וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יבואני הרכב עותרים לבג"ץ: דאגו להגברת האכיפה על היבוא האישי

דניאל שמיל

21.3.2011 / 14:57

היבואנים טוענים כי הרשויות מאפשרות יבוא מכוניות שלא עומדות בתקינה וסובלות מליקויים בטיחותיים



מלחמתם של יבואני הרכב הסדירים ביבוא האישי עולה מדרגה: ארבעה יבואנים שנפגעים מהיבוא האישי - מכשירי תנועה (יבואנית קרייזלר וג'יפ), קמור (ב.מ.וו), חברת המזרח (לנדרובר) וכלמוביל (מרצדס) הגישו עתירה לבג"ץ בדרישה להגביר את האכיפה של משרד התחבורה ורשות המיסים בכל הנוגע ליבוא אישי. איגוד יבואני הרכב הצטרך לעתירה.



בעתירה, שהוגשה על ידי עורכי הדין אהוד שניידר ואביגיל לוין ממשרד צמח שניידר ושות' ועורכי הדין ראובן בכר ושרית עבדיאן ממשרד עו"ד פישר בכר חן ושות', נטען כי משרד התחבורה, רשות המסים ומשרד התמ"ת אינם מקיימים את הוראות הדין הנוגעות ליבוא אישי, ומאפשרים יבוא מכוניות שלא עומדות בתקינה וסובלות מליקויים בטיחותיים, שיכולים לפגוע בבטיחות על כבישי הארץ. הדרישה בעתירה היא לאכוף את התקנות והחוקים, ואף להוסיף נהלים משלימים.



כחומר רקע בעתירה, מביאים העותרים את מסקנות הוועדה בראשות השופטת בדימוס קיי בלאנש, שהוגשו במאי 2009. לפי המסמך, היבוא האישי הפך ליבוא מסחרי בניגוד לחוק. סוחרי רכב המתחזים ליועצים ומתווכים מייבאים לארץ ומוכרים לציבור כלי רכב על ידי שימוש ביפויי כוח מזויפים ובזהויות שאולות. משרד התחבורה, אשר לטענת הוועדה אינו עושה די לבדיקת המידע הנמסר לו, מנפיק רישיון לרכב על בסיס המידע הכוזב.



עוד מציין דו"ח הוועדה כי על ידי שימוש בחשבוניות מזויפות מצליחים היבואנים האישיים והיועצים לרמות את רשויות המס ולהעלים מסים בהיקפים של עשרות מיליוני שקלים בשנה.



בעתירה נטען כי למרות המלצות הוועדה החמורות, היבוא האישי ממשיך להתנהל ללא כל הסדרה בעוד משרד התחבורה ורשות המיסים מעלימים עין, ולעתים אף תורמים בפועל להפרת החוק. כתוצאה מכך, מיובאים לארץ כלי רכב פגומים, כלי רכב אשר אין את הכלים והידע הנדרשים כדי לטפל בהם ואף כלי רכב שנאסרו ליבוא, דבר זה כמובן גורם נזק לבעלי כלי הרכב, אשר פעמים רבות אינם מודעים לתרמית, ומסכן אותם ואת שאר הנוסעים בדרכים.



בנוסף טוענים העותרים כי משרד התחבורה תורם להטעיית הציבור בכך שהוא מפרסם מידע שגוי במרשמיו בנוגע לכלי רכב שיבואו ביבוא אישי. לדבריהם, בידי משרד התחבורה יש מידע מדויק ומקיף בנוגע להיסטוריית הרכב במדינת החוץ, ובין השאר למספר הבעלויות, היסטורית תאונות וטיפולים שעבר וכן שימוש מסחרי שנעשה ברכב, אך משרד התחבורה בוחר להסתיר מידע זה או לחלופין למסור מידע מוטעה לציבור. לכן הם דורשים ממשרד התחבורה לתקן את רישומיו ואף לשנות רטרואקטיבית את רישיונות כלי הרכב שיובאו בעבר.



ייתכן שמשרד התחבורה ימצא דרך יצירתית להתחמק מהעתירה. במקום לאכוף את החוק הקיים, אפשר לשנות אותו ולהקל על היבוא האישי. מתווכי היבוא האישי מבקשים שיסדירו את מעמדם בחוק ויאפשרו להם לפעול כבאי כח של הלקוחות. במשרד התחבורה שוקלים הקלות נוספות, כמו אפשרות לייבא לישראל מכוניות בתקינה אמריקנית גם אם לא יוצרו בארה"ב. אם מאמצים אלה יצליחו, ייתכן שהיבוא האישי רק יתרחב ולא יצומצם כפי ששואפים היבואנים הסדירים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully