וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגז המצרי חזר - אבל בז"ן לא קיבלה אישור להשתמש בו

אבי בר-אלי

21.3.2011 / 8:56

עבודות בטיחות מעכבות ככל הנראה את חברת בז"ן מקבלת היתר להזרים את הגז המגיע ממצרים. המפעלים של החברה לא חוברו לצנרת הגז

חודש חלף מאז חנך ראש הממשלה בנימין נתניהו את צינור הולכת הגז הטבעי למפרץ חיפה, אך הצינור לא הזרים עדיין ולו קוב גז אחד ללקוחות הגדולים שמשוועים לו - ובראשם בית הזיקוק לנפט (בז"ן) והחברות הבנות כרמל אולפינים וגדיב תעשיות מקבוצת החברה לישראל.

ל-TheMarker נודע כי אף שעבודות התשתית להנחת צינור הגז החדש ולחיבורו כבר הושלמו, רשות הגז שבמשרד התשתיות לא העניקה למפעלים היתר הזרמה - ככל הנראה, בטענה כי עבודות הבטיחות במקום לא הושלמו. לפיכך, לא אושר למעשה חיבורם של המפעלים לצנרת הגז.

בז"ן דיווחה בעבר כי המעבר לשימוש בגז טבעי יביא לחיסכון כולל של 130 מיליון דולר בשנה בזכות ההתייעלות בצריכת האנרגיה שלה, החיסכון בעלויות אחזקה והקטנת עלויות אנרגיה משום הפסקת שריפת המזוט היקר לצרכיה התפעוליים.

ואולם, מעבר לנזק הכספי הנגזר מן העיכוב בחיבור לגז, תלוי ועומד נגד בז"ן ומנהליה צו אישי בחתימה השר להגנת הסביבה, אשר מחייב את החברה להפחית את פליטות המזהמים משטח המפעל ללא קשר להשלמת תשתית הזרמת הגז הטבעי. צו זה נחתם בסוף נובמבר 2009, ואמור להיכנס לתוקף בחלוף 18 חודשים, כלומר בסוף מאי הקרוב. בשנים האחרונות סבלה בז"ן מעיכובים מתמשכים בחיבורה לתשתית הגז.

במשך כשנתיים מנעה מחלוקת עם בעלי הקרקעות הדרוזים בעיר הכרמל את קידום פרויקט הנחת צינור הגז מחגית (סמוך לאליקים) למפרץ חיפה, וזו אף גררה את שינוי תכנון הפרויקט. בשנה שעברה נסוגו שותפות תמר מסיכום עקרוני שאליו הגיעו עם החברה לישראל, לרכש גז טבעי עבור חברות הקבוצה, וזו נאלצה לפצל את רכש הגז בין תמר לבין הספקית המצרית המתחרה, EMG. משהושלם פרויקט התשתית, לפני כחודש, גרם פיצוץ בצינור גז בסיני להפסקת הזרמת הגז הטבעי ממצרים לישראל - וזה חודש רק בשבוע שעבר.

0.6 מיליארד מ"ק גז טבעי

בדצמבר האחרון חתמה בז"ן עם EMG על חוזה לאספקת גז טבעי למשך 20 שנה. מדובר ברכישה של 0.6 מיליארד מ"ק (BCM) גז טבעי מתוך 1.1 BCM שלהם זקוקה בז"ן לצרכים תפעוליים שוטפים גם בחברות הבנות כרמל אולפינים וגדיב. אספקת הגז, כך נקבע, תחל כבר ברבעון הראשון של 2011, ותגדל בהדרגה עד 2014. עוד נקבע כי עד סוף 2011 תידרש בז"ן להודיע ל-EMG על כמות הגז הסופית שאותה תרצה לרכוש במסגרת ההסכם.

שוויו הכולל של הגז שתרכוש בז"ן לאורך 20 שנה מוערך בטווח של 1.8-2.9 מיליארד דולר. חוזה הגז של בז"ן היה אחד מחמישה חוזים שעליהם חתמה החברה לישראל מול EMG לרכישת 40% עד 50% מהגז טבעי הדרוש לחברות הבנות שלה, בהיקף כולל של 3.2-4.3 מיליארד דולר. באשר ליתר הגז הנדרש שמרה לעצמה הקבוצה את האפשרות לרכוש אותו משותפות תמר, ואולם במקביל חתמה על חוזי אופציה מול המצרים לרכישתו באותם התנאים שעליהם סיכמה כעת.

תוקפם של חוזי האופציה אמור לפקוע במהלך 2011, והחל בסוף מארס. לפיכך נודע כי החברה לישראל פנתה באחרונה ל-EMG בבקשה לדחות בשלושה חודשים את מועדי פקיעת האופציה. זאת, על רקע המשא ומתן המוקפא בינה לבין שותפות תמר - והדיווחים בדבר כוונת השותפות לשנות את תנאי העסקה, לרבות ייקור הגז. מדובר בחוזים לרכישת 0.3 BCM בשנה עבור תחנת הכוח של OPC במישור רותם שבנגב - ורכישת 0.53 BCM בשנה עבור מפעלי ים המלח מקבוצת כי"ל.

ממשרד התשתיות נמסר בתגובה כי לכשיושלמו הבדיקות הנדרשות תתאפשר הזרמה.

מבז"ן נמסר בתגובה כי היא ממתינה להפעלת הצינור בהקדם האפשרי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully