נושאים וסוגיות שמועלים במהלך הדו"חות הכספיים מקבלים עדיפות בסדר היום של ההנהלה, החברה בוחנת בקפידה את נושא המהותיות בכל החלטה ומתעדת בצורה משופרת את תהליך קבלת ההחלטות והחברה חיזקה את תהליכי זרימת המידע בחברה ואת הדיווח ורמת הפירוט לדירקטוריון בכל הקשור לדיווח הכספי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully