וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דלק US רוכשת את חברת האנרגיה האמריקאית Lion Oil ב-143 מיליון דולר

מיכאל רוכוורגר

21.3.2011 / 12:03

עדיין לא נסגר אופן המימון של העסקה; מתנהלת מו"מ מול הבנקים הזרים והישראלים וכן מול קבוצת דלק



לאחר חודשים של חיפושים אחר רכישת בית הזיקוק בארה"ב או קנדה, דיווחה היום , זרוע האנרגיה האמריקאית של קבוצת של יצחק תשובה, על העסקה לרכישת השליטה בחברת האנרגיה האמריקאית ליין אוייל (lion oil) האמריקאית, שבשליטת חברת ארגון אינק (ergon inc).



נכון להיום, מחזיקה דלק us, המנוהלת על ידי עוזי ימין, בכ-34.6% מהון המניות של lion oil, אותן היא רכשה בשנת 2007 בעסקת מניות ומזומן בהיקף של כ-143 מיליון דולר. כעת, היא רוכשת 53.7% נוספים תמורת סכום כולל של כ-145 מיליון דולר, המשקף ל-lion oil שווי של כ-270 מיליון דולר - בדומה להונה העצמי של lion oil נכון לסוף ינואר 2011 אך נמוך משמעותית מן השווי שלפיו בוצעה העסקה ב-2007.







מתווה העסקה, האמורה לפי דלק us להיות מושלמת במהלך הרבעון השני של 2011, כולל מתווה של תשלום במזומן למוכר של 50 מיליון דולר, הקצאה של מניות דלק us בשווי של כ-45 מיליון דולר ( המהוות נכון להיום כ-6.5% מהון המניות של דלק us), הנפקה על ידי lion oil למוכרים (חברת ארגון) ושטר חוב חדש של 50 מיליון דולר, הנושא ריבית שנתית של 4% שיפרע ב-5 תשלומים שנתיים שווים ויהיה מגובה בערבות דלק us.



כמו כן, תעביר lion oil לדלק us את זכויותיה בצינור נפט בשווי של כ-50 מיליון דולר וכן את כל מלאי האספלט כנגד פירעון חוב של lion oil לארגון. בנוסף, סוכם בין הצדדים כי דלק us תסייע ל-lion oil לממן מחדש את ההון החוזר נטו שלה, הממומן כיום בסיוע של ארגון.



דלק us עדיין לא סגרה את אופן המימון של העסקה והיא מנהלת בימים אלה מגעים מול הבנקים הזרים והישראלים וכן מול קבוצת דלק, המנוהלת על ידי אסי ברטפלד.



דלק us, מוחזקת כיום בכ-71.6% על ידי קבוצת דלק, מפעילה את בית הזיקוק גלוריה בטיילר, טקסס, שהוא בעל כושר זיקוק של כ-60 אלף חביות ביום. בנוסף, מחזיקה ומפעילה החברה כ-410 תחנות תדלוק וחנויות נוחות ב-8 מדינות בארה"ב, וכן מחזיקה בבעלותה בכמה טרמינלים לשיווק וניפוק דלקים.



בעקבות המשבר וירידה במרווחי הזיקוק, צנחה מניית דלק us בשנים האחרונות בעשרות אחוזים, אך בעקבות ההתאוששות מרווחים מאז תחילת השנה זינקה המניה בכ-65% והיא נסחרת כיום לפי שווי שוק של כ-654 מיליון דולר - עלייה המשקפת ציפייה של השוק לתוצאות טובות יותר ב-2011 לעומת הפסד של כ-80 מיליון דולר ב-2010.



עם השלמת הרכישה, תעביר דלק us לשליטתה את בית הזיקוק של lion oil, בעל יכולת זיקוק של 80 אלף חביות ביום ברמת מורכבות של 9.0, הממוקם באל-דוראדו שבמדינת ארקנסו. בנוסף, תחלוש דלק על מערכת צינורות להולכה ואיסוף של נפט גולמי באורך כולל של 800 מייל וכן על שלושה מסופים לשיווק דלקים הממוקמים בממפיס ובנאשוויל, טנסי ובאל-דוראדו שבארקנסו.







בנוסף, בבעלות lion oil מסוף לשיווק אספלט בארקנסו. נכון להיום, האחזקה ב-lion oil מוצגת בספרי דלק us כנכס זמין למכירה, שבגינו החברה לא רושמת רווחי/הפסדי אקוויטי אלא ההשקעה מוצגת לפי שווייה ההוגן בתאריך הדו"ח. נכון לסוף 2009, השקעה זו הייתה רשומה בספרי דלק us בכ-131.6 מיליון דולר בעוד שבעקבות ההפחתה של כ-60 מיליון דולר שבוצעה בגין החזקה זו ברבעון הרביעי של 2010, שווייה של החזקה זו ירד לכ-71.6 מיליון דולר נכון לסוף 2010.



"רכישת בית הזיקוק באל-דוראדו צפויה למעלה מלהכפיל את כושר הזיקוק של החברה להיקף של כ- 140 אלף חביות ביום. מיקומו של בית הזיקוק מאפשר גישה אופטימלית למגוון מקורות של נפט גולמי בכללם נפט גולמי מקומי, נפט שמקורו באזור מפרץ מקסיקו ונפט גולמי זר. בית הזיקוק באל-דוראדו עומד בתקני איכות הסביבה לייצור דלקים. במהלך שנת 2009 הורחב ושופץ בית הזיקוק, כאשר השיפוץ הבא צפוי להתבצע בשנת 2014", אמר המנכ"ל עוזי ימין.



לדבריו, "זוהי רכישה אסטרטגית אשר תסייע לנו לממש את היעד להפוך לחברה בעלת פעילות משמעותית בכל שרשרת הייצור והשיווק של דלקים. לראשונה בהיסטוריה של החברה, נהיה הבעלים והמפעילים של בית זיקוק בעל יכולת לספק מוצרים לחלק מרשת תחנות התדלוק שלנו באזור מדינות טנסי וארקנסו. עסקה זו תרחיב במידה רבה את יכולת שיווק הדלקים שלנו ותאפשר חדירה אל שווקים חדשים. מאל-דוראדו נוכל לשווק מוצרים למסופים שלנו ולמסופים של צדדים שלישיים לאורך איזורים נרחבים מאיזור מפרץ מקסיקו עד למרכז ארה"ב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully