וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רעידות האדמה לא מרתיעות את הקבלנים: מבקשים להסיר מהם את האחריות לחיזוק יסודות מבנים שבנו

רנית נחום-הלוי

21.3.2011 / 19:15

התאחדות הקבלנים לוחצת על ח"כים לשנות את חוק המכר המחייב את הקבלן להיות אחראי ליציבות המבנה ל-24 שנים



התאחדות הקבלנים מפעילה לחץ על חברי הכנסת לשנות סעיף בחוק מכר דירות העוסק בתקופת הבדק המחייבת את הקבלן להיות אחראי ליציבות ויסודות המבנה למשך 24 שנים. בעקבות הלחצים, תדון מחר (ב') ועדת הכלכלה של הכנסת בצמצום הסעיף המטיל אחריות רבה על הקבלנים.




הצעת חוק מכר דירות אושרה לפני כחודש בוועדת הכלכלה של הכנסת לקריאה שנייה ושלישית. מדובר בהצעת חוק ממשלתית לתיקון חוק מכר הדירות הקיים, שהוכנה ב-2006 וגובשה בעקבות ועדה מקצועית של משרד הבינוי והשיכון. ההצעה עוסקת בנושאים שונים ובהם איחורים במסירת דירות, רישום זכויות של דיירים, ובנושא תקופת הבדק - המחייבת את הקבלן, במידה והתגלו ליקויים בדירה, לפצות את הדייר בגינם. כיום תקופת הבדק היא עד 5 שנים, (תלוי במרכיב הדירה שנפגע, רנ"ה) והצעת החוק מבקשת להאריך את התקופה ל-24 שנים כשתחילתה בעת העמדת הדירה לרוכש.



הקבלנים לעומת זאת מתנגדים. "יכול להיות שבעיית הקונסטרוקציה בבניין או בדירה נובעת מגורמים שונים, כמו עבודות תשתית חיצוניות או מחדל של הקונה עצמו", מסבירים גורמים בענף הנדל"ן המתנגדים להצעה, "הסעיף בא ומחייב את היזם 24 שנים אחורה ומביא את האחריות הזו למקום בלתי סביר שעשוי לעורר תביעות קנטרניות של דיירים. אנחנו מבקשים לצמצם את תקופת הבדק ל-10 שנים או לחלופין להעביר את האחריות לצרכן".



לחצי הקבלנים הניבו פרי ובשבוע האחרון הודיע יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת כרמל שאמה על דיון והצבעה מחודשת על סעיף הנוכחי. בארגון אמון הציבור חוששים שהוועדה תיכנע לדרישות הקבלנים. "מדובר בסעיף חשוב, בעיקר בימים אלה בהם מדינת ישראל בוחנת את היערכותה והתנהלותה בעקבות רעידת האדמה ביפן", מסבירה עו"ד עינת ברכה, משנה למנכ"ל ארגון אמון הציבור, "מדובר בסעיף של תקופת בדק לעניין שלד ויסודות הבניין, נושא שהוא באחריות מלאה של הקבלן וכל המידע בעניין הזה נמצא ברשותו. לכן מתבקש שבכל הקשור לכך תהיה תקופה בדק ארוכה שחובת ההוכחה תחול על הקבלן ולא להפך. בימים אלה שמחירי הדירות מאמירים והציבור חשוף לעוולות מול קבלנים חשוב להמשיך את הליך חקיקה כפי שהוא באופן מהיר ויעיל".



מדוברות ח"כ כרמל שאמה נמסר בתגובה כי "הקבלנים נפגשו עם ח"כ שאמה וביקשו להציג נתונים לתיקון הסעיף הנוכחי. ח"כ שאמה החליט לפתוח את הדיון מחדש לגבי הסעיף הספציפי. אנו מעריכים שלא יהיה תיקון דרסטי אלא קוסמטי בלבד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully