וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תנו לבדואים בנגב לייצר אנרגיה סולארית

ח'יר אלבז ויוסף אברמוביץ

22.3.2011 / 6:48

אנרגיה ירוקה



>> בפני הממשלה עומדת הזדמנות היסטורית להגיע להסכם עם הבדואים בסוגיית הקרקעות.

בקרוב צפויה הצבעה בקבינט על יישום המלצות ועדת גולדברג, שהוקמה במטרה להגיע לתשובה מוצדקת לשני הצדדים בשאלה למי שייכות האדמות השנויות במחלקות באזורים שונים בנגב - למדינה או לבדואים. ראש הממשלה וצוותו בודקים המלצות כלכליות בעניין, והצעה לא קונבנציונלית בנושא מגיעה מראש עיריית רהט: תנו לבדואים להפיק אנרגיה סולארית עבור ישראל.



הרגולציות הסולאריות הנוכחיות גובשו וכעת הן בתהליכי יישום. 99% מהרווחים מתעריפי האנרגיה הסולארית - הסובסידיה הנוספת הנחוצה להפוך את המיזם לרווחי - זורמים ליזמים יהודים. אם המלצות ועדת גולדברג ייושמו באופן שיעניקו תמריצים מספקים עבור הבדואים, כולל תמריצים סולאריים, הקהילה הזו יכולה להפוך לספק הגדול ביותר של אנרגיה סולארית בישראל.



כרגע מדובר ב-700 אלף דונם שנויים במחלוקת (2%-3% מאדמות הנגב). אם, כחלק מהסכם על הקרקע יהיה ניתן להקצות 200 אלף דונם לבדואים ולשנות את ייעוד הקרקע לייצור אנרגיה סולארית, יהיה אפשר לספק 10,000 מגה-ואט חשמל, ליצור אלפי משרות ירוקות ולהשוות את ייצור החשמל המתחדש בישראל ליעד האירופי של 20% ויותר עד 2020. 10,000 מגה-ואט של אנרגיה סולארית בדואית יכולים להזרים 40 מיליון דולר לכלכלה הישראלית.



ואולם אנרגיה סולארית היא תלוית קרקע. במצב הנוכחי, הבדואים במצב נחות מאחר שהממשלה לא מכירה בזכויותיהם על הקרקעות. אף על פי כן, אם הצעות ועדת גולדברג יאושרו, והממשלה והבדואים יצליחו להגיע להסכם פשרה לגבי שיעור הקרקעות במחלוקת שיועברו לבעלות הבדואים, ובתמורה הבדואים ישימו קץ לטענות ההיסטוריות נגד המדינה - אזי חלק מקרקעות אלה יכול לשמש להקמת שדות סולאריים וליצור הזדמנויות כלכליות משמעותיות עבור האוכלוסייה הבדואית בפרט והנגב בכלל.



ראשי כל היישובים הבדואיים תומכים בפיתוח כלכלי והשקעות, כולל תמריצים סולאריים, כדי לעודד שינוי שייטיב עם אחת הקהילות העניות בישראל. ואולם אם הממשלה לא תדאג למכסה משמעותית, כזו שתהיה אך ורק לשדות סולאריים בדואיים, אין אף משפחה בדואית בעלת חזקה היסטורית על קרקעות שתסכים לפשרה. בכל פעם שהרגולטור קובע מכסה סולארית ותמריצים, בעלי קרקעות ויזמים אחרים משתלטים וממלאים אותם. אחד התנאים להגשת בקשה לרישיון סולארי הוא הוכחת בעלות על הקרקע; המשמעות היא שכיום אין לבדואים סיכוי להשתתף בתוכניות לתמריצים סולאריים.



עד שיוסדרו הטענות, ועד שהקרקעות יירשמו על שמם - לא יישארו מהמכסות מגה-ואטים סולאריים עבורם. אם הממשלה תשמור מכסה צנועה של אפילו 1,000 מגה-ואט לבדואים עד 2020, זו תהיה הן הזדמנות הגיונית ופשרה הוגנת על קרקעות, והן השקעה משמעותית שתוביל ליצירת משרות באזורים הבדואיים.



60% מישראל הם מדבר. עד כה הממשלה נכשלה במתן צדק לבדואים, ובאספקת חשמל קבוע ונקי לאזרחיה. כעת יש לראש הממשלה הזדמנות להעניק את שניהם באמצעות הרחבת האוהל הסולארי, כך שיכלול גם את הבדואים. רק אז תוכל ישראל להפוך באמת לאור מתחדש לגויים.



אלבז היה מנהל שירותי הרווחה ליישובי הבדואים הלא מוכרים; אברמוביץ הוא נשיא חברת ערבה פאוור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully