וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להאיץ את המעבר מנפט לגז

שלמה מי-טל

22.3.2011 / 6:48

המהומות בלוב



>> המסקנה המעשית ביותר מבחינת ישראל בעקבות המהומות בלוב ומדינות ערב היא אחת: להאיץ את המעבר מנפט לגז. בעוד מחיר הנפט מאמיר לכ-112 דולר לחבית; מחיר שווה ערך אנרגטי לחבית נפט, בגז טבעי, עולה כיום 77% פחות, או 22 דולר בלבד.

"זה 50 שנה ארה"ב, אירופה ואסיה התייחסו למזה"ת כאוסף של תחנות דלק", טוען עיתונאי הפרשן האמריקאי טום פרידמן, והוא צודק. עם זאת, נדמה כי התמכרות המערב לנפט החזיקה (ועדיין מחזיקה) בשלטון רודנים שפלים, כמו מועמר קדאפי ואחמדינג'אד. בלעדי הנפט היקר, קדאפי לא היה שורד 42 שנה. לוב ייצאה יותר מ-1.5 מיליון חביות נפט ביום, בשווי (במחירי היום) של כ-61 מיליארד דולר בשנה, או כ-10,000 דולר לנפש. איראן מפיקה נפט בכ-100 מיליארד דולר לשנה וצוחקת פעמיים - פעם בסילוק חוסני מובארק ופעם בייקור הנפט בעקבותיו.



ישראל גם מכורה לנפט, ומייבאת כ-300 אלף חביות ביום. עלות יבוא הדלקים ב-2010 היתה יותר מ-10 מיליארד שקל, עלייה של 29% לעומת 2009. השנה העולם יצרוך כ-90 מיליון חביות נפט ביום, ועלייה תלולה במחיר הנפט עלולה לגרום להאטה כלכלית משמעותית בעולם, שממנה גם ישראל לא תימלט, ודאי אם מחיר הנפט יאמיר ל-150 דולר לחבית או יותר. בטווח המיידי אין אפשרות לרפא את ההתמכרות לנפט. בטח לא בן לילה.



עם זאת, ניתן להסב את גלגלי המשק מנפט לגז. לארה"ב כמויות גדולות של גז טבעי, ובאחרונה התגלתה טכנולוגיה שתאפשר הפקת גז מפצלים, תהליך הקרוי פראקינג. לישראל קיים גז ל-20 שנה בשדה תמר ול-50 שנה בשדה לווייתן. הבה נהפוך את ישראל ל"פוסטר בוי" של גז.



מעבר חכם לגז במערב יכול אולי למנוע מיתון שייגרם באמצעות ייקור הנפט. אך כיצד? ניתן להפעיל מכוניות, אוטובוסים ומשאיות בגז דחוס. ניתן להעביר את ציי המוניות, למשל, לגז, ולתת תמריצי מס לשם כך. ניתן גם לעודד אזרחים לרכוש מכוניות הפועלות על גז ולסבסד את הפרש המחיר. ניתן להקים מפעל לייצור סולר מגז טבעי.



הטכנולוגיה קיימת ונמצאת בידי חברה דרום אפריקאית בשם סאסול, בעלת קשרים לישראל. סאסול טוענת שניתן לייצר גלון של סולר מגז טבעי בעלות 1.5 דולרים, לעומת 2 דולרים מנפט. המכשול? ממון. עלות הקמה של מפעל לייצור 40 אלף גלון דיזל מגז טבעי הוא 1.5 מיליארד דולר. יצירתיות ישראלית תוזיל השקעה זו בהרבה.



יש גם להאיץ את פיתוח שדה הגז לווייתן. שדה הנפט תמר יתחיל להזרים גז לישראל ב-2013 בדיוק כאשר הגז משדה הנפט הקטן מארי b ליד אשקלון ייגמר. חשוב ביותר למנוע מקונסורציום הגז לנקוט סחבת בפיתוח תמר, במחאה על המלצות ועדת ששינסקי. חשוב יותר לפתח ללא דיחוי את שדה לווייתן. לכך יידרשו מיליארדי דולרים, וחובה למצוא שיטת מימון יצירתית ומהירה.



יש למצוא כל דרך אפשרית להאיץ פיתוח תמר ולווייתן, כולל התערבות הממשלה. מדינות ערב שולטות בנפט, אך שולטות הרבה פחות בגז. לכן, מבחינת ישראל והעולם המעבר לגז הוא לא רק הגיוני ואקולוגי, הוא גם אסטרטגי.



הכותב הוא עמית מחקר בכיר במוסד נאמן בטכניון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully