וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: השיפור בגביית הארנונה ברשויות הערביות - קוסמטי בלבד

מירב ארלוזורוב

22.3.2011 / 6:48



>> "אין שיפור בגביית מסי ארנונה ברשויות המקומיות הערביות - שיעור הגבייה נותר בממוצע 23% בלבד זה עשור" - כך עולה ממחקר שערך זיאד אבו חבלה, דוקטורנט באוניברסיטת חיפה, רואה חשבון וחבר בוועדה המקצועית לביקורת מוניציפלית של לשכת רואי החשבון. אבו חבלה בדק את הדו"חות הכספיים של 16 רשויות ערביות בעשור האחרון.

מהבדיקה עולה כי לא היה שיפור משמעותי בגביית הארנונה במגזר הערבי ב-2000-2009 על אף תוכניות הבראה מקיפות שהחלה הממשלה להפעיל במגזר בעקבות המשבר הקשה של 2004 ברשויות המקומיות. אבו חבלה קובע כי השיפור שנרשם בגביית ארנונה ברשויות הערביות בשנים האחרונות - שיעור הגבייה הכולל עלה מ-23% בתחילת העשור הקודם ל-34%-39% בסיומו - הוא שיפור לכאורה בלבד. לטענת אבו חבלה, מדובר בשיפור קוסמטי, שנבע מתרגילים חשבונאיים שביצעו הרשויות המקומיות הערביות.



במחקרו מציין אבו חבלה בעיקר שני תרגילים חשבונאיים כאלה. האחד, סיווג של חובות ארנונה כחובות מסופקים, המקטין את היקף חובות העבר ובהכרח מעלה את שיעור הגבייה הכולל. אבו חבלה מציג נתונים של שיעורי הפרשה לחובות מסופקים של 49% ב-2005, ושל 4%-13% בשנים האחרונות. תרגיל נוסף, לדבריו, הוא שימוש בהנחות בארנונה, לרבות הנחות מעבר למותר על פי הנחיות משרד הפנים. ההנחות מקטינות את בסיס הארנונה כבר באותה שנה, וכך מאפשרות להציג שיעור גבייה שוטף גבוה מהאמיתי.



אבו חבלה מציין כי לא היה שיפור בגביית הארנונה גם ברשויות ערביות שמונו בהן ועדות קרואות.



לאור זאת, קובע אבו חבלה כי לא ניתן לצפות לעלייה בגביית הארנונה ברשויות הערביות. להערכתו, שיפור בשיעור הגבייה יהיה אפשרי רק לאחר שיימצא מענה לבעיות היסוד של הרשויות הערביות - שינוי המנהיגות, והפסקת הבחירות על בסיס חמולתי, המביאות לדבריו לבחירת ראשי רשויות לא ראויים.



הניתוח של אבו חבלה עומד בסתירה לניתוח של ד"ר רפיק חאג' ממרכז דיראסאת. לפי חאג' שיעור גביית הארנונה השנתי השוטף ברשויות הערביות הגיע ב-2009 לראשונה ל-50%, ושיעור הגבייה (כולל חובות עבר) כמעט הכפיל את עצמו מ-18% ב-2005 ל-33% ב-2009.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully