וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהפכה קטנה בנפח המנוע

מאת דניאל שמיל

22.3.2011 / 6:48

בעבר הלא רחוק היה נהוג לחשוב כי נפח המנוע הוא הנתון החשוב ביותר לרוכשי מכוניות ? מגמת המזעור, המוכרת מעולם האלקטרוניקה, הגיעה בשנים האחרונות גם לענף הרכב - וחוללה מהפכה קטנה ? כיצד נהפך נפח המנוע לנתון בלתי רלוונטי?



>> בעבר הלא רחוק, הדבר הכי חשוב שצריך היה לדעת על מכונית חדשה הוא נפח המנוע שלה. נהוג היה לחשוב שמנתון זה, שלמעשה מעיד על גודל תא הבעירה במנוע, כלומר נפח הצילינדרים, אפשר היה להסיק עד כמה המכונית חזקה, סוחבת בעליות ואפילו מה צריכת הדלק שלה.



ההנחה הרווחת היתה שלמכונית קטנה התאים מנוע בנפח 1.3 או 1.4 ליטר, למשפחתית 1.6 ליטר ולמכונית מנהלים היה מנוע גדול ממש - 2 ליטרים. כך, סביב נפח שאינו עולה על זה של בקבוק שתייה קלה, התרכז המיצוב של המכונית והסטטוס של בעליה. למעשה, השמרנות הישראלית היתה גדולה כל כך עד שיבואני סובארו ומיצובישי הגיבו בחשש כשיצרניהם החליפו את מנוע ה-1.6 ליטר במנוע 1.5 ליטר קטן מעט יותר, גם אם חזק לא פחות.

ואולם בשנים האחרונות מתחוללת מהפכה קטנה מתחת למכסה המנוע. לראשונה בתולדות המכונית, נפח גדול יותר לא מעיד בהכרח על כוח וביצועים. מגמת המזעור, המוכרת מתחומי האלקטרוניקה והמחשבים, הגיעה באיחור ניכר גם לענף הרכב. אך לפני שנבדוק אם מנוע קטן יוכל להניע מכונית גדולה, אולי כדאי להבין מה קורה אחרי סיבוב המפתח.



מטרקטורים למרצדס



מבלי להכביר בהסברים טכניים, אפשר לסכם ולומר שהמנועים החדשים מפיקים יותר מנפח נתון, באמצעות מגדש טורבו המגדיל את כמות החמצן בתא הבעירה ובזכות הזרקת דלק ישירה, המשפרת את נצילות הבנזין. כך, הספק ומומנט רב יותר מופק מנפח קטן, וגם צריכת הדלק משתפרת.



מגדש טורבו הופיע לראשונה במנועים למטוסים, וכשעשה את דרכו למכוניות בשנות ה-70 של המאה הקודמת, הוא התאים בעיקר לדגמים ספורטיביים. מגדש כזה פועל בעזרת גזי הפליטה של המנוע, ולכן הוא יעיל יותר ככל שהסל"ד (סיבובי המנוע לדקה) רבים יותר. ההתפתחות האמיתית של מגדשי הטורבו והזרקת הדלק היתה כששודכו למנועי דיזל והפכו אותם ממנועים איטיים ורעשניים המתאימים בעיקר לטרקטורים ומשאיות - למנועים שאפשר להרכיב גם בדגמי יוקרה של מרצדס ואאודי.



היצרנית שהובילה את מגמת ההקטנה של המנועים היתה קבוצת פולקסווגן, עם סדרת מנועים בשם tsi שמוצעת כיום בכל מותגי החברה. המשפחתית סקודה אוקטביה, למשל, מוצעת עם מנוע בנפח 1.2 ליטר בלבד, אך בזכות הספק של 105 כ"ס ומומנט של 17.9 קג"מ, הוא מספק ביצועים שאינם נופלים מאלה של משפחתיות אחרות.



יצרנים אחרים הצטרפו למגמה, אך הטכנולוגיה הזו מוצעת בעיקר במכוניות יוקרה או במכוניות מנהלים בלבד. בפורד מונדיאו, למשל, מכונה הטכנולוגיה אקו-בוסט, והיא מסייעת להפיק 240 כוחות סוס מנפח מנוע של 2 ליטרים. בפיז'ו-סיטרואן, מוצע מנוע בנפח 1.6 ליטר המפיק עד 200 כ"ס, והרשימה המתארכת כוללת כיום גם את וולוו, מרצדס, אופל ואחרות. יצרניות היוקרה, שחלק מסימני ההכר שלהן היו מנועים גדולי נפח ורבי צילינדרים, עוברות בהדרגה למנועים קטנים יותר ומוגדשי טורבו כדי לעמוד בתקנות הפליטה שמחמירות והולכות וכדי לגזור, באותה הזדמנות, קופון על תדמית ירוקה.



יש לומר שיצרניות הרכב לא פועלות רק למען הסביבה. טכנולוגיות המנועים החדשות יקרות יותר לפיתוח וייצור בתחילה, אך לאורך זמן הן משתלמות יותר ליצרניות. בזכות שינויים קלים במגדש הטורבו ובמחשב המנוע אפשר להוציא הספקים וביצועים שונים ממנוע בתכנון בסיסי דומה. מיני, למשל, מציעה שלוש גרסות המבוססות על אותו מנוע בנפח 1.6 ליטר, בהספק של 122 ,98או 184 כ"ס. מנוע זה תוכנן בשיתוף פעולה עם פיז'ו-סיטרואן, ובמכוניות של היצרן הצרפתי הוא מוצע בשני הספקים שונים: 156 או 200 כוחות סוס.



בדרך למנועים קטנים ומתוחכמים



מנועי הטורבו החדשים מאפשרים אמנם ביצועים טובים והפחתה בצריכת הדלק ובזיהום, אך הבעיה היחידה שלהם היא שהאמינות, בטווח הארוך, עדיין לא ידועה. עד כה, נרשמו תקלות סדרתיות מעטות במנועים מסוג זה. אחת הבעיות היחידות התגלתה בכ-30 מכוניות של סקודה והותירה אותן במוסך למשך יותר משבועיים, עד להגעת עדכון תוכנה רצוי.



במרצדס הזהירו באחרונה כי איכות הדלק בארה"ב אינה מתאימה לדור המנועים החדש שלה, ולא ברור אם הדלק בישראל יהיה באיכות מספקת. מצד שני, מנועים כאלה נמכרים בישראל כבר מ-2006, וכל טכנולוגיה חדשה ברכב כמו הזרקת דלק, מעוררת חשש באשר לאמינות המנוע. כנראה שבטווח הארוך אין סיבה להניח שמנועים אלה יהיו אמינים פחות מהמנועים המוכרים. בינתיים, כיוון המגמה ברור: יצרני הרכב ממשיכים להקטין את מנועי הבנזין שלהם ונדמה שבקרוב מרבית המכוניות מאירופה יגיעו עם מנועים קטנים ומתוחכמים.



בפיאט הציגו בשנה שעברה את טכנולוגיית twin air, המאפשרת לשלוט במדויק באוויר הנכנס לצילינדרים. למנוע הראשון בטכנולוגיה זו יש שני צילינדרים ונפחו 900 סמ"ק בלבד. למרות זאת הוא מצליח להפיק 85 כוחות סוס. צריכת הדלק המוצהרת היא 25 ק"מ לליטר ופליטת גזי החממה 92 גרם לק"מ בלבד, נתון נמוך מזה של כמה מכוניות היברידיות. גם הטכנולוגיה ההיברידית, בתורה, הופכת את נפח המנוע ללא רלוונטי. כשמנוע חשמלי מצרף את כוחו לזה של מנוע בנזין, נפחו של האחרון אינו חשוב עוד. במכוניות חשמליות, כמובן, אין נפח מנוע כלל.



אם כך, בפעם הבא שתקנו מכונית אין צורך לבדוק את נפח המנוע. נתונים כמו הספק ומומנט יעידו על הביצועים והתאוצה וכדאי לבדוק גם את צריכת הדלק שנמדדה במבחני דרכים שונים, שתאפשר לכם לחזות באיזו תדירות תבקרו בתחנת הדלק. נפח המנוע, שפעם היה תעודת הזהות של כל מכונית, נהפך להיות נתון מיותר כמעט ואין חשש לרכוש מכונית גדולה עם מנוע קטן בנפחו, בתנאי שההספק והמומנט מתאימים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully