וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלי יונס: "מחירי הדירות יירדו במהלך 2011"

שלומית צור

21.3.2011 / 13:50

לפי מנכ"ל בנק מזרחי-טפחות, מחירי הדירות יירדו במהלך השנה הקרובה, מאחר ולטעמו אין בועת נדל"ן בארץ. לדבריו, "אין ביקוש עקר, אלא ביקוש אמיתי של אנשים שזקוקים לדירה בישראל"

"אין בועת נדל"ן ושום דבר לא עומד להתפוצץ" - כך אמר מנכ"ל בנק מזרחי-טפחות, אלי יונס, במסיבת עיתונאים שהתקיימה הבוקר במשרדי הנהלת הבנק. "אין ביקוש עקר, אלא ביקוש אמיתי של אנשים שזקוקים לדירה בישראל. התוצאה היא לחץ על המחירים. אך האם זה יתפוצץ? לא. אך תהיה ירידת מחירים ריאלית".

יונס הוסיף כי "לא מדובר בבועה כיוון שבועה היא מצב בו אנשים קונים מעבר ליכולת שלהם, משהו שהם לא צריכים. למשל כשקונים להשקעה כי מאמינים שמחירים יעלו לנצח או כשקונים דירת 5 חדרים בתל אביב כאשר בעצם יכולים להרשות לעצמם דירת 3 חדרים ברמת גן".

יונס הזהיר כי נושא הפריים הוא סוג של מלכודת. "אם היום, לאחר שלקחתי הלוואת פריים, נדמה לי שאני משלם קצת ואני אקנה דירה שנייה, המלכודת שפרוסה לפני היא מה יקרה בעוד שנה או שנתיים כאשר יעדכנו את הריבית ואאלץ לשלם סכומים יותר גבוהים על המשכנתא המעודכנת. לקחת הלוואה בתמהיל של 100% פריים זה חוסר אחריות".

מגמה של קיטון במספר העסקות

סמנכ"ל ומנהל החטיבה הקמעוניות בבנק, ישראל אנגל, אמר כי לפעולות בנק ישראל לצינון שוק הנדל"ן ישנה השפעה שכבר ניכרת בענף המשכנתאות, הנמצאת מאז במגמת ירידה. אנגל דיווח כי בחודשים ינואר ופברואר 2011, היקף האשראי שניתן על ידי הבנק למשכנתאות ירד ועל כן העריך כי מגמת הירידה תימשך.

"המגמה המסתמנת בשל פעולות בנק ישראל היא קיטון במספר העסקות ב-2011, במיוחד באזור המרכז והשרון - ירידה ברכישת דירות להשקעה וירידה חדה ברכישת דירות על ידי זוגות צעירים מאחר ששיעורי המימון של הבנקים ירדו והיום עומדים על 58% בממוצע". עם זאת, הצביע אנגל על עלייה במספר העסקות באזור השפלה כמו רמלה, רחובות וראשון לציון ויבנה, ופריחה במספר העסקות בעיר באר שבע. בנוסף, דיווח אנגל על עליה במספר העסקות באזור הצפון ובעפולה בפרט.

"בשנה הקרובה היקף העסקות יצטמצם", הדגיש אנגל. "עצם הדיבורים על הצפת השוק בקרקעות מקטין ביקושים. "השיפור בתחבורה יגרום לפריפריה להתקרב והביקושים במרכז יקטנו. להערכתי, בנק ישראל יושב על הגדר ובוחן את השטח. אם הוא יראה שהירידה אינה מספיקה הוא יתערב התערבות נוספת, למשל יגביל עוד יותר את שיעור המימון והיקף העסקות יירד. הדבר ישפיע על זוגות צעירים שקשה להם להשיג הון עצמי. הפריים יירד בהמשך כתוצאה מזה שעלה וגם הריבית תעלה".

הנהלת מזרחי-טפחות הציגה את אתר האינטרנט החדש: "טפחות נדל"ן", המספק מידע בחינם לכל אזרחי ישראל אודות מחירי דירות שנמכרו בשנה האחרונה, ברמת השכונה ומספק מידע אודות מבני ציבור בסביבה כגון בתי ספר, וכן מאפשר לגולש לחשב עצמאית החזרי משכנתא באמצעות מחשבון מיוחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully