וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההכנסות מהגז יתחלקו בין "קרן עושר לאומית" להחזר החוב של המדינה

מאת מירב ארלוזורוב

21.3.2011 / 7:01

האוצר, בנק ישראל והמועצה הלאומית לכלכלה מגבשים החלטה על הקמת הקרן לאחר אישור המלצות ששינסקי בכנסת



האוצר, בנק ישראל והמועצה הלאומית לכלכלה מגבשים החלטה על הקמת קרן עושר לאומית. ההסכמה המתגבשת היא כי הקרן תוקם מיד, לאחר שיאושרו המלצות ועדת ששינסקי בכנסת, וכי הכנסות המדינה מאוצרות הגז והנפט שבשטחה יתחלקו בין הקרן לבין הקטנת החוב הלאומי של מדינת ישראל.



ההסכמה המתגבשת נוגעת לשתי נקודות עיקריות. האחת, קרן העושר הלאומית תוקם באופן מיידי ולא ימתינו עם הקמתה עד שמדינת ישראל תצליח להקטין את החוב שלה לרמה של 60% מהתוצר. החשב הכללי באוצר, שוקי אורן, אמר השבוע ל-themarker כי אין טעם להקים קרן חיסכון לאומית כל עוד ישראל שקועה בחובות גדולים - יחס החוב-תוצר של ישראל הוא כיום 75%. בישראל נקבע כלל פיסקלי, הקושר בין היקף החוב להיקף התקציב, כל עוד החוב גבוה מ-60%. לדברי אורן, אין טעם לסטות מהכלל הפיסקלי כל עוד ישראל לא הגיעה ליעד החוב שקבעה לעצמה, ולכן אין טעם לדון בהקמת קרן חיסכון לאומית בעשור הקרוב.







לעומתו, ראש המועצה הלאומית לכלכלה, יוג'ין קנדל, אמר ל-themarker כי אסור להמתין עם הקמת הקרן. קנדל הוסיף כי התקבולים מן הגז צפויים להיות קטנים מאוד בשנים הקרובות, לא יותר מכמה מאות מיליוני שקלים בשנה, ורצוי להתחיל ולצבור ניסיון בניהול קרן עושר לאומית דווקא בסכומים קטנים - כך שבעוד כעשור, כשהתקבולים מן הגז יגיעו לסכומים משמעותיים של 5-10 מיליארד שקל בשנה, הקרן כבר תהיה ערוכה לקליטתם.



בנוסף, גם במשרד האוצר וגם במשרד ראש הממשלה יש מי שמעריכים כי מבחינה פוליטית נכון להקים את הקרן כיום, כאשר הסכומים המדוברים הם קטנים בלבד. להערכתם, כאשר התמלוגים מהגז יצטברו לסכומים משמעותיים, ההסתברות לשכנע את חברי הכנסת להפריש את הסכומים לקרן חיסכון יהיו קטנים בלבד. ההסכמה המתגבשת מעלה כי העמדה של קנדל הועדפה על עמדתו של שוקי אורן.



ההסכמה השנייה המתגבשת היא לגבי שירות שתי המטרות - הקטנת החוב הלאומי וצבירת קרן עושר - בו-זמנית. לשם כך יצטרכו להגיע לכלל חלוקה שיקבע איזה שיעור מהכסף יופנה להקטנת החוב ואיזה שיעור יופנה לקרן חיסכון. ההערכה היא כי ככל שהחוב יקטן, כך יגדל שיעור הכסף שיזרום לקרן העושר.



עם זאת, אין עדיין הסכמה לגבי חלוקת הכסף בין שתי המטרות. בנוסף, עדיין לא גובשו כל הפרטים לגבי ניהול קרן העושר - מי ינהל אותה, כיצד, מה יהיו מגבלות ההשקעה בה, וכן מה יהיו המגבלות על השימוש בכספים שנצברו בה, במטרה לוודא שקרן העושר הלאומית לא תשמש למטרות תקציביות שוטפות, אלא תעמוד לרשותה של מדינת ישראל כדי לחלץ אותה במקרה של אסון לאומי כבד - רעידת אדמה, מלחמה או כל אסון אחר. שר האוצר, יובל שטייניץ, צפוי להקים צוות לקביעת הכללים לניהול הקרן - לאחר שיאושרו המלצות ששינסקי בכנסת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully