וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קולות מארה"ב לשטייניץ: הקל על תמר ולווייתן

צבי זרחיה

22.3.2011 / 9:14

הלחץ גובר לקראת ההכרעה בחוק ששינסקי למיסוי הגז והנפט בישראל. שר האוצר קיבל פנייה מהסנטור האמריקאי ג'יימס אינהוף הקורא לו להעניק הקלות לקידוחי תמר ולווייתן

גוברים הלחצים לקראת ההכרעה מחר בוועדת הכספים על המלצות ועדת ששינסקי: שר האוצר, יובל שטייניץ, קיבל אתמול פנייה בעל פה מהסנטור האמריקאי ג'יימס אינהוף, הקורא לו להעניק הקלות לתמר וללווייתן - כך נודע ל-TheMarker.

במסר שהועבר לשטייניץ אמר אינהוף כי הוא מכבד את זכותה של ישראל לשנות את חוקיה וכי ישראל עצמאית להחליט על מסים ותמלוגים כמו כל מדינה דמוקרטית - אך מבקש לבצע הקלות בחקיקה ולתת הטבות למאגרי תמר וללווייתן.

אינהוף, חבר במפלגה הרפובליקאית הנחשב אוהד ישראל, הוא סנטור ותיק ורב השפעה מאוקלהומה שהיה בעבר יו"ר ועדת איכות הסביבה והתשתיות בסנאט. אינהוף מכיר את שטייניץ שנים רבות, עוד מהתקופה שבה שייניץ היה יו"ר ועדת חוץ וביטחון ויו"ר הפורום המשותף לקונגרס האמריקאי והכנסת.

שטייניץ מסר כי הוא דוחה בתוקף את הלחץ לשנות את המלצות ששינסקי ודוחה את הבקשה להעניק הקלות לתמר וללווייתן. שטייניץ השיב לאינהוף כי הקים ועדה מקצועית וכעת הוא מיישם את המלצותיה. בשיחות סגורות עם ח"כים אמר כי אינו מתכוון לבצע שינויים בהמלצות ששינסקי שהן נכונות, צודקות ודומות למשטרי מסים במדינות אחרים כמו ארה"ב.

שטייניץ מול המתנגדים

שטייניץ הודיע בימים האחרונים לח"כים שלא יסכים להכניס שינויים בהמלצות למעט שינויים טכניים, וכי הוא לא ייענה לדרישות הח"כים להפחתת ההיטל על חברות הגז. שטייניץ ערך בימים האחרונים סבב שיחות עם ח"כים בוועדת הכספים כדי להבטיח את תמיכתם בחוק ששינסקי.

בוועדה קיים רוב של ח"כים בעד החוק, 12 ח"כים מהקואליציה ומהאופוזיציה תומכים בהצעת החוק: ח"כ משה גפני (יהדות התורה), ח"כ כרמל שאמה (הליכוד), ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה), ח"כ חיים אורון (מרצ), ח"כ יעקב אדרי (קדימה), ח"כ שי חרמש (קדימה), ח"כ רונית תירוש (קדימה), ח"כ זבולון אורלב (הבית היהודי), ח"כ יצחק וקנין (ש"ס), ח"כ אמנון כהן (ש"ס), ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי) וח"כ אחמד טיבי (תע"ל).

לעומתם שלושה מתנגדים: מירי רגב (הליכוד), פאינה קירשנבאום וליה שמטוב (ישראל ביתנו); ושני מתנדנדים: ציון פיניאן וזאב אלקין (הליכוד), שלפי הערכות יישרו לבסוף קו עם נתניהו ושטייניץ.

סיעת הליכוד תדון היום בהמלצות ששינסקי בהשתתפות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שישוחח עם חברי ועדת הכספים המתנגדים להמלצות ששינסקי. פיניאן הודיע שהוא מגבש הצעה לשינויים שאותה יציג לנתניהו. מחר יופיע שטייניץ בוועדת הכספים ויקרא לח"כים לתמוך בחוק, והוא צפוי להתחייב להקמת קרן לייעוד תקבולי המס שיתקבלו בעקבות העלאת המס על רווחיהן של חברות הגז.

בשנה האחרונה התקבלו במשרדי רה"מ והאוצר פניות של גורמי ממשל אמריקאים שקראו לא להעלות את המס על רווחי הגז בשל הפגיעה הצפויה בנובל אנרג'י האמריקאית, השותפה של חברת דלק.

חברת הקונגרס האמריקאית, שלי ברקלי, נפגשה לפני כחצי שנה עם יצחק תשובה, בעל השליטה בדלק, ותהתה כיצד ישראל מחליטה לשנות את שיעור המס על הגז לאחר שכבר נסגרה העסקה בינה לנובל. ברקלי מייצגת את אזור לאס וגאס שבמדינת נוואדה, שבה מנהל תשובה יחד עם אי.די.בי את פרויקט המלונאות פלאזה. ברקלי הוסיפה כי בתור ידידת ישראל, "היא אינה רוצה למתוח עלינו ביקורת פומבית, אך ביקשה שאעביר פנייתה לגורמים הרלוונטיים בישראל".

חברות הגז והלוביסטים שלהן הגבירו בימים האחרונים את הלחצים על ח"כים כדי שיעלו הסתייגויות להצעת החוק באופן שיגדיל את ההטבות לחברות. חמישה משרדי לובינג פועלים בכנסת בעניין.

הרושם הציבורי השלילי שהותיר מאבק חברות הגז בוועדת ששינסקי וההכרעה המתקרבת בוועדת הכספים, הביאו את נובל לצאת בקמפיין תקשורתי רחב בשלטי חוצות ובערוצי הטלוויזיה המסחריים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully