וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עימות באוצר על מינוי בכירים בחברות ממשלתיות

מאת מוטי בסוק

21.3.2011 / 7:01

דורון כהן, מנהל רשות החברות, דורש כי לתפקיד סמנכ"לי כספים בחברות ממשלתיות ימונו רק רואי חשבון מנוסים בעריכה או בביקורת של דו"חות כספיים. אודי ניסן, ראש אגף התקציבים, חושש כנראה שהדרישה תעמוד בדרכם המקצועית של בוגרי האגף



>> ניסיון של מנהל רשות החברות הממשלתיות, רו"ח דורון כהן, להביא לשדרוג מקצועי בתפקיד סמנכ"לי הכספים ברשות החברות הממשלתיות נתקל בהתנגדות של ראש אגף התקציבים ומי שכיהן לפניו בתפקיד, אודי ניסן, והתפתח לעימות מקצועי ואישי בין השניים.



תפקיד סמנכ"ל הכספים בכ-100 החברות הממשלתיות נחשב לאחד התפקידים החשובים בהן. לפי הדרישה של כהן בחוזר שהופץ בכל החברות הממשלתיות ב-8 בפברואר 2011, נקבע כי מועמד לתפקיד סמנכ"ל כספים בחברה ממשלתית יהיה חייב להחזיק בתואר בחשבונאות, וכן בניסיון בעריכה או בביקורת של דו"חות כספיים בחברות בעלות היקף משמעותי. תקופת הניסיון שבה יידרש תחושב לפי דירוג החברה הממשלתית (למשל, 10 בחברת החשמל) פחות שתיים, ולא פחות מניסיון של שלוש שנים. במקרה שבו יידרש מינויו של בעל תואר שני בכלכלה או במינהל עסקים, יידרש המועמד להוכיח ניסיון פיננסי לתקופה של שלוש שנים נוספות, וכן להציג נימוקים מיוחדים למינויו.בנוסף, לפי הדרישה של כהן, מעתה ייבחרו סמנכ"לי הכספים בחברות הממשלתיות כפי שמתמנים המנכ"לים שלהן, בהליך מינוי פומבי ושקוף באמצעות ועדות איתור. כהן החל לטפל בנושא הדיווח החשבונאי, תוך התמקדות בכישורי סמנכ"לי הכספים, מיד עם כניסתו לתפקיד, וייחס לו חשיבות רבה. בחוזר שהפיץ נכתב כי מטרת החוזר היא "לקדם את המינהל התאגידי בחברות הממשלתיות תוך שמירה על רמת מקצועיות ואחריות גבוהה בהנהלת החברה".

רק 65% עומדים בדרישות



כהן מונה לתפקיד מנהל רשות החברות הממשלתיות לפני כשנה וחצי, והחליף בתפקיד את אודי ניסן - שניהם חברים בפורום הנהלת האוצר.



ניסן מתנגד להוראות החדשות של כהן. לדברי בכירים באוצר, הוא חושש כי ההוראות החדשות יחסמו את דרכם של בוגרי אגף התקציבים לתפקיד סמנכ"לי כספים בחברות הממשלתיות, כפי שהיה מקובל בעשרות השנים האחרונות. רוב בוגרי אגף התקציבים הם בוגרי פקולטות למינהל עסקים וכלכלה, ואינם רואי חשבון. הם גם אינם מוכשרים לעריכת דו"חות כספיים או ביקורת שלהם ובוודאי אין להם ניסיון בכך.



עם זאת, היעדר השכלה פורמלית בראיית חשבון לא מנע מחלקם בעבר להתמנות לתפקיד חשבים בחברות ממשלתיות, כולל חברות גדולות ביותר. כך למשל, מונו הראל בלינדה ואבי גפן, שהיו סגני ראש אגף התקציבים, לסמנכ"לי כספים בחברות החשמל ובמקורות, בהתאמה. אמיר שביט, גם הוא יוצא אגף התקציבים, סיים באחרונה תפקיד של סמנכ"ל כספים ברכבת ישראל.



העימות בין כהן לניסן מעיב על מערכת היחסים במשרד האוצר והגיע לשולחנו של שר האוצר, יובל שטייניץ. לפי שעה לא נדרש השר להכריע בעניין ותוכניתו של דורון כהן מתקדמת כמתוכנן. בכירים באוצר אמרו כי הגם שהם מבינים מהיכן מגיעה ההתנגדות של ניסן למהלך של כהן, תמוהה בעיניהם העובדה שניסן "עושה זאת מהמקפצה".



ב-1 במארס 2010 שלחה התנועה למען איכות השלטון בישראל מכתב בנושא זה ליובל שטייניץ ולדורון כהן. במכתב מציינת התנועה כי, "סוגיית נושאי המשרה בחברות הממשלתיות והפיקוח על הנהלים הינה סוגייה בעלת חשיבות ציבורית אדירה".



התנועה מזכירה כי הנושא עלה לא פעם בדו"חות מבקר המדינה וכי ב-2007 כתב המבקר: "נוכח הליקויים בהליכי המיון, מן הראוי שתשקול לקבוע נהלים שיחייבו את החברות הממשלתיות לאייש משרות של בכירים באמצעות ועדה שבה יישבו מומחים חיצוניים". התנועה מדגישה כי "לאור שינוי התקינה הבינלאומית בתחום ראיית החשבון והצורך בהתאמת החברות הממשלתיות בישראל לדרישות התקינה הבינלאומית, נדרשת מקצועיות גבוהה במיוחד מנושאי המשרה הפיננסיים בחברה".



בתשובה לתנועה לאיכות השלטון, שעליה חתומה לילי אילון, סגנית מנהל רשות החברות הממשלתיות, מודגש כי, "רשות החברות סבורה כי היעדר מקצועיות גבוהה, במיוחד בעולם של תקינה בינלאומית, יכול להוביל לתוצאה של דו"חות שאינם משקפים את המציאות העסקית והכלכלית של החברות". אילון מציינת כי רשות החברות עשתה מיפוי של סמנכ"לי הכספים בחברות הממשלתיות ומצאה כי ב-23 החברות המשמעותיות ביותר, 15 סמנכ"לי כספים - 65% מנושאי התפקיד - עומדים בדרישות החוזר. ואולם, אילון סייגה אמירה זו והבהירה "כי חלקם לא עמדו בדרישות החוזר בזמן מינוים". רשות החברות עשתה גם מיפוי של חברות הנסחרות במדד ת"א 100 וגילתה כי 93% עומדים בתנאי החוזר וגם עמדו בדרישותיו בעת מינוים.



לדברי אילון, "חלקם של נושאי המשרה שמונו היו חסרים השכלה חשבונאית וגם חסרים כל ניסיון בגיוס כספים, בעריכת הסכמים, ביישום ביקורות ובדו"חות כספיים".



אתמול נמסר מהתנועה לאיכות השלטון כי "מנהלי הכספים בחברות הממשלתיות הינם שומרי סף קריטיים לתפקוד תקין של החברות, שבמקרים רבים כשלו במבחן המציאות".



עד מועד סגירת הגיליון לא נמסרה תגובתו של ניסן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully