וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמעט שלוש שנים מאז המשבר: 600 בנקים בארה"ב עדיין חייבים הלוואות החילוץ לממשל

ניו יורק טיימס

20.3.2011 / 20:09

13% מדמי החילוץ, 30 מיליארד דולר, עדיין לא הוחזרו; תוכנית החילוץ הניבה רווח של מיליארדי דולרים



מאות בנקים ומוסדות פיננסיים בארה"ב עדיין מחזיקים בכספי משלמי המסים שאותם קיבלו בחילוץ שנעשה במשבר הפיננסי. 600 מוסדות, ממעצמות אזוריות ועד בנקים קהילתיים קטנים, מחזיקים ביותר מ-30 מיליארד דולר - כ-13% מדמי החילוץ של 245 מיליארד דולר שניתנו לבנקים בשיא המשבר הפיננסי.



חלק מהכסף יוחזר במהירות. שניים ממקבלי הכספים הגדולים ביותר, סאנטראסט וקיקורפ, הודיעו כי יחזירו במהירות הכספים לאחר שקיבלו אישור על חזרתם ליציבות מהבנק הפדרלי ביום שישי.







אחרים יתמהמהו יותר. מספר מוסדות, כולל סינובוס פייננשל וריג'ונל פייננשל, נאבקים לחזור לרווחיות. בנקים בריאים יחסית כמו m&t ו-mb פייננשל מחזיקים בכספים בתור מזומנים לשער חירום, או משתמשים בו לרכוש בנקים אחרים, להלוות כסף או לקנות השקעות.



שאר כספי החילוץ מפוזר בין בנקים קטנים ברחבי ארה"ב. חלקם ממירים את כספי הסיוע בהלוואות זולות יותר, גם הן מהממשלה. המצב הזה מדגיש עד כמה קשה לממשלה להתנתק מהמערכת הפיננסית ומהכלכלה הריאלית.



בשיא המשבר הפיננסי, הממשלה פתחה את קופות האוצר והזרימה את ההון הנחוץ למערכת הבנקים, באמצעות תוכנית tarp השנויה במחלוקת. הטיטאנים של וול סטריט, שניסו להתנער מאות הקלון והמגבלות שההלוואות הנוחות העניקו להן, מיהרו לפרוע את ההלוואות. החזרתן של ההלוואות גרמה לכך שתוכנית החילוץ נשאה כבר רווח קטן לממשלה.



משרד האוצר בארה"ב מעריך עתה כי ירשום רווח של 12 מיליארד דולר מתוכנית החילוץ, בעיקר מהשקעתו בסיטיגרופ. "התוכנית הזו סייעה לתמוך בבנקים הקטנים, הבינוניים והגדולים של ארה"ב במהלך משבר פיננסי חסר תקדים", אמר דיוויד מילר, מנהל ההשקעות של משרד האוצר. "מאז החלו השווקים להתייצב, ועתה אנו מעריכים כי משלמי המסים יראו רווח יפה על השקעתם". אולם הרווח הסופי תלוי בעצם ב-600 הבנקים שיושבים על שארית כספי המסים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully