וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פינקסו: המטבע היפני לא יזוז בתקופה הקרובה – יישאר על 81 ין לדולר

TheMarker Online

21.3.2011 / 9:31

"הודעת ה-7G הביאה לשינוי מגמה חד ולהערכתנו בכך הוועדה רוצה לסמן לספקולנטים איזור שבו לא יהיה ניתן להפיק רווחים לכאן או לכאן"



האירועים ביפן העירו את שוק המט"ח מתרדמתו והכניסו אותו לתנועות חדות שלא נראו בו זמן רב. המטבע היפני מרכז את מירב תשומת הלב. הין החל במסע של עיליה חדה ביחס למטבעות המובילים בדיוק בהתאם לתחזית ובהתאם להתנהגותו בשנת 1995 ברעידת האדמה בעיר קובי שביפן. המחיר אז הגיע לשיא ונגע בשער של 79.88 ין לדולר. ביום חמישי האחרון שיא זה נשבר והמטבע היפני הגיע לרמת שיא חדשה של 76.31 - התחזקות של 8% ביחס לדולר, 7% מול היורו ו-8.65% ביחס לפאונד מאז הכה הצונאמי ביפן.



בשנת 1995 ברעידת האדמה בקובי צנח מדד הניקיי ביפן בכ-28% והין התחזק בשיעור של כ-17% עד לשלב בו החליטו היפנים להתערב על ידי הורדת ריבית וגרמו להיחלשותו של המטבע בכ-27%.



כלי זה לא קיים כיום בידי הבנק המרכזי ביפן שכן הריבית שם כבר עומדת תקופה ארוכה על שיעור של 0.1%, ריבית אפסית שתאלץ את הבנק ביפן לנקוט באמצעים אחרים כמו צעדים מוניטאריים מרחיבים כגון הדפסת כסף או רכישת אג"ח מהציבור.



במידה והיפנים יבחרו להתערב על ידי רכישת מטבע זר, האפקט עשוי להיות חזק אך לטווח מאוד קצר כפי שראינו בשאר העולם במקרים דומים ואף במדינה קטנה במזרח התיכון שלא אומרת נואש בנושא. בספטמבר 2010 התערבה יפן בשער המטבע המקומי כאשר המטבע המקומי עמד על 83 ין לדולר הן באופן עצמאי והן בסיוע הבנק המרכזי באירופה שמכר ין בעצמו. התערבות זו, ראוי לציין, נדירה מאוד בהתנהלות הבנק המרכזי היפני.



קולות הסוחרים נשמעו לרחוק ואם לפני כמה ימים לא היה גורם שמוכן להמר על כך שהיפנים יתערבו במסחר היום נראה כי אין מנוס מהתערבות שכזו. הכלכלה היפנית סובלת מביקוש נמוך לתוצרת מקומית לאורך שנים ודפלציה מתמשכת ועל מנת להילחם בכך יש צורך במטבע מקומי חלש.



יש לזכור כי ההיסטוריה בהחלט מוכיחה כי הבנק המרכזי ביפן איננו שש להתערב בשוק המט"ח. נציין כי הסוחרים יודעים שהיפנים לא יודעים להתערב ולכן במידה רבה דרך עבודה זו מזמנת לשוק המט"ח ספקולנטים רבים אשר בהחלט עשויים להטות את המטבע כנגד רצונו של הבנק המרכזי.



ואמנם יפן בחרה להשהות את פעולותיה אך מדבריו של נגיד הבנק המרכזי של יפן עלו האשמות חמורות כלפי הספקולנטים שגומרים למטבע היפני להתחזק. "גנבים חמקמקים", קרא להם. בתוך כך, מוצא פיהם של ועידת ה-g7 אשר רבים ציפו לה, לא איחר לבוא וביום חמישי בלילה החליט הארגון, ביוזמה של הנגיד הצרפתי ובתאום עם בן ברננקי, יו"ר הפדרל רזרב, ז'אן קלוד טרישה ונגיד הבנק המרכזי ביפן, מסאקי שיראקווה, על סיוע הומאניטארי ליפן והחלשת הין אל מול מטבעותיהם.



בעקבות ההחלטה חזר היין לרמותיו ערב רעידת האדמה והספיק להשיל מערכו 6.61% ביחס לדולר ולשוב לשער של 81.40. הין אף ביצע תנועה של 8% אל מול היורו לשער של 115 ין ליורו ו-8% אל מול הפאונד לרמה 131.45.



החלטה זו נעשתה על אף שהיא נוגדת את האינטרסים הכלכליים של הפדרל רזרב והבנק המרכזי האירופי. אך ליתר דיוק נראה כי הגלובליזציה היא זו שהכריעה ומה שבהחלט לא חסר כעת לאירופאים ולאמריקאים זה מיתון כבד ביפן שילווה ביין חזק שיקשה על יפן להתאושש מהמכה הכואבת והעצובה שקיבלה.



תעשיית הייצור ביפן תפגע וכמות הייצור המופק ביפן עשוי לקטון אך בהחלט ייתכן כי הביקוש המקומי למוצרים במדינה יגדל כתוצאה מהצורך לשקם עסקים רבים. גורם נוסף שעשוי להשפיע על שער המטבע הוא מדד הניקיי המקומי: מדד זה הספיק לאבד כ-20% מערכו מאז האסון ובעקבות ההתערבות הצפויה של ה-g7 - הספיק להחזיר לערכו כ 9% כך שבסיכום איבד 11% בקצת יותר משבוע של מסחר.



כידוע, תנאי שוק נורמאלים מלמדים אותנו כי בורסה ומטבע הולכים לרוב בכיוונים אחרים מכיוון שהם מהווים אלטרנטיבות השקעה שונות. אך יש לזכור כי המצב הנוכחי הוא לא מצב טבע אשר מלמדים בפקולטות לכלכלה והתערבות מאסיבית שכוללת גם את יפן עצמה בצעדים מוניטארים מרחיבים עשויים לחזק את הבורסה וגם את המטבע המקומי בעת ובעונה אחת.



לסיכום, מחיר היין הנוכחי אמנם חזר לרמות ריאליות מבחינת השוק ומבחינת הכדאיות ליפן ופעולת ההתערבות בהחלט הייתה צפויה. פעולה זו הגיעה מהר יותר מאשר הפעולות שקיימה ממשלת יפן בשנת 1995 ובמידה וההיקף יהיה רחב עשויות הפעולות להשאיר את הין באזור 81 ין לדולר - מחיר שעימו מוכנה ממשלת יפן לחיות-מעיין "הרע במיעוטו".



להערכתנו בטווח הארוך הין ייחלש אך בטווח הקצר אנו צופים שהין יישאר ברמות האלה כמעין איזור שבו פוטנציאל הרווח בו נמוך מאוד.



הכותב הוא יפתח דרורי - אנליסט פינקסו מקבוצת למבקס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully