וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכלכלה מבטיחה - לזירת אסון

סוכנויות הידיעות

21.3.2011 / 7:01



>> לפני פרוץ המרד במדינה, נחשבה כלכלת לוב לכלכלה מבטיחה, לאחר שנים ארוכות שבהן סבלה מסנקציות, שהחלו להתרכך בשנים האחרונות. לוב היתה צפויה לצמוח ב-4.7% ב-2011, תחזית שהתבדתה כמובן ברגע שהמהומות שסחפו את העולם הערבי התפשטו גם ללוב ואיימו להפיל את שלטונו בן 41 השנים של מועמר קדאפי. הפעולה הצבאית המערבית, שנועדה לאלץ את קדאפי להפסיק לפגוע בבני עמו, שמה קץ לצמיחה הכלכלית של המדינה האפריקאית בעתיד הקרוב.

מאז פרצו המהומות בלוב נפל הדינר הלובי ב-33%. יצוא הנפט של המדינה, שהסתכם ב-1.6 מיליון חביות ביום לפני פרוץ המרד ושמממן את רובו של תקציב המדינה, הוקפא כמעט לחלוטין בעקבות העימותים בין כוחות הביטחון של קדאפי לכוחות המורדים. המראה של פרויקטי היוקרה שהחלו להיבנות ברחבי טריפולי הוחלף כעת בתורים ארוכים ללחם ובחנויות ריקות שמדפיהן ערומים. 280 אלף זרים ברחו מלוב בשבועיים האחרונים, רובם זרים שעבדו בחברות נפט בינלאומיות ועובדים זרים ממדינות כמו מצרים ומדינות אסיה.



הקפאת נכסיה של הממשלה באירופה ובארה"ב, כמו גם הבריחה של העובדים הזרים החיוניים לתעשיית הנפט ולמגזרים אחרים והמשקיעים הזרים, הובילה את לוב למשבר כלכלי, בנוסף למשבר הפוליטי. לדברי אנליסטים, לוב סובלת ממחסור חמור בנזילות, בנוסף לנפילה בערכו של הדינר שנגרמה בשל נהירה לדולרים. הממשלה ניסתה לייצב את מחיריהם של מוצרי יסוד כמו לחם, אולם הדבר לא מנע מחסור במזון.



אם קדאפי יצליח בדרך כלשהי לשמור על מושכות השלטון, לוב תחזור לימים בהם נחשבה מצורעת וסבלה מסנקציות כואבות ונידוי עולמי. קרן ההשקעות הממשלתית שלה אמנם הסתכמה ב-60-70 מיליארד דולר, לפי הערכות, אך נכסים בסך עשרות מיליארדי דולרים כבר הוקפאו על ידי אירופה וארה"ב. גם אם קדאפי יודח, תתקשה לוב לשקם את תעשיית הנפט, וללא נפט היא תעבור תהליך ארוך, שבו תידרש למצוא מקורות הכנסה אחרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully