וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה באמת עולה לציבור השכר המופרז למנהלים

יורם גביזון, יורם גביזון

21.3.2011 / 7:01

BenchMarker



>> שכר הבכירים בחברות הציבוריות, המתפרסם בימים אלה כחלק מהדו"חות הכספיים השנתיים, חצה בשנים האחרונות את גבולות הסביר על פי מדדים יחסיים ומוחלטים. אחת הדרכים לבחון את השפעת העלייה בשכר הבכירים היא לנסות לאמוד את פגיעתה בבעלי המניות.

רואה החשבון בעז יפעת, המתמחה בחשבונאות חקירתית, סבור שהדרך לעשות זאת היא באמצעות הערכת הפגיעה בשווי אחזקתם של בעלי המניות מהציבור כתוצאה מתשלום שכר מופרז לחמשת מקבלי השכר הבכירים בחברה ציבורית ביחס לשכר תקני. שכר תקני סביר, להערכתו, הוא פי שלושה מעלות שכרו של יו"ר רשות ניירות ערך שהיתה 786 אלף שקל ב-2009 - כלומר כ-2.4 מיליון שקל בשנה.



כך למשל חמשת מקבלי השכר הגבוה בחברת בזק, שקיבלו ב-2010 שכר בעלות של 24.8 מיליון שקל (לא כולל תשלום מבוסס מניות שאינו גורע מיתרת המזומנים שבקופת החברה), קיבלו על פי מדד השכר התקני שכר עודף בסכום של 13 מיליון שקל ב-2010. למזלם של המשקיעים הציבור כולו, באמצעות מס הכנסה, משתתף בשכרם העודף של בכירי בזק והבכירים בחברות הציבוריות.



אלא ששכר הוא הוצאה מוכרת לצורך מס, ועל כן 25% מעלות השכר, שיעור מס החברות ב-2010, נופלים על כתפי כלל האזרחים. מכאן שהפגיעה נטו ברווח הנקי של החברה מגיעה ל-9.8 מיליון שקל בשנה, כשחלקם של המשקיעים מהציבור (להבדיל מבעלי השליטה), שמחזיקים ב-68.6% ממניותיה של בזק, בסכום זה הוא 6.7 מיליון שקל בשנה. הקיטון ברווח הנקי של בזק מפחית את שווי אחזקותיהם של בעלי המניות מהציבור בגובה הפגיעה השנתית המוכפלת במכפיל הרווח של החברה, 12, כלומר ב-80 מיליון שקל.



אם נצרף לסכום זה גם את שווי האופציות של בכירי בזק, שהוקצו על פי סעיף 102 (א) לפקודת מס הכנסה ועל כן שוויין אינו מוכר לצורכי מס, תגדל הפגיעה בשורת הרווח הנקי ב-8.9 מיליון שקל לשנה, כלומר נגיסה של 73 מיליון שקל נוספים ו-153 מיליון שקל בסך הכל בשווי אחזקות הציבור בחברה על פי מכפיל רווח 12.



זהו תשלום יתר לא מבוטל כשמדובר בחמישה בכירים, אולם שיעורו מהשווי הכולל של אחזקות הציבור במניות בזק מגיע ל-0.8%.



זה אינו המקרה כשמדובר בד"ר משה בן שאול, בעל השליטה ומנכ"ל אילקס, שמשווקת מוצרי דיאגנוסטיקה למעבדות. בן שאול קיבל ב-2010 שכר בעלות כוללת של 7.6 מיליון שקל, כלומר 5.3 מיליון שקל בשנה מעבר לשכר התקני. בניכוי מגן המס על הוצאת השכר המוכרת מגיעה הפגיעה השנתית ברווחיה של החברה ל-4 מיליון שקל נטו.



בהתחשב בעובדה שאילקס נסחרת במכפיל רווח של 9.7, השכר העודף גורם לירידה של 38 מיליון שקל בשווי השוק של החברה, והציבור והמשקיעים המוסדיים, שמחזיקים ב-26% ממניותיה של אילקס, סופגים ירידה של 10 מיליון שקל בשווי אחזקתם, כלומר 13% משווי אחזקתם הכולל - כך שבמובן מסוים אילקס מדיקל, חברה רווחית ומנוהלת היטב, היא חברה פרטית שרשומה למסחר בבורסה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully