וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בארומה לא רוצים שהעובדים ידברו ערבית

עדי דברת-מזריץ

22.3.2011 / 9:00

הקפה מדיף ריח אפליה? עובדים ברשת ארומה בת"א סיפרו כי בכירים ברשת הורו לזכיינים כי עובדיהם ידברו בעברית בלבד. ארומה ת"א: "השפה המדוברת והמקובלת היא עברית"

בכירים ברשת ארומה תל אביב הורו לזכייניהם כי עובדי הרשת ידברו בפני הלקוחות בעברית בלבד. בספר הנהלים לזכיינים מורה הנהלת הרשת, תחת הסעיף "כללי התנהגות בזמן המשמרת", כי "בזמן העבודה, ליד הלקוחות, צריך לשוחח בעברית בלבד". "אני מודה שהרגשתי לא בסדר עם ההנחיה הזו - אבל לא עשיתי עם זה כלום", סיפר ל-TheMarker עובד ברשת ממוצא ערבי.

עו"ד דגנית לפידור, ממשרד לפידור ושות' המתמחה בדיני עבודה, טוענת כי הדרישה מפלה. "אסור להפלות עובדים בתנאי עבודה. ערבית, למשל, היא שפה רשמית במדינת ישראל", מסבירה לפידור. "אם אומרים לעובד שאסור לו לדבר בשפה שלו זה מריח כמו אפליה".

עובדים ועובדים לשעבר ברשת טוענים כי ההנהלה דרשה באופן ספציפי כי העובדים יימנעו מדיבור בשפה הערבית. לדבריהם, סהר שפע, בעלי רשת ארומה תל אביב, מנחה את הזכיינים באמצעות מנהלי האזורים שעובדים תחתיו, לשמור על קדמת החנות "נקייה מערבית".

"אמרו לנו שהתקבלו תלונות מלקוחות שלא מרגישים בנוח לשמוע עובדים המדברים ביניהם בערבית", מספר גורם שעבד ברשת הבקיא בפרטים. "לכן, ביקשו מאתנו שהערבים לא ידברו ביניהם או יצעקו אחד לשני בערבית. זה היה די מפתיע לאור העובדה שכמה מזכייני הרשת הם ערבים". גורם אחר אומר כי "אחד המנהלים אמר לי שזה לא סניף בשטחים שצריך לשמוע ערבית". עם זאת, זכיינים ועובדים אחרים ברשת טוענים כי מעולם לא דרשו מהם להגביל באופן כלשהו את שפת העובדים.

"ארומה מעודדת קיבוץ גלויות"

נגד שפע הועלו בעבר טענות בנוגע לאמירות גזעניות: לפני כחמש שנים קבע בית משפט השלום בתל אביב, כי שפע אמר דבר לשון הרע נגד עובדת כלמוביל, יבואנית מרצדס. מלכה שלו, עובדת כלמוביל, טענה כי ב-2004 הגיע שפע למשרדי החברה בירושלים ואמר לה בנוכחות עובדים אחרים: "את רואה את צבע עורי? אני לבן ואת שחורה, הלבן הזה ילמד אותך לקח, את כתם שחור. את אפס ואני מרוויח 800 דולר בדקה". סהר הכחיש כי אמר את הדברים, אך השופטת האמינה לתובעת.

גורמים המקורבים לרשת סיפרו על התנהלות בעייתית של הבעלים. בין היתר הועלו טענות על מדיניות קנסות המוטלים בעקבות כל פרט שאינו מוצא חן בעיני ההנהלה ועל קבלת מכתבים מעורכי הדין של בעלי הרשת במקרה שאינם מרוצים מפרטים מסוימים בניהול הסניפים.

"אם בביקורת שעשתה ההנהלה מתברר שעובד הגיע לעבודה עם חולצה לא של הרשת או שכח לשים תג שם, הזכיין מקבל קנס של 300 דולר", מספר אחד הגורמים. "על כל 'פיפס' מנחיתים עליך קנס של מאות דולרים כאילו כלום".

לדברי גורם אחר, אם בביקורת נמצאים מאפים שהוצעו למכירה ולא נראים טוב בעיני ההנהלה - היא קונסת ב-500 דולר. ארומה תל אביב מונה 23 סניפים. האחים יריב וסהר שפע הקימו את ארומה ב-1994 וחמש שנים לאחר מכן, עקב סכסוך, פיצלו את הרשת לשני מותגים: ארומה תל אביב שבבעלות סהר וארומה ישראל, הפועלת ביתר חלקי המדינה, בבעלות יריב. באחרונה פורסם כי סהר שפע מנהל מגעים למכירת ארומה תל אביב לארומה ישראל, אולם הצדדים סירבו להגיב לידיעה.

מארומה תל אביב נמסר בתגובה: "ארומה מעודדת קיבוץ גלויות ומעסיקה עובדים רבים ששפת האם שלהם אינה עברית. עם זאת, אנו חיים במדינת ישראל והשפה המדוברת והמקובלת היא עברית. ההנחיה לדבר בעברית בסביבת הלקוחות, נתקבלה בשל תלונות שהגיעו דווקא מלקוחות הרשת שטענו כי הם חשו ששיחה שנתקיימה מולם על ידי עובדי הרשת, בשפה שאינה עברית, נסובה סביבם, מה שגרם להם להרגשת אי-נוחות ופגיעה. לכן, כדי שארומה תוכל להבטיח שירות ותקשורת טובים יותר בין העובדים ללקוחות ומתוך הרצון להיות מנומסים כלפי לקוחות הרשת, השפה המדוברת והרווחת בפי כל היא עברית.

לגבי יתר הטענות המועלות: רשת ארומה תל אביב מקפידה על אכיפת הסכם הזכיינות, קלה כבחמורה. אכיפה קפדנית זו נועדה לשמור על הסטנדרטים הגבוהים שמציבה הרשת והביאה למקום שבו הרשת נמצאת כיום. בנוסף, נבקש להדגיש כי ארומה רואה במסלול ההכשרה הארוך שעובר הזכיין כאבן היסוד להצלחת הרשת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully