וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פז תרכוש מרולס רויס טורבינת גז ב-60 מיליון דולר

מאת אבי בר-אלי

21.3.2011 / 7:01

בלעדי פז מתכוונת להקים עד סוף 2012 תחנת כוח שנייה במתחם בית הזיקוק באשדוד; תחל בקרוב במגעים לרכישת גז טבעי



>> קבוצת פז מאיצה את מהלכיה לקראת הקמתה של תחנת הכוח הפרטית השנייה בחצר בית הזיקוק באשדוד (בז"א).

ל-themarker נודע כי פז מנהלת מו"מ מתקדם עם חברת רולס רויס הבריטית על רכישת טורבינת הגז בעבור התחנה בעלות של כ-60 מיליון דולר. זאת, לאחר שרולס רויס סיפקה גם את הטורבינה בעבור תחנת הכוח הראשונה שחנכה פז במקום לפני שנתיים. לצד רולס רויס מנהלת פז מגעים בעניין גם עם ג'נרל אלקטריק.



פז מתעתדת להקים במתחם עד סוף 2012 תחנת כוח שנייה בהספק 60 מגה-ואט, שתמכור חשמל לצרכנים פרטיים ולרשת החשמל, ותספק כ-60 טונה קיטור בשעה לצורכי בית הזיקוק שבשליטתה. את עבודות הקבלנות תבצע פז, כשתכנון הפרויקט הופקד בידי קבוצת בייטמן של בני שטיינמץ.



פז מפעילה זה כשנתיים תחנת כוח פרטית בהספק של 45 מגה-ואט הפועלת בטכנולוגיית קו-גנרציה (ייצור משולב של חשמל וקיטור), שאותה הקימה בהשקעה של כ-30 מיליון דולר בחצר בז"א. התחנה מספקת 25 מגה-ואט וכ-52 טונה קיטור בשעה לצרכיו של בית הזיקוק. את יתרת החשמל המיוצר בתחנה - כ-20 מגה-ואט - מוכרת פז למפעל השבבים נומוניקס שבקרית גת. מדובר בחוזה חמש-שנתי שיפקע ב-2014 למכירת 20 מגה-ואט בשעה תמורת 15 מיליון דולר בשנה.



פז ציינה בעבר כי הפעלתה של תחנת הכוח תוזיל את עלות החשמל והקיטור של בית הזיקוק, נוסף על הכנסות צפויות ממכירת עודפי חשמל לצרכנים או לרשת החשמל הארצית, באופן שיתרום לשיפור הרווח הגולמי של הקבוצה בסך כ-35 מיליון שקל בשנה.



הפעלתה של תחנת הכוח החדשה תדרוש מפז לנהל כבר בחודשים הקרובים מו"מ לרכישת גז לתפעול שתי תחנות הכוח. זאת, משום שהחוזה הנוכחי של פז מול שותפות ים תטיס של דלק ונובל אנרג'י אמור לפקוע בתוך שנתיים-שלוש.



בספטמבר 2004 חתם בז"א (אז תחת בזן הממשלתית) על חוזה עם ספקית הגז ים תטיס לרכישת גז טבעי בהיקף של 1.3 bcm לצורך פעילותו השוטפת, וכן בעבור הסקתה של התחנה הפרטית. הסכם זה, שהוערך ב-120 מיליון דולר, יועד ל-4-6 שנים בלבד, שהתארכו משום הפעלתה המאוחרת של תחנת הכוח. הפעלתן של תחנות הכוח בסוף 2012 תהפוך את פז ליצרן החשמל הפרטי הגדול במשק בטכנולוגיית קו-גנרציה עד כניסתן של דלק ואדלטק לענף זה. בשבוע שעבר פורסם כי גם קבוצת דור אלון של דודי ויסמן ושרגא בירן נכנסה לנישה זו של תחנות קו-גנרציה ותקים בעבור חברת סוגת תחנת כוח בהשקעה של 100 מיליון דולר בקרית גת.



פעילות החשמל של פז הורחבה לפני שנתיים גם לענף הסולארי. במסגרת זו ייסדה החברה את חברת פז סולאר, לייזום פרויקטים לייצור חשמל במתקנים פוטו-וולטאיים (p.v) קטנים ובינוניים. כפי שפורסם באחרונה, ניהלה פז מגעים למכירת השליטה בחברה זו לענקית האנרגיה הצרפתית edf.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully